237877

عضو کمیسیون صنایع و معادن تاکید کرد:

لزوم رفع موانع واردات و صادرات از پیش پای فعالان صنعت سنگ

دنیای معدن: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر لزوم رفع موانع واردات و صادرات از پیش پای فعالان صنعت سنگ تاکید کرد.

به گزارش دنیای معدن، فرهاد طهماسبی عصر روز گذشته، ۲۲ مهرماه در آیین اختتامیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی سنگ نیمور محلات، ضمن بی نظیر خواندن ظرفیت های محلات در حوزه معادن سنگ های تزئینی و تقدیر از اقدام شاخص این شهرستان در برگزاری نمایشگاه بین المللی سنگ، اظهار کرد: استان هایی همچون استان فارس و استان مرکزی با ارزش آفرینی از مواد معدنی خام، در ایجاد اشتغال و رونق صادرات نقش قابل توجهی ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه به عنوان عضو کمیسیون صنایع و معادن احساس می‌کنم در قبال این عزیزان تکلیف و مسئولیت مضاعفی داریم، گفت: متاسفانه فعالان معدنی با مشکلات زیادی در عرصه واردات ماشین آلات معدنی دست و پنجه نرم می کنند و در واقع واردات این ماشین آلات بسیار سخت شده یا برای قشر عظیمی از معدنکاران غیرممکن شده است.

طهماسبی با بیان اینکه قیمت‌ها در این بخش سرسام‌آور و غیر قابل دسترس برای قشر متوسط و ضعیف حوزه فعالیت‌های معدنی است، افزود: در این شرایط تهیه بسیاری از تجهیزات مورد نیاز معادن برای معدنکاران غیرممکن یا به شدت سخت و تامین مالی آن دشوار است.  

وی با طرح سوال هایی همچون "ما در بحث صادرات مواد معدنی و بویژه سنگ‌های تزئینی، نسبت به کشور ترکیه چه جایگاهی داریم؟ سهم ما از منابع حاصل از صادرات سنگ در بازار منطقه‌ای و بازارهای جهانی چند درصد است؟ حجم ذخایر ما چقدر است؟ خروجی و منفعت ارزی ما از معادنی که به ادعای برخی سازمان‌ها به محیط زیست و طبیعت خسارت وارد می‌کند، البته اگر این خسارت فرضا صحت داشته باشد، چقدر است؟" اظهار کرد: محاسبات در این حوزه، قطعا ما را مغبون نشان خواهد داد چرا که بستر صادرات را فراهم نمی‌کنیم و در صادرات سنگ‌های تزیینی به شدت ایجاد مانع می‌کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: ترکیه در همسایگی ما به راحتی بازارهای منطقه‌ای و جهانی سنگ‌های تزئینی را ربوده است، حتی برخی از برندهای معروف و باکیفیت سنگ‌های تزئینی ما هم با بی‌کیفیت‌ترین ماده معدنی آنها قدرت رقابت ندارد. بخش خصوصی در صنعت سنگ و معدن کاران، از اینکه در بحث صادرات مانع‌تراشی می‌شود بسیار گله‌مند هستند.

وی با بیان اینکه این صنعت با یک صحبت غیرکارشناسانه مسئول اجرایی، به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد و زیان می بیند، افزود: مانع‌تراشی برای صادرات این بخش را آزار می دهد و وزارت صنعت در این موضوع بسیار ضعیف عمل می‌کند، در حوزه معادن و فعالیت‌های اکتشافی که ضرورت دارد برای اکتشافات هزینه کند، برنامه‌ای ندارد و در حمایت از صادرات مواد معدنی و بویژه سنگ های تزیینی هیچ کار قابل ارائه‌ای دیده نمی شود.

طهماسبی با بیان اینکه قشر عظیمی از کارگران از این مسیر ارتزاق می‌کنند و می‌توانیم در صورت برخورداری از برنامه درست و کارآمد و با رفع موانع در حوزه معادن سنگ‌های تزیینی میزان بالایی از رضایتمندی عمومی را ایجاد کنیم، بر لزوم تدوین سند توسعه معادن تاکید کرد و گفت: این سند باید در حوزه اکتشافات، استخراج، فراوری و تامین ماشین‌آلات، قابل سنجش و ارزیابی باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که نمایشگاه سنگ محلات محل تضارب افکار، تجربه‌ها و اندیشه‌ها باشد و گفت: تغییراتی در ساختارهای وزارت صمت ایجاد شده ولی در این تغییرات باید از فعالان اصلی حوزه معادن و سنگ‌های تزیینی نظرخواهی می شد که این اتفاق نیفتاده است در حالی که اعمال چنین تغییراتی بدون مطالعه و بدون جلب آرا و نظرات صاحبان اصلی این حوزه فعالیتی، خروجی و نتیجه موفقی نخواهد داشت.

طهماسبی با انتقاد از عدم اطلاع رسانی در خصوص برگزاری این نمایشگاه در رسانه ملی، از سوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس جهت دریافت پیشنهادات فعالان معدنی در حوزه وزارت اقتصاد، گمرک، موانع صادرات و در حوزه واردات ماشین آلات معدنی اعلام آمادگی کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید