234019

حذف خام فروشی گوهره با ایجاد واحدهای فرآوری/ احداث پایانه صادراتی سنگ تزئینی در استان لرستان فعلا منطقی نیست

دنیای معدن- دبیرکل انجمن سنگ ایران با اشاره به اینکه لرستان معدن یکی از بهترین انواع سنگ ها با نام گوهره است، گفت: نبود واحدهای فرآوری در استان کاملا مشهود است و به همین دلیل ایجاد پایانه صادراتی در استان فعلا منطقی نیست.

به گزارش دنیای معدن، احمد شریفی در گفت وگویی در خرم آباد با اشاره به لزوم ایجاد پایانه صادرات سنگ تزیینی کشور اظهار داشت: گزارش مبسوطی از پایانه صادرات سنگ به عنوان یک پروژه تحقیقاتی- پژوهشی انجمن با کمک شرکت شهرک های صنعتی آماده شده است.

وی با بیان اینکه انتخاب مکان احداث پایانه صادراتی سنگ کارشناسی بیشتری نیاز دارد، افزود: در ایجاد پایانه صادراتی سنگ آنچه که اهمیت دارد نزدیکی واحدهای تولیدی، فرآوری و معدنی در یک منطقه است.

دبیرکل انجمن سنگ ایران عنوان کرد: در هر منطقه ای که تجمع واحدهای تولیدی، فرآوری و معدنی را داشته باشیم ایجاد پایانه صادراتی سنگ نیز قابل توجیه تر است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان مجموعه ای از واحدهای تولیدی معدنی و فرآوری را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: در شهرستان محلات استان مرکزی مجموعه زیادی از واحدهای معدنی و فرآوری وجود دارد و این واحدها متمرکز است.

شریفی با تأکید به اینکه حدود 500 واحد فرآوری در استان تهران استقرار دارد، گفت: پایانه صادراتی سنگ را با توجه به بخش فرآوری و صادرات سنگ های فرآوری شده می توان در این استان ایجاد کرد.

دبیرکل انجمن سنگ ایران با اشاره به ظرفیت های سنگ لرستان تصریح کرد: این استان معدن یکی از بهترین انواع سنگ ها با نام گوهره است و معادنی که در لرستان وجود دارد نسبتاً قابل قبول است.

تنها 15.5 میلیارد تومان از درآمدهای معدنی کردستان به استان بازگشته است / غیرفعال بودن 134 معدن در منطقهشناسایی 18 ماده جدید معدنی در استان کردستان / زنجیره ارزش مواد معدنی تکمیل شوداستان کردستان در زمینه موادمعدنی مزیت های مناسبی برای اشتغال دارد

شریفی اظهار داشت: سنگ لرستان در بخش فرآوری لنگ می زند و نیاز است که مجتمع های بزرگ فرآوری احداث شود تا بشود به عنوان یکی از نقاط ایجاد پایانه صادرات سنگ روی آن حساب باز کرد.

وی با بیان اینکه ایجاد پایانه صادراتی در لرستان با توجه به نبود واحدهای فرآوری توجیهی ندارد به اولویت گذاری درخصوص بهترین مناطق برای ایجاد پایانه صادراتی سنگ کشور از نظر کارشناسی اشاره کرد و افزود: شهرستان محلات استان مرکزی و استان اصفهان اولویت های نخست است و شهر تهران نیز پتانسیل خوبی برای صادرات سنگ های فرآوری شده دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید