234005

طی نامه‌ای به وزیر نیرو صورت گرفت؛

هشدار انجمن نوردکاران در خصوص عواقب قطعی برق صنایع فولادی

دنیای معدن: انجمن نوردکاران فولادی ایران در نامه‌ای خطاب به وزیر نیرو در خصوص عواقب قطعی برق در این صنعت و تاثیر آن بر میزان تولید و به مخاطره افتادن اشتغال هشدار داد.

به گزارش دنیای معدن، انجمن نورد کاران فولادی ایران در نامه‌ای خطاب به وزیر نیرو در خصوص عواقب قطعی برق در این صنعت و تاثیر آن بر میزان تولید و به مخاطره افتادن اشتغال هشدار داد.

در این نامه ضمن هشدار در خصوص عواقب قطعی برق در صنعت فولاد و آثار آن بر تولید و صادرات و ارزآوری به کشور از وزارت نیرو درخواست شده تا پیش از اخذ تصمیمات در خصوص قطعی برق در صنعت فولاد از نظرات کارشناسی بخش خصوصی استفاده شود و همچنین راهکارها و پیشنهادهایی نیز ارائه شده است .

سال گذشته قطعی‌های مکرر برق و همچنین گاز در فصل تابستان و زمستان، تولید را در زنجیره فولاد کاهش داده بود و در سال جاری نیز با افزایش هزینه‌های تولید، سرمایه در گردش تولیدکنندگان محصولات فولادی نیز تحت شعاع قرار گرفته و همه این عوامل منجر به کاهش بیشتر تولید فولاد خواهد شد که این موضوع این‌بار حیات واحدهای نوردی را نشانه رفته و در صورت عدم توجه دولت امکان تعطیلی واحدهای بیشتر وجود دارد.

مشروح نامه انجمن نوردکاران فولادی ایران خطاب به محرابیان وزیر نیرو در ادامه آمده است :

احتراما همانگونه که مستحضرید سال گذشته واحدهای نوردی قریب ۴۵ روز با قطعی برق مواجهه بودند که این امر علاوه بر خسارت های وارده منجر به افزایش مقطعی قیمت محصولات در بازار هم گردید و این در حالی بود که افزایش قیمت برق هم در سال گذشته خود بعنوان یکی از مولفه های تولید، واحدهای صنعتی را با چالش روبرو کرده بود. صنعت فولاد بعنوان صنعت استراتژیک، صنعت پیشران و اشتغال زا ۵ تا ۶ درصد مصرف برق صنایع را در اختیار دارد اما اجحافی که در حق این صنعت از بابت قطعی برق شده بود بسیار بیشتر بوده است. چرا در بخشنامه های صادره نظرات کارشناسی بخشهای خصوصی و دلسوزان کشور اخذ نمیشود مگر نه اینست که مطابق ماده ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و نامه شماره ۱۳۱۹۳۲ مورخ ۲۵/۱۰/۱۴۰۰ معاونت محترم حقوقی ریاست جمهوری می بایست نظر تشکلها استعلام گردد متاسفانه بدلیل عدم وجود نگاه کارشناسی و مبتنی بر صنعت، واحدها با مخاطرات و خسارت های زیادی مواجه می شوند وزارت محترم نیرو مدعی است در هماهنگی با وزارت صمت اقدام به مدیریت مصرف واحدهای صنعتی می نماید و بر همین مبنا ضرورت فعالیت واحدها با ۳۰ درصد ظرفیت را برنامه ریزی نموده است اما توجه به این نکته که صنعت فولاد یک صنعت دارای خطوط پیوسته (continuous) و صفر و صدی است به همین جهت قطعی برق و سرد شدن کوره خسارت های زیادی را متوجه واحدهای صنعتی خواهد نمود.

فلهذا با عنایت به اینکه صنایع فولاد بعنوان یکی از صنایع مهم، اشتغال زا، صادرات محور و ارزآور می بایست مورد توجه قرار گیرد و لااقل در مبحث قطعی برق در رده های نخست نگریسته نشود و عدالت در بین صنایع لحاظ گردد و پیشنهاد میگردد:

    تا حد ممکن جلوی صادرات برق به کشورهای همسایه گرفته شود تا منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی ملی نشود و در این شرایط سخت اقتصادی واحدها با چالش بیشتر مواجه نشوند.

    از سوی دیگر اگر وزارت نیرو مجبور به قطعی برق است با مدیریت درست مبتنی بر تغییرشیفت یا کاهش شیفت کاری و یا ناحیه بندی برای سهمیه بندی برق عمل نماید چرا که همانگونه که عرض شد امکان عملی فعالیت واحدها با ۳۰ درصد ظرفیت وجود ندارد و امکان پذیرنیست.

انجمن نوردکاران فولادی ایرن بعنوان انجمن ملی به نمایندگی از بیش از ۶۵ واحد نوردکار که بیش از ۹۰ درصد تولید محصولات میلگرد، تیرآهن ، نبشی و ناودانی را به عهده دارد آمادگی خود را جهت ارائه نظرات و دیدگاههای کارشناسی در جلسات حضوری اعلام می نماید تا ضمن اتخاذ تصمیمات صحیح به نحوی عمل گردد که واحدهای تولیدی کمتر آسیب را از خاموشی برق در فصل گرم سال متحمل شوند. بدیهی است مسئولیت و عواقب ناشی از دست رفتن بازار صادراتی و کمبود بازار داخلی و افزایش قیمت ها ناشی از عدم اعمال نظرات کارشناسی شده خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید