230372

سنگ‌های قیمتی؛ از تاریخ تا درمان روح و روان

دنیای معدن: سنگ‌های قیمتی از دیرباز بین مردم از شهرت بسیار زیادی برخوردار بوده و در گذشته‌های دور افرادی از طبقه بالای جامعه از جمله اشراف و اشراف‌زادگان از این سنگ‌ها بهره جسته‌اند و دلیل آن نیز باور به تاثیر این سنگ‌ها در سرنوشت و سلامتی انسان‌ها بوده است.

به گزارش دنیای معدن، سنگ‌های قیمتی در طرح‌ها و شکل‌های مختلف و با اسم‌های متنوعی همچون عقیق، لاجورد، مرجان، آمیتیست و غیره بوده که از دیرباز اعتقاد براین است که اینگونه سنگ‌ها خواص درمانی دارند.

در دومین روز از برپایی نمایشگاه "دستاوردها و محصولات طرح توسعه مشاغل خانگی"، در کردستان به یکی از غرفه‌های صنایع دستی برخورد کردم که به صورت تخصصی در حوزه زیورآلات سنگی فعالیت داشتند و سنگ‌های قیمتی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی به چشم می‌خورد.

صاحب غرفه، خانمی به نام"ویدا هادی" که یکی از پیشران های طرح توسعه مشاغل خانگی در استان کردستان است، حدود یازده سال در زمینه صنایع دستی فعالیت داشته و حدود ۴ سال نیز به صورت تخصصی در حوزه زیورآلات سنتی مشغول به فعالیت بوده است.

از همه نوع سنگ و رنگ و طرح و زیورآلاتی در این غرفه به چشم می‌خورد؛ اما نه زیورآلاتی که همه روزه در بازار و یا در مغازه‌های گوناگون دیده می شود؛ زیورآلاتی با طرح‌های بسیار قدیمی که به گفته خود آن‌ها طرح‌ها برگرفته از طرح‌های بسیار قدیمی است که در برخی از آن‌ها سنگ‌هایی با خواص درمانی بی‌نظیری به کار گرفته شده است.

"ویدا هادی" در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص خواص درمانی سنگ‌ها و صحت این ادعا که برخی از سنگ‌ها خواص درمانی دارند؛ گفت: اینکه گفته می‌شود برخی از سنگ‌ها خواص درمانی دارند، ادعایی است که کاملا درست و از دیرباز اثبات شده است.

وی اظهار کرد: سنگ‌هایی همچون لاجورد، آمیتیست، عقیق، فیروزه نیشابور و مرجان از خواص درمانی بی‌نظیری برخوردار هستند.

این پیشران مشاغل خانگی، ادامه داد: کار ما در اصل در حوزه سنگ و نخ میکرو مکرومه است که در اصل به آن میکرو مکرومه سنگی گفته می‌شود که تلفیقی از سنگ و نخ مکرومه است.

وی اضافه کرد: زیورآلات ما، مشتریان خاص خود را دارد و بیشتر افرادی که به زیورآلات قدیمی علاقه‌مند هستند و یا به خواص درمانی سنگ‌ها اعتقاد دارند، مشتری مجموعه ما هستند.

خانم هادی، در ادامه خواص درمانی سنگ‌ها افزود: سنگ آمیتیست برای آرامش بانوان بسیار موثر است و سنگ مرجان برای افرادی که از مسئله و یا چیزی خوف دارند و یا دچار کابوس‌های وحشتناک و مداوم هستند؛ بسیار مناسب است و در صورت استفاده از آن کابوس‌ها و ترس‌های فرد برطرف می‌شود و بسیاری از مشتریان ما بر این باور هستند که با خریداری کردن این سنگ‌ها از شر کابوس‌های شبانه رهایی یافته و یا به آرامش روحی و روانی دست پیدا کرده‌اند.

وی اضافه کرد: عقیق یمنی، برای آرامش جسمی و روحی و سلامت جنسی آقایان بسیار موثر و از دیرباز عقیق یمنی در بین اشراف‌زادگان به ویژه در عربستان طرفداران بسیاری داشته؛ زیرا برای سلامت روحی و روانی مردان بسیار موثر است و همچنین عقیق یمنی به افراد تندخو و پرخاشگر پیشنهاد می‌شود.

این کارآفرین در خصوص نحوه فعالیت خود در حوزه صنایع دستی بیان کرد: در حال حاضر در قالب کارگاه خانگی مشغول به فعالیت هستم و ۴ نفر نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این حوزه و رشته صنایع دستی مشغول به کار هستند.

وی هدف خود را از شرکت در این نمایشگاه اینگونە عنوان کرد و گفت: هدف ما از شرکت در این نمایشگاه ایجاد بازار فروش دائمی همانند سایر شهرهای بزرگ است؛ زیرا در استان کردستان ظرفیت‌های بسیار زیادی برای برپایی نمایشگاه دائمی وجود دارد که متاسفانه بلااستفاده مانده است.

ویدا هادی بر ایجاد بازار فروش در آن سوی مرزها تاکید و خاطرنشان کرد: در حال حاضر در اقلیم کردستان عراق فعالیت در حوزه زیورآلات سنتی بسیار کم است و به راحتی می‌توان این صنایع دستی را به آن سوی مرزها صادر کرد که این مهم همت و تلاش مسئولان استانی را می‌طلبد.

وی با اشاره به استفاده از بستر فضای مجازی برای ایجاد بازار فروش، یادآور شد: گرچه استقبال از کارها در بستر فضای مجازی مطلوب است اما جوابگوی زحمات ما نیست و حداقل کاری که مسئولان می‌توانند برای کارآفرینان و فعالان مشاغل خانگی و صنایع دستی انجام دهند؛ ایجاد بازار فروش دائمی برای افرادی است که فاقد مغازه و کارگاه‌های عمده هستند و نیاز دارند که در جامعه دیده و شناخته شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید