221685

افتتاح اولین مرکز تخصصی گوهرتراشی استان در گناباد

دنیای معدن - رئیس مرکز آموزش فنی وحرفه ای گناباد از افتتاح مرکز تخصصی گوهرتراشی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در شهرستان گناباد خبر داد و گفت: کارگاه های گوهر تراشی در تعدادی از شهرهای استان فعال است اما گناباد اولین شهرستان در استان است که به مرکز تخصصی گوهرتراشی مجهز شده است.

به گزارش دنیای معدن، مهدی مروج در گفت‌وگویی عنوان کرد: مرکز گوهر تراشی گناباد اولین مرکز تخصصی گوهرتراشی در استان است و هزینه‌های مربوط به تجهیز و راه‌اندازی این مرکز، بخشی از طریق کمک‌های خیر گنابادی و بخشی نیز از طریق اعتبارات دولتی تأمین شده است.

مروج اظهار کرد: کارگاه‌های گوهر تراشی در تعدادی از شهرهای استان از جمله نیشابور، تربت‌جام، تایباد و... فعال است، اما به صورت تخصصی و اینکه مرکزی در اختیار این کار باشد، گناباد اولین شهر استان خراسان رضوی است که به این مرکز تخصصی مجهز شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر فاز اول مرکز تخصصی گوهرتراشی افتتاح شده و در آن بحث آموزش تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی توسط دستگاه‌های تراش دامله انجام می‌شود و در فاز ۲ این مرکز که پیگیری‌های آن توسط نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی در حال انجام است، قرار است با همکاری شرکت ایمیدرو دستگاه‌های تراش فَسِت یا تراش زاویه‌ برای مرکز تهیه شود.

رئیس مرکز آموزش فنی وحرفه‌ای گناباد مطرح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده است در فاز سوم این مرکز تخصصی، آزمایشگاه گوهرشناسی و در فاز چهارم نیز کارگاه تولید رکاب سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی راه‌اندازی خواهد شد.

مروج بیان کرد: تنوع سنگ‌های قیمتی در استان خراسان بزرگ و خراسان رضوی زیاد است و علاوه بر وجود سنگ‌های قیمتی در خود شهرستان، موقعیت مکانی شهرستان هم به گونه‌ای است که در شهرهای اطراف گناباد هم سنگ‌های قیمتی زیادی وجود دارد و خوشبختانه در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به ۳۸ کارآموز در این مرکز مشغول فعالیت‌های آموزشی هستند، گفت: دوره‌های آموزشی مقدماتی معمولا بین ۴۵ روز تا ۳ ماه است و یک کارآموز مبتدی پس از ۴۵ روز می‌تواند تقریبا کارآموز ماهری در بخش سنگ‌های قیمتی باشد و برای دوره‌های آموزشی تکمیلی نیز کارآموزان باید نزدیک به ۳ ماه آموزش ببینند.

مروج افزود: در حال حاضر زمینه آموزش‌های مقدماتی در مرکز فراهم است همچنین بخشی از آموزش‌های تکمیلی هم انجام می‌شود، اما بخشی منوط به خرید دستگاه‌های فَسِت است که بتوان تراش‌های دقیق‌تری روی سنگ‌ها انجام داد که در فاز ۲ این امر محقق خواهد شد.  

رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای گناباد در پاسخ به این سوال که آیا حمایت‌های لازم برای افرادی که آموزش می‌بینند وجود دارد، توضیح داد: بخشی از افرادی که دوره‌های آموزشی را گذرانده‌اند به صندوق کارآفرینی امید معرفی کرده‌ایم که تا کنون ۳۰ نفر برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند؛ همچنین از طریق پیگیری‌های نماینده شهرستان، تفاهم‌نامه‌ای در تهران با صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی بسته شده که قرار است افراد آموزش دیده از این طریق نیز تسهیلاتی دریافت کنند.

مروج خاطر نشان کرد: یکی از مزیت‌های این رشته این است که با کمترین تجهیزات، در بخش مشاغل خانگی برای خانم‌ها و آقایان زمینه اشتغال فراهم می‌شود و با توجه به فضاهای مجازی و گستردگی این فضا، افراد می‌توانند بخشی از فروش را از این طریق انجام دهند، اما باز هم برای تسهیلات نیاز به کمک مسئولان داریم تا حمایت‌های لازم را از متقاضیان داشته‌ باشند.

وی ادامه داد: صنعت گوهر تراشی سومین صنعت پر درآمد در جهان است و صنعتی است که ابتدا در کشورهای شرق آسیا رایج بود اما در حال حاضر کشورهای آسیای میانه و غرب آسیا و به ویژه ایران به این صنعت روی آورده‌اند و در این زمینه تولیداتی دارند؛ همچنین با توجه به قیمت بالای طلا و نقره، علاقه‌مندان و طرفداران سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی شده زیاد شده است، بنابراین این صنعت چشم‌انداز بسیار خوب و روبه رشدی دارد.

مروج یادآور شد: کارگاه گوهر تراشی از ۲ سال قبل با ۳ دستگاه در گناباد فعال بوده و با راه‌اندازی این مرکز تخصصی تعداد دستگاه‌ها به ۱۷ دستگاه افزایش یافته و نزدیک به ۲۰۰ نفر نیز در این ۲ سال در زمینه گوهر تراشی آموزش دیده‌اند.

وی اظهار کرد: مرکز آموزش فنی حرفه‌ای گناباد در سال ۱۳۵۳ راه‌اندازی شده و یکی از قدیمی‌ترین مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان است که متولی آموزش‌های مهارتی کوتاه‌ مدت و آموزش‌های غیر رسمی است.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای گناباد گفت: این اولین بار است که یک خیر در زمینه‌ آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کمک کرده است و اولین قدم بوده که شروع شده و امیدواریم خیران بیشتری وارد این عرصه شوند تا بتوانیم در زمینه اشتغال، مهارت‌آموزی و کارآفرینی کمک شایانی به جوانان شهرستان داشته‌ باشیم.

اولین مرکز تخصصی گوهر تراشی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی پنج‌شنبه ۸ مهر ماه با حضور مدیرکل آموزش فنی وحرفه‌ای خراسان رضوی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در گناباد افتتاح شد.

انتهای پیام

 

دیدگاهتان را بنویسید