242143

زمستان داغ سنگ‌آهن

دنیای معدن- شکیبا خیرخواهان : امیدواری به تداوم رشد اقتصادی در چین و در نتیجه آن بهبود تقاضا برای کامودیتی‌‌‌ها موجب شده است تا بهای سنگ‌آهن از انتهای ماه میلادی گذشته تاکنون روند صعودی را در پیش بگیرد.

به گزارش دنیای معدن، همچنین بررسی آمارها نشان می‌دهد که تولید محصولات فولادی در ماه مارس افزایش چشمگیری داشته است و پیش‌بینی می‌شود که این افزایش در تولید ادامه‌دار باشد. در نتیجه احتمال اینکه تقاضا برای سنگ‌آهن بیش از این شود وجود دارد. البته با وجود اینکه دولتمردان چینی به دنبال افزایش رشد اقتصادی خود هستند، بررسی اخبار نشان می‌دهد که نگران جهش قیمت‌ها در بازار فولاد به‌خصوص سنگ‌آهن هستند؛ در نتیجه به دنبال دخالت در معاملات این کامودیتی بوده و اعلام کرده‌‌‌اند که روند این بازار را به‌دقت دنبال می‌کنند تا از هرگونه فعالیت سفته‌بازی در این معاملات جلوگیری کنند.

بهای سنگ‌آهن نزدیک به سقف قیمت هشت‌ماهه

بهبود تقاضا در کوتاه‌مدت موجب شده است تا بهای سنگ‌آهن از انتهای ماه میلادی گذشته تاکنون روند صعودی را در پیش گیرد. روز گذشته بهای سنگ‌آهن برای تحویل به بندر تیانجین در شمال چین به 130دلار به ازای هر تن رسید و بازده مثبت هفتگی 4 درصدی را به ثبت رساند. با این حال قیمت این کامودیتی همچنان از اوج قیمتی 9ماهه که در اواسط فوریه تجربه کرد، بیشتر از 3دلار کمتر است. بررسی داده‌‌‌های موسسه مطالعاتی My Steel نشان می‌دهد که تولید پنج‌محصول فولادی در چین شامل میلگرد، مفتول، کلاف نورد گرم، کلاف نورد سرد و ورق با 49‌هزار تن افزایش نسبت به هفته ابتدایی ماه میلادی جاری به حدود 9میلیون و 52‌هزار تن تا 9مارس رسیده است.

پو چن، تحلیلگر ارشد این موسسه معتقد است، تقاضا برای محصولات فولاد پایین‌دستی به طور پیوسته در حال بهبود است و در کوتاه‌مدت افزایش تولید از بازار سنگ‌آهن حمایت می‌کند. همچنین می‌‌‌توان گفت که دلیل عمده رشد قیمت‌ها در روزهای اخیر، بهبود چشمگیر تقاضا برای تولید میلگرد در این کشور بوده است. از طرفی برخی از تحلیلگران معتقدند که تولید فولاد تا انتهای ماه مارس روند صعودی را در پیش گرفته و تقاضا برای سنگ‌آهن بیش از این نیز افزایش خواهد یافت.

 

دیدگاهتان را بنویسید