239178

امید به بهبود تقاضای چین، بازار سنگ‌آهن را افزایشی کرد

الاکلنگ‌بازی سنگ‌‌‌آهن و کووید

دنیای معدن- شکیبا خیرخواهان : در ماه‌‌‌های اخیر آمار کرونا در چین بر بازار سنگ‌آهن تاثیر زیادی داشته است، به طوری که با افزایش و کاهش موارد مبتلا به کرونا این بازار کاهشی و افزایشی می‌شود.

به گزارش دنیای معدن، از ابتدای ماه نوامبر نیز به ‌‌‌دلیل چشم‌‌‌انداز مثبت نسبت به کاهش محدودیت‌ها و افزایش بازگشایی‌‌‌ها بهای سنگ‌‌‌آهن در چین درحال رشد بوده است؛ گرچه در روزهای اخیر به‌‌‌دلیل افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ در این کشور و کاهش امید به بازگشایی این کالا با افت قیمتی جزئی مواجه شد. همچنین آمارها نشان می‌دهد که میزان ذخایر سنگ‌‌‌آهن چین نسبت به سال گذشته کمتر بوده که خود نیز می‌‌‌تواند موجب صعود قیمت‌ها در آینده شود. بازار میلگرد این منطقه نیز همچون سنگ‌آهن پس از یک‌دوره افزایش قیمت با کاهش نامحسوس مواجه شد. به‌جز اثر کرونا، سیاست مالی جدید چین برای کمک به سرمایه‌گذاران خصوصی نیز از جمله موارد اثرگذار بر رشد تقاضا بوده است.

بازار افزایشی و کاهشی سنگ‌‌‌آهن

بهای سنگ‌آهن در چین از ابتدای ماه میلادی جاری روند صعودی را در پیش گرفته است. انتظارات مثبت نسبت به افزایش تقاضا در شرق آسیا به‌‌‌دلیل کاهش محدودیت‌های کرونایی از مهم‌ترین عوامل صعود قیمتی این کالا به شمار می‌رود. روز گذشته بهای محموله سنگ‌آهن عیار 62‌درصد وارداتی چین به 97دلار به‌ازای هرتن رسید که حدود 20‌درصد بیشتر از قیمت این محموله در مقایسه با ابتدای ماه نوامبر است. افزایش امید به مصرف بیشتر در چین، به عواملی همچون احتمال کاهش تولید در زمستان و کاهش مالیات صادرات هند که موجب نزولی شدن بازار می‌شود نیز غلبه کرده است. البته بهای سنگ‌آهن در این بازار به 99دلار به‌ازای هر تن نیز رسید؛ اما با انتشار اخباری مبنی بر ظهور سویه‌‌‌ جدید کووید-19 و افزایش آمار مبتلایان، این بازار در روزهای گذشته به میزان ناچیزی با افت قیمت مواجه شد.

یک تاجر سنگ‌آهن در چین معتقد است، بهای معاملات آتی آهن و کالاهای وابسته به‌‌‌دلیل تشدید شرایط کرونا کاهشی می‌شود و به‌‌‌نظر می‌‌‌رسد احتمال دارد قیمت‌های پایین با بدتر شدن شرایط ماندگار شوند. اما در روزهای گذشته بازار روند افزایشی داشته است. همچنین مقامات این کشور بودجه‌‌‌ای به میزان 250میلیارد یوآن را برای فروش اوراق در بخش املاک و مستغلات به جهت حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در نظر گرفته‌‌‌اند تا این سرمایه‌گذاران بتوانند بخشی از بدهی‌‌‌های خود را پرداخت کنند و توانایی سرمایه‌گذاری‌‌‌های جدید در بخش املاک را داشته باشند. علاوه بر خوش‌بینی به شتاب تولید بخش‌های مختلف همچون ساختمان‌سازی در سال آینده که موجب افزایش مصرف فولاد می‌شود، عوامل دیگری نیز موجب افزایشی شدن بازار شده است.

کاهش موجودی انبارها در جایگاه دوم برای افزایشی شدن بازارها قرار دارد. موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین طی هفته منتهی به 18نوامبر از 136میلیون تن به 135میلیون تن کاهش یافته است. همچنین موجودی انبارها تقریبا حدود 10‌درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. در واقع نگرانی از کاهش عرضه علاوه بر افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت‌ها شده است. البته همچنان بهای سنگ‌آهن حدود 37‌درصد کمتر از رکورد قیمتی این کالا در ماه مارس قرار دارد؛ چراکه سرمایه‌گذاران از وقوع احتمالی رکود واهمه دارند.

پیش‌بینی بازار سنگ‌‌‌آهن

برخی عوامل می‌توانند بر قیمت‌‌‌ سنگ‌آهن تاثیر‌گذار باشند. اصلی‌‌‌ترین مورد، کاهش سود کارخانه‌های تولید فولاد در چین است که می‌تواند موجب کاهش تولید به‌خصوص در آغاز زمستان شود. همچنین احتمال کاهش تولید فولاد به دستور مقامات به‌‌‌دلیل انتشار آلاینده‌‌‌ها وجود دارد. این دوعامل می‌تواند تاثیر محسوسی بر عرضه محصولات فولادی در ماه‌‌‌های آتی داشته باشد و قیمت‌ها را نیز افزایشی کند. البته این دلایل، احتمالی هستند و نمی‌توان اثر واقعی آنها را تا سال 2023 مشاهده کرد. احتمال صادرات سنگ‌آهن هند نیز به‌‌‌دلیل کاهش هزینه عوارض صادراتی توسط مقامات این کشور وجود دارد. این کشور بخش کوچکی از بازار را در اختیار دارد و افزایش صادرات آن نیز اثر محسوسی بر بازار ندارد. البته هند در سال 2022 حدود 4میلیون تن سنگ‌آهن را به دنیا صادر کرد؛ اما بعید است که بتواند به این سرعت این میزان محموله را به سایر کشورها صادر کند.

بازار میلگرد

قیمت میلگرد در منطقه شرق آسیا پس از یک‌دوره روند افزایشی، دوباره در کانال کاهشی قرار گرفت. روز گذشته بهای معاملات آتی این مقطع طویل به 3‌هزار و 717یوآن به ازای هر تن رسید، در حالی که در روزهای گذشته به میزان 3‌هزار و757یوآن به‌ازای هر تن نیز رسیده بود. افزایش تعداد مرگ‌ومیر در چین به‌‌‌دلیل سویه‌‌‌های جدید کرونا، امید تولیدکنندگان را نسبت به بازگشایی‌‌‌ با واهمه‌‌‌هایی همراه کرده است. البته قیمت‌ها همچنان حدود 7‌درصد بیشتر از ابتدای نوامبر هستند. موجودی انبارهای میلگرد در چین نیز رو به کاهش است و در هفته منتهی به 18نوامبر به حدود 74/ 3میلیون تن رسیده است.

البته به طور سنتی ذخایر میلگرد در ابتدای فصل زمستان کاهش یافته و در انتهای فصل تولید برای جوابگویی به افزایش تقاضا در ابتدا فصل‌‌‌های گرم‌‌‌تر افزایش می‌‌‌یابد. اما بررسی آمارها نشان می‌دهد موجودی میلگرد در حال حاضر حتی در مقایسه با این موقع از سال نیز کم است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز مجموع ذخایر انبارها در چین حدود 23‌درصد کمتر است. این ذخایر کم نشان‌‌‌دهنده این است که چین مجبور است در ماه‌‌‌های آتی برای جبران کمبود، واردات خود را افزایش دهد. در حال حاضر چین حدود 70‌درصد از سنگ‌آهن بازار جهانی را که ماده اولیه در تولید میلگرد است وارد می‌کند.

اثر بحران انرژی اروپا بر تولید فولاد

تولید فولاد در زمره صنایعی قرار می‌گیرد که بسیار انرژی‌بر است. افزایش بهای انرژی در اروپا طی سال‌جاری میلادی تاثیر زیادی بر این صنعت در قاره سبز داشته است. حال بحران انرژی در اروپا، نرخ بالای تورم و روند افزایش نرخ بهره موجب شده است تا پیش‌بینی برای بازار فولاد اروپا و آمریکای شمالی با چشم‌‌‌اندازی منفی همراه باشد. البته نمی‌‌‌توان به‌درستی تخمین زد که چالش‌‌‌های پیش‌رو تا چه میزان گسترده خواهد بود و تا چه زمانی تداوم خواهد داشت. به گزارش «کالاخبر»، مصرف محصولات ورق فولادی در اروپا که یکی از بازارهای اصلی آن است برای سال آینده پیش‌بینی افت یک تا ۵درصدی را دارد، در حالی که برای آمریکای شمالی رشد مصرف یک تا ۵درصدی پیش‌بینی شده که به دلیل پیش‌بینی ثبات بازار چین و بهبود بازارهای جهانی بوده است. همچنین شرکت بزرگ آلمانی تیسن‌کروپ برای سال مالی آینده خود کاهش درآمد فروش را برآورد کرده است، در حالی که درآمد فروش این شرکت در سال مالی گذشته رشد ۲۱درصدی داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید