241783

اختصاص ۷۰ هکتار زمین در دهگلان برای احداث واحد فرآوری سنگ آهن

دنیای معدن- ۷۰ هکتار از اراضی ملی شهرستان دهگلان در راستای اجرای تفاهم نامه سرمایه گذاری در تکمیل زنجیره ارزش سنگ آهن بین استانداری کردستان و شرکت ذوب آهن اصفهان اختصاص پیدا کرد.

به گزارش دنیای معدن، تفاهم نامه سرمایه گذاری در تکمیل زنجیره ارزش سنگ آهن از اکتشاف و استخراج تا فرآوری کامل مواد معدنی هشت اردیبهشت سال ۱۴۰۱ بین شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان و استانداری کردستان منعقد شد و بین مسئولان دو طرف به امضا رسید.

شرکت ذوب آهن اصفهان دارای شرکت های زیرمجموعه زیادی است که یکی از آنها شرکت پویش معادن است که در عرصه های معدنی کشور فعالیت دارد و حال اجرای پروژه فرآوری سنگ آهن کردستان به این شرکت واگذار شده است.

براساس تفاهم نامه منعقد شده این پروژه در سه فاز اجرا می شود که در فاز نخست اقدام به تولید کنسانتره می شود و تاکید شده است هدف از اجرای این طرح ممانعت از خام فروشی و اجرا و تکمیل زنجیره فولاد در استان است.

استاندار کردستان چند روزگذشته در یکی از جلسات استان دلیل تاخیر در اجرای این تفاهم نامه را ممانعت از اجرای طرحی که فقط هدف سرمایه گذار استفاده از مواد معدنی و تامین مواد اولیه کارخانجات در دیگر نقاط کشور باشد اعلام کرد.

بعد از بررسی های انجام شده و تعیین چندین محدوده مختلف در سطح استان، مناسب ترین محدوده برای اجرای این طرح از سوی مشاور، ۸۶ هکتار از اراضی ملی در شهرستان دهگلان انتخاب شد که با توجه به رعایت حریم فاصله از روستا و آبراهه ها و کسب موافقت اداره کل محیط زیست و شرکت آب منطقه ای استان این مقدار به ۷۰ هکتار کاهش پیدا کرد.

جلسه پیگیری تفاهم نامه منعقد شده در ارتباط با این طرح روز یکشنبه به ریاست سرپرست هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط و سرمایه گذار پروژه در سنندج تشکیل شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان در این جلسه اظهار کرد: در راستای اجرایی کردن تفاهم نامه منعقد شده بین استانداری کردستان و شرکت ذوب آهن اصفهان زمینی به مساحت ۷۰ هکتار در شهرستان دهگلان به اجرای این پروژه اختصاص یافت.

حامد قادرزاده اعلام کرد: با اجرای این فاز از طرح به طور مستقیم برای ۸۵۰ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد می شود.

سرمایه گذاری افزون بر سه هزار میلیارد تومان در اجرای این طرح

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان ادامه داد: نیروی انسانی شاغل در این مجموعه غیر از نیروی متخصص باید از افراد بومی شهرستان دهگلان جذب شود این مهم هم باید با هماهنگی با استانداری کردستان انجام شود.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح بیش از سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام می شود، افزود: زنجیره کامل فولاد مدنظر استان است و به هیچ وجه اجازه خام فروشی مواد معدنی داده نخواهد شد.

قادرزاده یادآور شد: واگذاری اراضی ملی افزون بر ۵۰ هکتار در اختیار استان نیست و باید سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مجوز آن را صادر کنند.

به گفته وی با انجام هر کاری تاحدودی به محیط زیست آسیب وارد می شود لذا هدف ما این است که سرمایه گذاری های انجام شده با کمترین آسیب به محیط زیست همراه باشد لذا رعایت حریم قانونی در اولویت قرار دارد به همین دلیل مساحت اراضی که قرار بوده برای اجرای این طرح اختصاص داده شود کاهش پیدا کرد.

سرپرست هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان یادآور شد: اراضی محدوده پروژه هم برای فاز توسعه آن در نظر گرفته شده و به طرح دیگری واگذار نخواهد شد.

فرماندار شهرستان دهگلان هم در این جلسه اظهار کرد: روستاهای نزدیک محل اجرای این طرح خالی از سکنه هستند و چند خانوار این ۲ روستا در ایام فعالیت کشاورزی در آنجا حضور پیدا می کنند.

حمید معتصمی با اشاره به اینکه فعالیت صنعتی در شهرستان دهگلان تاکنون شکل نگرفته است، افزود: به نسبت شهرهای دیگر استان، تا کنون طرح صنعتی بزرگی در دهگلان اجرا نشده است بنابراین می طلبد با نظر مثبت نسبت به اجرایی کردن فاز نخست زنجیره فولاد توسط شرکت پویش معادن اقدام شود.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: براساس قوانین و مقررات محل اجرای هر طرح صنعتی و معدنی باید ۵۰۰ متر از آبراهه های سطحی و یک هزار و ۲۰۰ متر از منطقه مسکونی فاصله داشته باشد.

کژال حبیب زاده ادامه داد: از آنجا که جمعیت روستاهای محدوده اجرای طرح تولید کنسانتره شرکت پایش معادن کم است با فاصله یک هزار متر از روستا موافقت شده است.

وی اضافه کرد: دپوی باطله مواد معدنی استخراج و فرآوری شده در این واحد معدنی آلودگی ایجاد می کند بنابراین حفظ سلامتی مردم و محیط زیست در اولویت است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: واگذاری ۵۰ هکتار از اراضی ملی به هر طرح تولیدی در اختیار استان است ولی بیش از این میزان باید به سازمان منابع طبیعی ارجاع داده شود.

مسئول اجرای پروژه فرآوری سنگ آهن در دهگلان هم در این جلسه اظهار کرد: شرکت پویش معادن در استان های خراسان رضوی و جنوبی، اصفهان و یزد دارای معادن سنگ آهن است و قرار شده است ۲۵ محدوده معدنی دیگر هم در کشور به این شرکت واگذار شود.

قدیرعلی شفیع زاده ادامه داد: با توجه به بررسی ها و مطالعات فنی میزان مساحت زمین تعیین شده برای احداث کارخانه کنسانتره سنگ آهن در دهگلان ۱۳۱ هکتار است و با توجه به موانع موجود آن را به ۸۶ هکتار کاهش دادیم.

وی در این جلسه با ۷۰ هکتار مصوب شده به شرط تایید مشاور طرح موافقت کرد و افزود: ظرفیت تولید این واحد ۲ میلیون تن در سال است و به ازای تولید هر تن کنسانتره هم به ۲۰۰ لیتر آب نیاز است.

برای تامین آب مورد نیاز این واحد تولیدی اولویت استفاده از پساب تصفیه خانه فاضلاب دهگلان که میزان ورودی پساب آن سه میلیون مترمکعب است؛ و بعد خرید چاه های کشاورزی و سپس بهره مندی از آب سد قوچم توسط دستگاه های مرتبط پیشنهاد شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید