239572

نماینده نیشابور تاکید کرد؛

دلیل تعلل وزارت در واگذاری پهنه ها به ذوب آهن اصفهان مشخص شود

دنیای معدن: نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پهنه قابل توجه معادن سنگ آهن در کشور گفت: به منظور واگذاری این پهنه ها کارخانه های بزرگی همچون ذوب آهن در اولویت هستند، وزارت صمت باید پاسخ دهد که چرا در واگذاری پهنه ها به کارخانه های بزرگی همچون ذوب آهن اصفهان تعلل می ورزد.

به گزارش دنیای معدن، بهروز محبی نجم آبادی نماینده نیشابور با ابراز تاسف از اینکه کارخانه های فولاد سازی امروزه برای تامین مواد اولیه خود با چالش روبرو شده اند، گفت: هنگامی که یک کارخانه احداث می شود، با توجه به ظرفیت های موجود کارخانه را احداث می کنند و چنانچه ظرفیت تامین مواد اولیه در کشور وجود نداشته باشد، اقدام به واردات مواد اولیه می شود.

وی با اعلام اینکه سابقه ذوب آهن اصفهان نشان می دهد که تا چه اندازه در تولید آهن و فولاد کشور نقش آفرین بوده است، گفت: ذوب آهن یک برند در تولید فولاد کشور است و توانسته گردش مالی بسیاری در اقتصاد کشور داشته باشد، بنابراین به هر طریق ممکن باید در تولید آن تسهیل انجام شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از اینکه معادن در واگذاری مواد اولیه به فولادسازی ها مشکل آفرینی می کنند، گفت: معادن حق کم کردن یک باره سهمیه فولادسازی های را ندارند، زیرا فولادسازی ها سالها بر اساس سهمیه ای که از معادن سنگ آهن دریافت کرده اند، خط تولید را گسترش داده و اقدام به سرمایه گذاری و استخدام نیروی کار کرده اند، بنابراین سهمیه فولادسازی ها نباید کم شود.

وی در واکنش به اینکه ذوب آهن اصفهان درخواست واگذاری پهنه سنگ آهن را دارد اما گذار نمی شود، گفت: این بزرگترین اشتباه وزارت صنعت، معدن و تجارت است که پاسخ مثبت به درخواست ذوب آهن اصفهان نمی دهد.

محبی نجم آبادی با اشاره به پهنه قابل توجه معادن سنگ آهن در کشور گفت: به منظور واگذاری این پهنه ها کارخانه های بزرگی همچون ذوب اهن در اولویت هستند، وزارت صمت باید پاسخ دهد که چرا در واگذاری پهنه ها به کارخانه های بزرگی همچون ذوب آهن اصفهان تعلل می ورزد یا کم کاری می کند.

وی از مسوولان ذوب آهن اصفهان خواست برای آنکه وزارت صمت بهانه ای نداشته باشد، پهنه های سنگ آهنی که شناسایی کرده اند را به صورت رسمی به وزارت صمت اعلام و درخواست واگذاری را ثبت کنند، گفت: واقعیت این است که در شناسایی و اکتشاف پهنه ها مشکل داریم و چنانچه شرکتی پهنه ای را شناسایی و درخواست واگذاری ارایه کند، در اولویت قرار می گیرید به ویژه آنکه مرتبط باشد.

نماینده نیشابور با تاکید بر اینکه اگر ذوب آهن پهنه های سنگ آهن را شناسایی و معرفی کند، وزارت صمت حق واگذاری به غیر را ندارد، گفت: نکته مهم اینجاست که آیا ذوب آهن اصفهان تیم شناسایی و اکتشاف معادن را دارد یا ندارد؟ اگر این ظرفیت را دارد که در پهن ها اکتشاف و شناسایی انجام دهد، به محض آنکه ظرفیت معدن اثبات شد، آنگاه باید آن پهنه ها را به ثبت برسانند و خودشان بهره بردار شوند.

وی با تاکید بر اینکه فولادسازیها نباید منتظر بمانند تا معادن سهمیه مواد اولیه برای آنها در نظر بگیرند، گفت: از آنجاکه فولاد سازی ها می خواهند در راستای سیاست گذاری کلان اقتصادی زنجیره تولید را کامل کنند، باید خودشان هم در زمینه اکتشاف سرمایه گذاری و برنامه ریزی داشته باشند، نه آنکه انتظار داشته باشیم هزینه های اکشاف و بهره برداری را معادن متقبل شوند و فولاد سازی ها فقط در نوبت گرفتن سنگ آهن بایستند.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید