241587

آینده کالایی‌‌‌ها با چین

دنیای معدن- شکیبا خیرخواهان : گمانه‌‌‌زنی‌ها از تاثیر بازگشایی اقتصادی در چین بر بازارهای جهانی ادامه دارد. در حالی که رشد تقاضا و جهش قیمت‌ها در بازارهای کالایی نوید خروج از رکود را می‌‌‌داد، افت نرخ‌ها پس از مدتی نشان داد که به همین سادگی نمی‌‌‌توان نتیجه‌گیری کرد.

 در واقع می‌‌‌توان گفت رشد فعالیت اقتصادی در چین به‌طور قطع به بهبود تقاضا کمک خواهد کرد؛ اما مساله این است که چه زمانی این رشد اقتصادی به افزایش تقاضا برای مواد خام منجر خواهد شد. همچنین نمی‌توان گفت که تاثیر این رونق در تمام گروه‌‌‌های کالایی یکسان خواهد بود، بلکه افزایش قیمت در برخی گروه‌‌‌ها بیشتر از گرو‌‌‌های دیگر خواهد بود.

رشد دوباره بهای سنگ‌‌‌آهن

با اتمام تعطیلات در چین بهای سنگ‌آهن در این منطقه جانی تازه گرفت. روز گذشته بهای سنگ‌آهن عیار ۶۲‌درصد برای تحویل به بندر تیانجین در شمال چین به ۱۲۷دلار به ازای هر تن رسید و بازده هفتگی مثبت ۳‌درصد را به ثبت رساند، در حالی که بهای این محصول از انتهای ژانویه گذشته تا اوسط ماه میلادی جاری و پس از رسیدن به سقف قیمتی ۱۳۰دلاری کاهش ۸درصدی را تجربه کرد؛ چراکه سرمایه‌گذاران در حال ارزیابی میزان رشد اقتصادی و تقاضا پس از بازگشایی اقتصاد چین هستند. همچنین برخی تحلیلگران معتقدند جو مثبتی که در بازار به‌‌‌‌‌‌جهت خوش‌بینی نسبت به بازگشت دومین اقتصاد بزرگ جهان در هفته‌‌‌های گذشته ایجاد شده بود، نسبت به میزان تقاضای واقعی در بازار جهانی دچار بیش‌آورد شده است. آتیلا وایدنل، مدیر کالایی شرکت Navigate Commodities معتقد است که فعالان بازار فلزات صنعتی باید صبر کنند داده‌‌‌های اقتصادی ماه‌های فوریه و مارس منتشر شود تا بتوانند تاثیر واقعی بازگشایی اقتصادی چین و میزان تقاضا را بیابند.

تحلیلگر هیوتای فیوچر نیز در یادداشتی اعلام کرد، سود کارخانه‌های تولید فولاد رشدی نداشته و افزایش موجودی انبارها می‌‌‌تواند سبب تعدیل کوتاه‌مدت در قیمت نهایی محصولات شود. طبق آخرین نظر‌سنجی مای‌استیل، موجودی انبار کارخانه‌‌‌های فولاد در چین به‌طور پیوسته از اواخر ماه دسامبر در حال افزایش است و در ابتدای ماه میلادی جاری به ۵/ ۱میلیون تن رسیده است. همچنین، طبق داده‌‌‌های منتشرشده از Steel Home، موجودی سنگ‌آهن در بندرگاه طی هفته گذشته به ۵/ ۱۳۸میلیون تن رسید که بالاترین میزان از اواسط سپتامبر تاکنون است.

تاثیر ناموزون اقتصاد چین بر کامودیتی‌‌‌ها

بررسی آمارهای چین نشان می‌دهد که واردات کالاهای اصلی به این کشور با وجود اینکه در سطوح بالایی قرار دارد، هنوز از افزایش عمده در میزان واردات خبر نمی‌‌‌دهد. در واقع فقدان جهش فوری در تقاضا از سمت چین، بزرگ‌ترین خریدار منابع طبیعی در جهان به بروز رفتار محتاطانه از سمت سرمایه‌‌‌گذاران منجر شده است. در واقع تجار جهانی منتظرند ببینند که آیا بازگشایی در چین به همان اندازه که تصور می‌‌‌شد سبب افزایش تقاضا و قیمت‌ها می‌شود یا خیر. به همین دلیل نیز افت قیمت در بازار برخی کامودیتی‌‌‌ها از جمله سنگ‌آهن به چشم می‌‌‌خورد. با این‌‌‌حال به‌طور متناقضی همزمان با افت نرخ بسیاری از کامودیتی‌‌‌ها به نظر می‌رسد رشد اقتصاد چین آماده افزایش سرعت است. یک معیار مهم برای اثبات این ادعا رشد چشمگیر میزان وام‌‌‌های بانکی در این کشور است.

بررسی داده‌‌‌های مالی نشان می‌دهد که حجم وام‌‌‌های گرفته‌شده از بانک‌های چین طی ماه ژانویه با افزایش سه‌برابری به رکورد ۹/ ۴تریلیون یوآن (۷۲۰میلیارد دلار) نسبت به دسامبر گذشته که در سطح ۴/ ۱تریلیون یوانی قرار داشت رسیده است. به‌طور سنتی در چین میزان وام‌‌‌های گرفته‌شده در ابتدای سال افزایش پیدا می‌کند؛ اما رشد آن در انتهای ژانویه نشان می‌دهد که به احتمال زیاد مخارج صرف‌شده برای زیرساخت‌‌‌ها و ساخت‌وساز طی ماه‌‌‌های آتی با افزایش قابل‌توجهی مواجه خواهد شد. اما پرسش اصلی این است که نقدینگی تزریق‌شده به بازار چه زمانی بر رشد تقاضا برای مواد خام و کامودیتی‌‌‌ها اثر می‌‌‌گذارد.

همچنین مساله دیگر این است که آیا اقتصاد چین بر جهش تقاضا برای تمام کامودیتی‌‌‌ها اثر یکسانی خواهد گذاشت یا خیر؛ چراکه برخی شاخص‌‌‌های تقاضای مصرف‌کننده همچنان افزایشی را تجربه نکرده‌‌‌اند. به‌عنوان نمونه فروش خودروهای نو در ماه میلادی گذشته حدود ۳۵‌درصد نسبت به مدت مشابه کاهش داشته است. با این حال نشانه‌‌‌هایی مبنی بر اینکه فعالیت اقتصادی در چین نسبت به سال گذشته رونق بیشتری یافته، افزایش پیدا کرده است. از طرفی تاثیر نامتوازنی بر رشد قیمت کالایی‌‌‌ها داشته که می‌توان گفت مشابه روند بهبود اقتصادی در این کشور است.

فلزات

به‌طور معمول سنگ‌آهن در گروه کالاهایی قرار دارد که به‌سرعت به تغییرات اقتصادی پاسخ می‌دهند؛ چراکه کارخانه‌های فولادی در واکنش به پیش‌بینی رشد فعالیت اقتصادی به‌سرعت خرید ماده اولیه خود را افزایش می‌دهند. همچنین نشانه‌‌‌هایی مبنی بر افزایش رشد واردات سنگ‌آهن در چین وجود دارد. به گزارش شرکت‌‌‌ تحلیل کامودیتی کپلر، حدود ۱۰۰میلیون تن سنگ‌آهن در ماه فوریه به چین وارد شده است. همچنین واردات سنگ‌‌‌آهن طی ماه ژانویه به این کشور در بیشترین سطح از اکتبر ۲۰۲۲ تاکنون قرار گرفته است. شتاب واردات سنگ‌آهن در حالی رخ می‌دهد که قیمت نقطه‌‌‌ای سنگ‌آهن هفته گذشته در مسیر کاهشی قرار گرفت.

مس کامودیتی دیگری است که در هفته‌های گذشته کاهش قیمت را تجربه کرد. در حالی که طی هفته‌‌‌های گذشته به بیش از ۸۹‌هزار و ۳۰۰دلار به ازای هر تن رسید. البته واردات مس در چین طی ۲۰۲۲ در حقیقت افزایش داشته که در تضاد با کاهش واردات سنگ‌آهن، زغال‌سنگ و نفت‌خام است؛ چراکه معامله‌‌‌گران از کاهش قیمت‌های جهانی مس نسبت به قیمت‌های داخلی برای کسب سود استفاده کردند. بررسی آمارها نشان می‌دهد که واردات مس در ۲۰۲۲ نسبت ۲۰۲۱ بیش از ۶‌درصد افزیش داشته است. بنابراین می‌‌‌توان نتیجه گرفت که موجودی انبارها پر بوده و در نتیجه می‌‌‌تواند هرگونه افزایش تقاضا در بازار چین برای ساخت‌وساز بیشتر را پوشش دهد.

از طرفی نفت‌خام دیگر کامودیتی‌‌‌ است که در نگاه اول می‌تواند بیشترین رونق را به‌‌‌دلیل جهش تقاضا در چین تجربه کند؛ چراکه با رشد ساخت‌وساز و همچنین افزایش حمل‌ونقل تقاضا برای حامل‌‌‌های انرژی نیز افزایش می‌‌‌یابد. به طور کلی، شکی نیست که بازگشایی در چین تاثیر مثبتی بر تقاضای کامودیتی‌‌‌ها خواهد گذاشت؛ اما مساله این است که مشخص شود تقاضای فیزیکی واقعی چه زمانی تاثیر خود را بر بازار می‌‌‌گذارد. در واقع درست است که جزر و مد تمام قایق‌‌‌ها را بلند می‌کند؛ اما برخی قایق‌‌‌‌‌‌ها در سطح شناوری بالاتری نسبت به بقیه قرار می‌‌‌گیرند. سوال این است که کدام گروه از کامودیتی‌‌‌ها قایق‌‌‌های بالای ما هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید