241585

غلبه سیگنال مثبت چینی در بازار فلز سرخ

دنیای معدن: مس و روی از جریان کاهش هفتگی قیمت در بازارهای کالایی در امان ماندند. در حالی که واهمه از تشدید سیاست انقباضی از سوی فدرال‌رزرو زمینه افت بهای کامودیتی‌‌‌ها را مهیا کرد، وجود چشم‌‌‌انداز مثبت از رشد تقاضا با بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد در هفته‌‌‌های پیش‌‌‌رو، محرک بهای فلز سرخ شد.

به گزارش دنیای معدن، عمده کامودیتی‌‌‌ها هفته منتهی به ‌روز جمعه هفدهم فوریه را با ثبت رشد نرخ منفی به پایان رساندند. در این میان مس و روی از کاهش قیمت در امان ماندند، به نحوی که در معاملات آتی کامکس آمریکا و در بازه هفتگی فلز سرخ رشد ۷/ ۲درصدی داشت و ۵/ ۰‌درصد بر ارزش فلز روی افزوده شد. این در حالی بود که در این بازه زمانی نیکل ۳/ ۷درصد، قلع ۵/ ۵درصد، آلومینیوم ۲/ ۲‌درصد و سرب ۶/ ۰‌درصد ارزان شدند. شاخص بهای فلزات پایه در بورس لندن نیز با ثبت کاهش هفتگی ۱۷/ ۰درصدی تا ۴‌هزار و ۹۲واحد عقب نشست.  تقویت شاخص دلار آمریکا در پی انتشار داده‌‌‌های اقتصادی این کشور ظرف روزهای سپری‌شده از سال ۲۰۲۲ سیگنال مهمی در جهت افت نرخ کامودیتی‌‌‌ها بود. انتشار داده‌‌‌های تورمی آمریکا برای ماه ژانویه بیش از پیش‌بینی اقتصاددانان بود. شاخص قیمت مصرف‌کننده برای ماه ژانویه امسال با ثبت رشد ۴/ ۶درصدی در بازه سالانه اعلام شد. اگرچه این رقم کمترین میزان رشد تورم برای مصرف‌کنندگان آمریکایی پس از اکتبر ۲۰۲۱ بود؛ اما میزان رشد تورم بیش از پیش‌بینی اقتصاددانان بود و در عین حال تورم برای مصرف‌کنندگان آمریکایی در فاز ماهانه با افزایش ۵/ ۰درصدی اعلام شد.

عدم‌کاهش تورم مطابق انتظار باعث شد تا فعالان بازار احتمال تشدید سیاست انقباضی از سوی فدرال‌رزرو را مطرح بدانند. گلدمن‌ساکس روز پنج‌شنبه شانزدهم فوریه، انتظارات خود را برای افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو در سال‌جاری افزایش داد. آنها که پیش از این برآورد می‌‌‌کردند فدرال‌رزرو پس از افزایش ۲۵واحدی نرخ بهره در سال ۲۰۲۳ نسبت به افزایش نرخ بهره طی دومرحله دیگر نیز اقدام کند، در یادداشتی اعلام کردند که با توجه به داده‌‌‌های جدید اقتصادی، پیش‌بینی می‌کنند فدرال‌رزرو برای سه‌مرحله متوالی دیگر نرخ بهره را به میزان ۲۵واحد دیگر افزایش دهد و به ۵/ ۵‌درصد برساند. در حال حاضر میزان نرخ بهره در آمریکا در محدوده ۵/ ۴ تا ۷۵/ ۴واحد نوسان دارد و موسسه گلدمن‌ساکس پیش‌بینی می‌کند که نرخ بهره سه‌مرتبه در ماه‌‌‌های مارس، مه و ژوئن به میزان ۲۵واحد افزایش یابد و به ۲۵/ ۵ تا ۵/ ۵‌درصد برسد. افزایش نرخ بهره، بازده نگهداری دلار را افزایش داده و در شرایطی که از رشد شاخص دلار حمایت می‌کند، زمینه افت بهای کامودیتی‌‌‌ها را فراهم می‌کند.

امیدواری به رشد تقاضا

مس بی‌‌‌توجه به داده‌‌‌های اقتصادی آمریکا و واهمه از افزایش سیاست انقباضی، ظرف یک‌هفته اخیر در مسیر رشد نرخ قدم برداشت، به نحوی که روز جمعه هفدهم فوریه، بهای این فلز در معاملات آتی کامکس به ۱۳/ ۴دلار به ازای هر پوند و در معاملات آتی بورس فلزات لندن به ۸هزار و ۹۱۲دلار به ازای هر تن رسید. البته بازده این فلز در بازه ماهانه همچنان منفی ماند. درواقع می‌‌‌توان گفت، فلز سرخ در هفته‌‌‌های قبل به احتمال تشدید سیاست انقباضی واکنش نشان داده و کانال قیمتی ۹‌هزار دلاری را از دست داده بود و ظرف هفته اخیر با امیدواری نسبت به بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد از ماه مارس، بخشی از زیان خود در فاز ماهانه را جبران کرد. رویترز درحالی در گزارشی از بازار مس چین به نبود تقاضای مصرفی برای این فلز اشاره داشت که چشم‌‌‌انداز تقاضا برای این فلز رو به بهبود گذاشته و این موضوع از رشد بهای آن در میان‌مدت و بلندمدت حمایت می‌کند. معمولا واکنش فلز سرخ به داده‌‌‌های اقتصادی سریع‌‌‌تر از سایر فلزات صنعتی است، بنابراین می‌‌‌توان به بازگشت مثبت قیمتی سایر فلزات در هفته پیش‌‌‌رو امیدوار بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید