241349

آزمودن بازار در معاملات سنگ‌آهن

دنیای معدن-شکیبا خیرخواهان : در حالی که بسیاری از فعالان بازار جهانی فولاد معتقد بودند احتمال رشد قیمتی بیشتر در بازار سنگ‌آهن وجود دارد، بهای این کامودیتی نزولی شد. در چندماه اخیر به‌‌‌دنبال رشد فعالیت اقتصادی در چین، بهای فولاد و به تبع آن سنگ‌آهن با جهش تقاضا افزایش پیدا کرد.

 اما به نظر می‌رسد تجار با ارزیابی‌‌‌های جدید به این نتیجه رسیده‌‌‌اند که از حجم خریدهای خود کم کنند. همچنین تاکید دولت چین بر نظارت و جلوگیری از فعالیت‌‌‌های سوداگرانه در این بازار به جهت تثبیت قیمت‌ها را می‌‌‌توان از دیگر عوامل کاهشی‌شدن این بازار نامید. از طرفی به دنبال کاهش تقاضا برای سنگ‌آهن، بهای میلگرد در شرق آسیا نیز با افت قیمتی مواجه شد. در بازار داخلی اما به‌‌‌دنبال اختلاف قیمت بین میلگرد عرضه‌شده در بورس‌کالا و بازار آزاد استقبال از این کالا در رینگ داخلی نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است.

معاملات داخلی میلگرد

روز گذشته در رینگ داخلی بورس‌کالا بیش از 74‌هزار تن میلگرد عرضه و با استقبال خوب خریداران مواجه شد. میزان تقاضا برای میلگرد با برتری 56درصدی به 116‌هزار تن رسید، در حالی که بررسی معاملات هفته دوم بهمن‌ماه نشان می‌دهد تقاضا برای میلگرد تنها به میزان 82‌هزار تن بوده است. اختلاف قیمت میلگرد عرضه‌شده در بورس‌کالا و بهای این کالا در بازار آزاد را می‌‌‌توان از دلایل افزایش انگیزه برای خرید در این بستر دانست. بهای میلگرد در بازار آزاد بین 21‌هزار و 50تومان تا 21‌هزار تومان و 800تومان قرار دارد؛ اما نوردکاران چهارشنبه گذشته میلگرد خود را به‌طور میانگین با قیمت پایه 19‌هزار و 500تومان عرضه کردند که با احتساب 9‌درصد مالیات ارزش‌افزوده به سطح قیمتی 21‌هزار و 200تومان می‌رسد و حداقل 300تومان از بازار آزاد کمتر است.

البته برتری تقاضا بر عرضه موجب شد تا رقابت قیمتی برای این کالا ایجاد شود و در نهایت این اختلاف کمی کاهش پیدا کند. با این حال بررسی معاملات نشان می‌دهد که عرضه‌‌‌های نوردکاران طی روز گذشته برای خریداران جذابیت داشته است. از طرفی همچنان معاملات سلف نیز در این بستر پرطرفدار است. با وجود اینکه تعداد این معاملات نسبت به هفته گذشته کمی کاهش یافته است اما همچنان حدود نیمی از خرید‌‌‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. افزایش انتظارات تورمی و نگرانی از سطح قیمت‌ها در سال آتی موجب شده است تا استقبال از عرضه‌‌‌های سلف در این بستر افزایش پیدا کند.

کاهش 6 دلاری بهای سنگ‌‌‌آهن

پس از یک دوره سه‌ماهه رشد چشمگیر قیمتی، بالاخره بهای سنگ‌آهن نزولی شد. کاهش قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی در حالی رخ می‌دهد که برخی تحلیلگران به‌‌‌دلیل تشدید بازگشایی‌‌‌ها در چین، احتمال رسیدن نرخ بالاتر را نیز می‌‌‌دادند. روز گذشته بهای معاملات آتی محموله سنگ‌آهن عیار 62‌درصد برای تحویل به بندر تیانجین در شمال چین به 124دلار به ازای هر تن رسید، در حالی که این کانی در روزهای گذشته کانال 130دلاری را نیز فتح کرده بود. در نتیجه کاهش قیمت سنگ‌آهن بازده منفی هفتگی 4درصدی را به ثبت رساند. با این حال، سطح قیمت‌ها همچنان در مقایسه با تابستان سال میلادی گذشته بسیار بالاست. عقب‌نشینی چین از سیاست کرونا صفر طی دوماه گذشته و تصمیم دولت این کشور مبنی بر افزایش رشد اقتصادی موجب شده است تا تقاضا برای انواع کامودیتی‌‌‌ها از جمله سنگ‌آهن با رشد چشمگیر مواجه شود.

در واقع می‌توان گفت بازار سنگ‌آهن در بین کالایی‌‌‌ها بیشترین رشد قیمتی را در چندماه اخیر تجربه کرده است؛ چراکه فعالان بازار نسبت به افزایش تقاضا برای فولاد و به تبع آن سنگ‌آهن بسیار خوش‌بین بودند. حال اما به نظر می‌رسد که انتظارات واقعی‌‌‌تر شده و با ارزیابی‌‌‌های جدید میزان تقاضا کمی کاهش یافته است؛ مساله‌ای که اثر آن را می‌‌‌توان بر کاهش قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی دید. البته برخی تحلیلگران همچنان منتظر رشد تقاضا پس از برگزاری کنگره خلق ملی چین هستند.

اوا مانتی، تحلیلگر بازار کامودیتی‌‌‌ها در ING می‌گوید، معتقدیم این امکان وجود دارد که بسته‌‌‌های محرک مالی و افزایش مخارج برای توسعه زیرساخت‌‌‌های بیشتری در کنگره خلق ملی که طی ماه مارس در چین برگزار می‌شود رونمایی شود که خود می‌‌‌تواند تقاضا را برای انواع کامودیتی‌‌‌‌‌‌ها تقویت کند.از طرفی نیز سرمایه‌گذاران پس از هشدار مقامات چینی برای مقابله با سفته‌بازی در این بازار کمی محتاط‌‌‌تر عمل می‌کنند. خبرها حاکی از آن است که تنظیم‌کنندگان دولتی بازار چین بسیار مصمم هستند تا از هرگونه رخداد تورمی در بازارهای کالایی جلوگیری کنند. تحلیلگران سینو استیل معتقدند، قیمت سنگ‌آهن در بازار متحمل فشارهایی شده و کنترل می‌شود. بنابراین فعالان بازار باید به ریسک‌‌‌های سیاسی توجه کنند.

نوسانات عرضه

خطراتی که در سمت عرضه به وجود آمده نیز بر روند معاملات تاثیر گذاشته است. در استرالیا، رخداد توفان و برنامه‌ریزی برای تعمیرات سه‌ماهه معادن سنگ‌آهن، صادرات این کشور را تهدید می‌کند و احتمال کاهش تولید وجود دارد. از طرفی طبق گزارش‌های ارائه‌شده از سوی شرکت مای‌استیل در انتهای ماه میلادی گذشته، موجودی سنگ‌آهن وارداتی در 45بندر اصلی چین به بالاترین حد چهارماه گذشته رسید و مرز 137میلیون تن را نیز رد کرد که حدود 4‌درصد نسبت به آمارهای قبلی افزایش داشته است. بررسی گزارش‌ها نشان می‌دهد که افزایش موجودی‌‌‌ انبارها عمدتا به‌‌‌دلیل افت حجم تخلیه و ورود بیشتر سنگ‌معدن در این کشور است.

پیروی بهای میلگرد از بازار سنگ‌آهن

در پی افت قیمت سنگ‌آهن، میلگرد نیز در چین کاهش قیمت را تجربه کرد. البته بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که قیمت میلگرد نسبت به سنگ‌آهن ریزش بیشتری را تجربه کرده است. روز گذشته بهای میلگرد در چین به حدود 4‌هزار یوآن (حدود 588دلار) به ازای هر تن رسید و بازده هفتگی منفی ۲درصدی را تجربه کرد. با این حال همچنان سطح قیمت‌ها حدود ۱۵‌درصد بیشتر از اوایل نوامبر است که بهای میلگرد افت شدید قیمتی را تجربه کرد. درواقع تاکید مقامات دولتی بر دخالت در بازار سنگ‌آهن برای جلوگیری از فعالیت‌‌‌های سوداگرانه بیشتر از بازار سنگ‌‌‌آهن موجب ریزش قیمت‌ها در بازار میلگرد شده است. از طرفی داده‌‌‌های چین در مورد شاخص مدیران خرید در این کشور برای ماه ژانویه گذشته از رونق اقتصادی در این کشور خبر می‌دهد. این درحالی است که در سه‌ماه پایانی سال میلادی گذشته این شاخص به صورت انقباضی اعلام شده بود. از طرفی خبرها حاکی از آن است که دولت چین قصد دارد منابع مالی را به بخش ساخت‌وساز در این کشور تزریق کند و اعتبارات مالی جدیدی نیز برای توسعه‌دهندگان املاک در چین اختصاص دهد. در نتیجه اعتماد مشتریان به این صنعت بازگشته و محرکی برای تقاضا می‌شود.

با‌‌‌وجود اینکه فولادی‌‌‌ها ۲۰۲۳ را بسیار موفقیت‌آمیز شروع کردند، همچنان ریسک‌‌‌هایی در زمینه کاهش سود در این صنعت وجود دارد. کومبا، بزرگ‌ترین تولیده‌کننده فولاد و سنگ‌آهن در قاره آفریقا هفته گذشته طی گزارشی اعلام کرد که احتمال دارد به ‌‌‌دلیل کاهش بهای سنگ‌آهن و مشکلات لجستیکی در آفریقای جنوبی امکان کاهش سود تا میزان ۴۰‌درصد نیز برای این شرکت وجود داشته باشد. میزان فروش این شرکت نیز به‌‌‌دلیل مشکلات در صنعت ریلی حدود ۹‌درصد کاهش یافته است. صنعت حمل‌ونقل ریلی آفریقای جنوبی به‌‌‌دلیل مشکلاتی همچون کمبود لکوموتیو، دزدیده شدن کابل‌‌‌های مسی و عملکرد ضعیف عملکردی کمتر از طرفیت بالفعل خود به نمایش گذاشته است. در نتیجه این رخداد نیز میلیون‌‌‌ها دلار به شرکت‌های صادراتی سنگ‌آهن و زغال خسارت وارد شده است. همچنین بررسی گزارش‌های واحد آمریکایی شرکت معدنی انگلو که به صورت مستقیم سنگ‌آهن را به چین، ژاپن، کره‌جنوبی و اروپا صادر می‌کند نشان می‌دهد میزان تولید سنگ‌آهن این واحد معدنی طی سال ۲۰۲۲ به 7/ 37میلیون تن رسیده که حدود 3/ 2میلیون کمتر از سال ۲۰۲۱ است.

 

دیدگاهتان را بنویسید