240243

رئیس انجمن سنگ آهن ایران:

ذخایر سنگ‌آهن کشور بیش از ۲.۳ میلیارد تن است

دنیای معدن- رئیس انجمن سنگ ایران گفت: هرچند از ذخایر سنگ آهن کشور بر روی کاغذ ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن عنوان می‌شود، اما پیش بینی این است که حدود پنج میلیارد تن ذخایر در کشور وجود داشته باشد.

«مهرداد اکبریان» دیروز (یکشنبه) در نشست انجمن سنگ آهن افزود: با توجه به اینکه مطالعات اکتشافی کافی در کشور در این زمینه انجام نشده، آنچه عنوان وجود ۲.۸ میلیارد تن ذخیره در کشور است که تاکنون ۵۰۰ هزار تن آن در معادن بزرگ مصرف شده و روی کاغذ ۲.۳ میلیارد تن باقی مانده است.

وی بیان‌داشت: اگر روی بخش سنگ‌آهن کشور کار شود، با توجه به وجود ذخایر هماتیت، ذخایر سنگ آهن کم‌عیار، ذخایر اکتشاف نشده و در نظر گرفته نشده و همچنین ذخایر موجود فعلی، حدود پنج میلیارد تن ذخیره سنگ‌آهن تخمین زده می شود.

این مقام صنفی ادامه‌داد: هنوز اسکن کامل از ذخایر کشور انجام نشده است، ضمن اینکه معادن کوچک و متوسط زیادی در کشور داریم که هیچ دستگاهی تاکنون حاضر نشده به ذخیره سنجی آنها بپردازد.

وی گفت: همچنین عمق مطالعات ما زیاد نیست و در حد متوسط ۶۰ تا ۷۰ متر باقی مانده است، در حالی که اگر بتوانیم به اعماق چند صد متری نفوذ کنیم به‌طور قطع به ذخایر خوبی دست خواهیم یافت.

اکبریان ادامه‌داد: در مرکز ایران و کویر لوت و استان یزد، مناطق بسیار امیدوارکننده ای برای ذخایر سنگ آهن می‌توان متصور بود که امیدواریم آیندگان بتوانند به‌خوبی از این ذخایر استفاده کنند.

وی همچنین به کنار گذاشته شدن ذخایر کلانی از سنگ‌آهن های با عیار پایین در کشور اشاره کرد و گفت: اگر این ذخایر روزی توجیه اقتصادی داشته باشد، به طور قطع مورد استفاده و استخراج قرار خواهند گرفت.

رئیس انجمن سنگ ایران تصریح‌کرد: اگر می‌خواهیم صنعت فولاد کشور ماندگار باشد، باید به صورت اصولی به اکتشاف و بهره برداری از معادن مان بپردازیم و از ظرفیت های موجود و واقعی استفاده شود.

وی ادامه‌داد: اگر صنعت فولادمان، صنعت رقابت‌پذیری با قیمت‌های جهانی نباشد، به خطر خواهد افتاد.

نیاز به واردات ماشین آلات معدنی

این مقام صنفی در پاسخ به پرسش دیگر درخصوص تامین ماشین آلات معدنی مورد نیاز اظهار داشت:‌ در کشور بیش از ۲۸ هزار دستگاه ماشین آلات معدنی وجود دارد که بیش از ۶۰ درصد آنها فرسوده است و با بهره وری پایین و مصرف سوخت بالا کار می کنند.

وی گفت: دست‌کم ۱۵ هزار دستگاه ماشین‌آلات جدید برای جایگزینی آنها و رفع نیاز کشور و توسعه معدن‌کاری در کشور نیاز است.

اکبریان بیان‌داشت: اگر قرار است به اهداف سند چشم‌انداز بخش معدن و صنایع معدنی ۱۴۰۴ برسیم، نیازمند ۷۰۰ میلیون تن عملیات خاکبرداری هستیم، اما با ماشین‌آلات موجود چنین هدفی قابل تحقق نیست.

وی تاکید کرد: ضمن حمایت کامل از تولید داخلی ماشین‌آلات و استفاده حداکثری از توان آنها، اما در یک سال آینده نیازمند واردات ماشین‌آلات هستیم و راهی جز واردات نداریم.

رئیس انجمن سنگ ایران خاطرنشان‌کرد: در این مسیر از همه ظرفیت های ممکن از جمله وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و سایر دستگاه ها باید بهره ببریم تا ماشین آلات مورد نیاز تامین شود.ایرنا

 

دیدگاهتان را بنویسید