225219

نایب رییس انجمن مس ایران درگفتگوی اختصاصی با دنیای معدن مطرح کرد

قیمت گذاری دستوری رمقی برای توسعه معدنکاری نگذاشته است

دنیای معدن- زهرا بابامحمدی: بارها نسبت به کمبود مواد اولیه در افق 1404 هشدارهایی داده شده و به فرضیه واردات موادی همچون سنگ آهن قوت می بخشد. درواقع ضعف در اکتشافات باعث شده امروز در حالی که تنها چند گام با تحقق چشم انداز 1404 فاصله است، بارها بر ضرورت توسعه اکتشافات تاکید شود.

عقب ماندگی در اکتشافات که ناشی از کمبود تجهیزات، تحریم ها و... است باعث شده تا امروز نگرانی هایی درباره تامین مواد اولیه مطرح شود. اما عوامل داخلی همچون قیمت گذاری دستوری مانند سدی در برابر توسعه بخش معدن بوده و توانسته با کاهش انگیزه معدنکاری این نگرانی ها رنگ قوت به خود بگیرد.

کوروش شعبانی نایب رییس انجمن مس ایران در گفت و گو با «دنیای معدن» با اشاره به وضعیت اکتشاف و اعداد اعلام شده درباره عمر معادن بیان کرد: متاسفانه در حوزه اکتشاف اقدامات آن چنانی انجام نشده و بسیاری از قسمت های کشور بلوکه بوده یا در برخی مناطق سازمان هایی همچون منابع طبیعی و محیط زیست ، انرژی اتمی و... اجازه فعالیت نمی دهند.

وی در ادامه اظهار کرد: چنین مشکلاتی در حوزه اکتشاف وجود دارد و باید برای آن راهکاری پیدا شود. حوزه اکتشاف تنها با سازمان های بیرونی همچون محیط زیست یا با معارضان محلی درگیر نیست، بلکه وزارت صمت و سازمان های صمت استان ها با وضع قوانین خلق الساعه، دستورالعمل ها و عدم ثبات در حقوق دولتی باعث شده تا انگیزه بخش خصوصی برای فعالیت در بخش معدن و حوزه ای همچون اکتشاف کم شود.

این فعال بخش معدن با بیان اینکه برای حل مشکلات یا شده و برای فعالیت هرچه بیشتر بخش خصوصی باید شرایط فراهم شود، گفت: اکتشاف یک فعالیت پرریسک است حتی اگر تمامی شرایط آماده باشد باز هم این ریسک قابل رویت است و تضمینی وجود ندارد که هرکجا اکتشاف انجام شد ما به نتیجه برسیم. اما جالب آن است که ما در ایران اکتشاف را «سوپر های ریسک» کرده ایم. حال با چنین وضعیتی چه افرادی وارد این حوزه می شوند؟

شعبانی بیان کرد:‌ هرچند فعالیت های کمی از سوی فعالان و علاقه مندان به بخش معدن صورت می گیرد، اما ما نیازمند ورود سرمایه به بخش معدن هستیم. یعنی باید خارج از بخش معدن سرمایه جذب شود. اما با وجود قوانین بازدارنده بعید است که در این حوزه موفق باشیم.

وی افزود: نکته مهم دیگر بحث قیمت گذاری دستوری است. هر کدام از معادن این پتانسیل را دارند که با انجام اکتشافات تکمیلی میزان ذخایر خود را افزایش دهند اما متاسفانه انگیزه ای برای بهره برداری بیشتر وجود ندارد. شرکت های فولادی تعیین کننده قیمت سنگ آهن شدند در صورتی که این بخش به عنوان تولید کننده ماده اولیه تولید فولاد هیچ نقشی در تعیین قیمت ندارد. این موضوع به عنوان عامل بازدارنده در توسعه بخش معدن عمل می کند. درواقع اگر سنگ آهن به قیمت واقعی خود در بازار عرضه شود می توان به توسعه اکتشافات تکمیلی در این حوزه امیدوار بود اما متاسفانه تعیین قیمت به دست فولادی ها است و همین موضوع انگیزه سنگ آهنی ها را برای توسعه هرچه بیشتر از بین برده است.

امروز بخش معدن و بالاخص حوزه اکتشاف نیازمند ورود سرمایه و نقدینگی است، از سویی دیگر دولت باید در تصمیم گیری ها نگاه کارشناسی داشته و از اعمال دستورات یک شبه خودداری کند.

انتهای پیام

 

دیدگاهتان را بنویسید