240168

جدال کالایی اژدهای زرد با کووید

دنیای معدن- شکیبا خیرخواهان : درحالی سال ۲۰۲۲ به پایان می‌رسد که نه‌تنها معضلات اساسی کالایی‌‌‌ها در این سال حل نشده، بلکه چالش جدیدی نیز به آن اضافه شده است.

به گزارش دنیای معدن، با کاهش محدودیت‌های کروناصفر در چین، میزان ابتلا به این بیماری روز‌‌‌به‌‌‌روز در حال افزایش است؛ مساله‌ای که تاثیر خود را در انتهای سال بر بازار فلزات نیز گذاشته و مانع رشد جدی قیمت در این بازار‌‌‌ها شده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود با افزایش بیماری در چین، شامخ صنعتی (PMI) ماه دسامبر در این منطقه همچنان زیر سطح ۵۰ بماند؛ خبری که از عدم‌بهبود صنعت با وجود بازگشایی‌‌‌ها در این کشور خبر می‌دهد. با این‌‌‌حال حمایت‌‌‌های جدی سیاستگذاران از بخش املاک و مستغلات سبب شده است تا با وجود کاهش خرید خانه در ماه‌‌‌های گذشته، بهای سنگ‌‌‌آهن برخلاف سایر فلزات از رشد خوبی برخوردار باشد، در حالی که آمارها از کاهش حدود ۲۰درصدی سرمایه‌گذاری طی ماه نوامبر در بخش املاک چین‌‌‌ حکایت دارند.

صعود اندک فلزی‌‌‌ها

واهمه از شیوع گسترده کرونا در چین مانع صعود فلزی‌‌‌ها شده است. در حالی که باز شدن بازارها طی هفته‌‌‌های گذشته در چین موجب شد تا بهای فلزات آهنی و غیر‌‌‌آهنی افزایشی شود، افزایش موارد ابتلا به کووید در این کشور از شتاب صعود نرخ‌ها در بازارهای مختلف کاست. روز گذشته بهای معاملات نقدی مس در بورس فلزات لندن به ۸‌هزار و ۴۰۰دلار به‌ازای هر تن رسید. این سطح قیمتی ۵۰دلار کمتر از روز گذشته بود و تنها ۲‌درصد رشد قیمتی را نسبت به اواسط ماه دسامبر تجربه کرد. مقایسه قیمت‌ها با ابتدای سال میلادی جاری هم نشان می‌دهد که این فلز بازده سالانه منفی ۱۲درصدی را نسبت به ماه ژانویه ثبت کرده؛ چرا که واهمه از رکود در سال‌جاری با تمرکز بر اتفاقات شرق آسیا نگرانی‌های احتمالی درباره کاهش عرضه را خنثی کرده است.

افزایش موارد مثبت کرونا در چین، بازار بی‌‌‌ثبات و انباشت بدهی در این کشور، دومین اقتصاد بزرگ جهان را تحت فشار قرار داده و در نتیجه تقاضا برای نهاده‌‌‌های صنعتی کاهشی شده است. انتظار می‌رود با افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ و آغاز تعطیلات سال نو در چین طی ماه آینده، تقاضا برای فلزات در چین کاهشی شود. مقامات چینی با وجود شیوع مستمر کرونا مصمم هستند تا سخت‌‌‌گیری‌‌‌ها برای کنترل بیماری را کاهش دهند. این کشور الزام قرنطینه مسافران ورودی به چین را نیز از ۸ژانویه لغو می‌کند تا گام بزرگی در جهت کاهش محدودیت‌ها در مرزهای خود که عملا در سال ۲۰۲۲ بسته شدند، بردارد.

با اینکه تاکنون مقامات این کشور آمار شفافی از میزان ابتلا و مرگ‌ومیر در ماه اخیر ارائه نداده‌اند، طبق آمار رسمی این کشور از زمان کاهش قرنطینه در ۳۰روز اخیر تنها ۷مورد مرگ‌ومیر بر اثر کووید-۱۹ به ثبت رسیده است. ژجیانگ، استان صنعتی بزرگ در نزدیکی شانگهای، با حدود یک‌میلیون مورد جدید ابتلای روزانه مبارزه می‌کند؛ رقمی که دولت استانی انتظار دارد در روزهای آینده دوبرابر شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود در سال آتی حدود یک‌میلیون نفر بر اثر این بیماری در چین جان خود را از دست بدهند.

احتمال کاهش تقاضای چین برای آلومینیوم طی سال آتی و مازاد عرضه آن نیز مانع رشد جدی بهای این فلز شده است. روز گذشته بهای آلومینیوم در بورس فلزات لندن به بیش از ۲‌هزار و ۴۲۰دلار به‌ازای هر تن رسید که نسبت به اواسط ماه دسامبر تنها حدود ۳‌درصد رشد داشته است. این درحالی است که بهای این فلز در ابتدای ماه دسامبر به بیش از ۲‌هزار و ۵۰۰دلار به‌ازای هر تن رسیده بود. همچنین ذخایر آلومینیوم در انبارهای بورس فلزات لندن در هفته‌‌‌های اخیر کاهش یافته و موجودی آن در انبارهای بورس آتی شانگهای به ۹۲‌هزار تن رسیده که این رقم نزدیک به پایین‌‌‌ترین سطح چند سال اخیر خود است. با این حال، کاهش رشد اقتصاد جهانی مانع رشد بهای این فلز با وجود کاهش عرضه شده است.

تلاش چین برای تقویت رشد

در حالی که فلزی‌‌‌‌‌‌ها با سیگنال‌‌‌های متناقض، صعود کم‌‌‌جانی را تجربه می‌کنند، با حمایت دولت از بخش مسکن در چین، چشم‌انداز بازار سنگ‌آهن کمی بهتر است. چهارشنبه گذشته بهای محموله سنگ‌آهن عیار ۶۲‌درصد چین برای تحویل به بندر تیانجین به ۱۱۵دلار به‌ازای هر تن رسید و با وجود نوسان‌‌‌های زیاد در سال میلادی جاری در سطح قیمتی که در اوایل ژانویه قرار داشت، به کار خود پایان داد، همچینن نسبت به ابتدای ماه دسامبر رشد ۱۵درصدی را تجربه کرد. اقدامات دولت چین در جهت حمایت از بخش املاک و مستغلات باعث افزایش بهای سنگ‌آهن از اواسط ماه نوامبر تاکنون شده است. بانک‌های تجاری این کشور موافقت کردند که ۱۶۲میلیارد دلار تسهیلات اعتباری جدید را برای توسعه‌‌‌دهندگان خصوصی تمدید کنند.

همچنین‌‌‌ آخرین اقدام سیاستگذاران در چین اعطای تسهیلات برای تحریک خرید خانه در این کشور بوده است. با وجود این حمایت‌‌‌ها، به گزارش رویترز، داده‌‌‌های اداره ملی آمار چین نشان می‌دهد که ظرف ماه نوامبر بهای مسکن در این منطقه حدود ۲/ ۰‌درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۶/ ۱‌درصد کاهش داشته است. این چهارمین کاهش متوالی بهای مسکن در چین و هفتمین کاهش غیرمتوالی نرخ آن در این سال بود. در عین حال، اداره ملی آمار چین از کاهش ۹/ ۱۹درصدی سرمایه‌گذاری در بخش مسکن چین برای ماه نوامبر نسبت به زمان مشابه سال قبل خبر داد. این رقم بیشترین کاهش نرخ ورود سرمایه به بخش مسکن در چین از زمان ثبت این داده در سال ۲۰۰۰ است. کاهش ساخت‌وساز با وجود تعیین محرک‌‌‌های متعدد از سوی دولت چین برای تقویت رشد در این بخش، سیگنال منفی جدی برای کامودیتی‌‌‌هایی با محوریت آهن و فولاد و فلزات پایه است.

پیش‌بینی کاهش فعالیت کارخانه‌‌‌ها در چین

با وجود عدم‌ارائه آمار دقیق و درست، به نظر می‌رسد افزایش کرونا در ماه اخیر تاثیر خود را بر فعالیت صنایع مختلف در چین گذاشته است. به گزارش رویترز، نتایج یک نظر‌سنجی نشان می‌دهد که به‌رغم بازگشایی‌ها انتظار می‌رود فعالیت‌‌‌ کارخانه‌‌‌های چین در ماه دسامبر کاهش بیشتری داشته باشد؛ چراکه پایان سیاست کروناصفر در چین و افزایش بیماری بر خط تولید اثر مستقیم گذاشته است. براساس پیش‌بینی ۱۴اقتصاددان شرکت‌کننده در این نظر‌سنجی، شاخص مدیران خرید رسمی در بخش تولید احتمالا در سطح ۴۸ باقی بماند. این شاخص برای ماه نوامبر در پایین‌ترین سطح خود طی سال‌جاری قرار گرفته بود.

این شاخص به بررسی میزان فعالیت کارخانه‌‌‌ها و صنعت پرداخته و کاهش آن به زیر ۵۰ نشان‌دهنده انقباض فعالیت در صنعت است. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند مقابله کسب‌وکار‌‌‌ها با آلودگی کووید در این کشور موجب کمبود نیروی کسب‌وکار و اختلال در زنجیره تولید خواهد شد. علاوه بر مشکلات شیوع کرونا، چالش‌‌‌های دیگر ۲۰۲۲ نیز همچنان به قوت خود پایدار مانده‌‌‌اند. ترس از رکود جهانی به دلیل افزایش نرخ بهره، تورم و تداوم جنگ در اوکراین مشکلاتی هستند که در آستانه ۲۰۲۳ همچنان حل نشده‌اند و به نظر می‌رسد در سال آتی نیز اثرات خود را بر بازارهای کالایی خواهند گذاشت. با تداوم این چالش‌‌‌ها، تقاضای خارجی همچنان ضعیف مانده است؛ مساله‌ای که بر تولید‌‌‌کنندگان صادرات‌محور چین نیز اثر خواهد گذاشت و به‌‌‌نظر می‌رسد این تولیدکنندگان با وجود تمرکز دولت بر تقویت رشد و کاهش محدودیت‌های کرونایی، زمستان چالش‌برانگیزی را پیش‌‌‌روی خود دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید