235147

۱۰ برابر شدن حقوق دولتی معادن

دنیای معدن-وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس برآورد صورت گرفته، حقوق دولتی معادن نسبت به قبل ۱۰ برابر شده است و با تخصیص آن شاهد تحول ویژه‌ای در استان کردستان خواهیم بود.

به گزارش دنیای معدن، سید رضا فاطمی امین در ادامه سفر یک روزه امروز خود به کردستان از زنجیره فولاد قروه بازدید کرد و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اکنون در کنار بسیاری از معادن با ارزش سطح کشور مانند معادن طلا، آهن، سنگ تزئینی، واحد‌های فرآوری ایجادشده به‌طوری‌که تنها کمتر از یک درصد ذخایر این معادن ارزشمند به‌صورت خام فروشی از کشور خارج می‌شود.

فاطمی امین افزود: نزدیک به ١٠ هزار معدن در سطح کشور داریم که حدود ٥٠ درصد آن‌ها غیرفعال بوده و بیشتر معادن غیرفعال نیز معادن مصالح ساختمانی هستند.

وی بابیان این‌که اکنون همه معادن بزرگ فعال هستند، گفت: سال گذشته بیش از ٨٠٠ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن در کردستان به خزانه واریز شد که باید ١٥ درصد آن‌که رقمی بیش از ١٠٠ میلیارد تومان بود به استان برمی‌گشت که این‌گونه نشد.

وزیر صمت گفت: از محل حقوق دولتی معادن بابت مناطق معدن‌خیز، تنها ١٥ میلیارد تومان آن به استان کردستان برگشت داده شد که مبلغ بسیار اندکی است.

فاطمی امین ادامه داد: بر اساس لایحه دولت که تقدیم مجلس شد و در بودجه سال ١٤٠١ نیز تصویب‌شده، قرار است مبلغ ٦٥٠ میلیارد تومان به معدن دار‌ها تخصیص داده شود تا در جاده‌سازی این معادن هزینه شده و بتوان بخشی از مشکلات را برطرف کرد و انتظار می‌رود با ١٠ برابر شدن اعتبارات در یک بازه زمانی مشخص، شاهد رونق هر چه بیشتر معادن باشیم.

ایجاد تحول در اشتغال منطقه با سرمایه‌گذاری ۳۴ هزار میلیارد تومانی

وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در جلسه شورای اداری شهرستان قروه گفت: طرح فولاد کردستان با سرمایه‌گذاری ۳۴ هزار میلیارد تومانی در دست اجرا بوده که می‌تواند تحول بزرگی در حوزه اشتغال در منطقه ایجاد کند.

فاطمی امین افزود: چند طرح بزرگ در کردستان در حال اجرا است که نمونه بارز آن فولاد کردستان است که با سرمایه‌گذاری ۳۴ هزار میلیارد تومانی و ایجاد فرصت اشتغال ۴ هزار و ۲۰۰ نفری می‌تواند اقتصاد منطقه را متحول کند.

وی گفت: لاستیک بارز کردستان نیز سرمایه‌گذاری عظیمی انجام داده که باید توسعه داده شده و مشکلاتی که در حوزه ارزی برای ورود مواد اولیه دارد را رفع کرد.

وزیر صمت اضافه کرد: در حوزه معادن نیز استان کردستان ظرفیت‌های بسیاری داشته است و سال گذشته باید ۱۰۰ میلیارد تومان از محل حقوق دولتی معادن به کردستان برگشت داده می‌شد که متأسفانه تنها ۱۵ میلیارد تومان بازگردانده شد.

فاطمی امین ادامه داد: با توجه به اصلاح لایحه بودجه امسال، انتظار می‌رود این رقم به ۱۵۰ میلیارد تومان برسد که می‌تواند در توسعه زیرساخت‌های شهرستان قروه تأثیرگذار باشد.

افتتاح ۱۰ کیلومتر راه دسترسی معادن در قروه

 با حضور وزیر صمت، جاده دسترسی به معادن اوریه شهرستان قروه با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان از محل طرح تأمین زیرساخت معادن به طول ۱۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسید.

این مسیر با هدف تسریع در انتقال فرآورده‌های معدنی از نوع سنگ‌های تزئینی و نما و همچنین تسهیل در تردد اهالی روستا‌های منطقه که شامل روستا‌های اوریه، تازه‌آباد و مشیرآباد می‌شود؛ ایجاد شد.

همچنین در این سفر فاطمی امین از پروژه فولاد کردستان و طرح احداث واحد فولادسازی و ورق نورد گرم فولادی واقع در روستای شیخ تقه با ظرفیت تولید یک میلیون تن فولاد که توسط شرکت صنایع فولاد کردستان در حال ساخت است، بازدید کرد.

 

عملیات احداث این طرح باهدف توسعه اقتصادی و بارور کردن ظرفیت‌های استان در قالب طرح تکمیل زنجیره فولاد کردستان از سال ۱۳۹۷ آغاز و برآورد شده طرح تا سال ۱۴۰۵ تکمیل شود.

 

میزان اشتغال‌زایی این طرح در زمان بهره‌برداری هزار و ۱۷۴ نفر به‌صورت مستقیم بوده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید