229189

افزایش ۱۵۶ درصدی وصول حقوق دولتی معادن

دنیای معدن: امسال تاکنون افزایش وصول حقوق دولتی معادن در چهارمحال و بختیاری ۱۵۶ درصد رشد یافته است.

به گزارش دنیای معدن، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: در ۹ ماهه امسال هفت میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان حقوق دولتی معادن وصول شده است که در مدت مشابه سال گذشته حقوق دولتی دریافتی سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است.

سجاد رستمی به مواد معدنی استخراج شده از معادن استان اشاره کرد و گفت: سنگ لاشه ۷۴ درصد از مواد معدنی استخراج شده در استان است و مابقی مواد معدنی شامل سنگ تزیینی مرمریت، سنگ آهک، سیلیس، سنگ گچ، خاک نسوز و نمک است.

وی همچنین از وجود ۱۵۴ معدن دارای پروانه بهره برداری درچهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: از این تعداد ۴۷ باب معدن فعال و ۳۱ درصد معادن غیرفعال است که امید است با استفاده از ظرفیت شورای عالی معادن بتوان به تدریج این معادن را فعال کرد.

رستمی، نبود تقاضا و بازار را از جمله دلایل غیرفعال ماندن این معادن برشمرد و گفت: مشکلات حقوقی با سازمان ها و دستگاه ها، مدیریت، مشکلات مالکیتی و سهامداری، فرسودگی ماشین آلات و مشکلات زیرساختی از دیگر عوامل غیرفعال بودن ۴۷ معدن چهارمحال وبختیاری است.

رستمی از تلاش برای ایجاد زیرساخت در محدوده های معدنی استان خبر داد و گفت: ساخت شبکه برق رسانی، پل و جاده دسترسی و اختصاص ۲۰ درصد از حقوق دولتی معادن برای اجرای طرح های عمرانی و زیرساختی از جمله اقدامات انجام شده بوده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: برای نوسازی ماشین آلات معادن غیرفعال استان هم ۱۳ باب معدن برای واردات ماشین آلات دست دوم با معافیت گمرکی به ستاد وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شده است.

رستمی از استخراج پنج میلیون و ۵۱۶ هزار تن مواد معدنی از معادن استان خبر داد و گفت: این میزان ماده معدنی در مدت مشابه سال گذشته چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود که نشان از افزایش استخراج مواد معدنی است.

رستمی خاطرنشان کرد: معادن فعال که در تمامی نقاط استان گسترش دارد برای ۸۷۳ نفر اشتغالزایی کرده است.

وی گفت:در شورای معادن چهارمحال وبختیاری با تعطیلی یک ساله ۲ باب معدن در استان موافقت شد و با رای حاضران کاهش محدوده ۲ باب معدن در استان مورد موافقت قرار گرفت.

در این شورا سلب صلاحیت از بهره برداری از یک باب معدن نیز بررسی و با نظر اعضاء تا فروردین به این واحد معدنی فرصت فعالیت دوباره اعطا شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید