234638

گام سبز گل گهر برای توسعه پایدار در معدن

دنیای معدن: محیط زیست از مهمترین چالش های معدنکاری به شمار می رود که در سال های اخیر مجموعه های بزرگ معدنی سعی برآن داشته اند تا با اجرای برنامه های مختلف در این زمینه، تقابل میان دو بخش یاد شده را کاهش دهند.

به گزارش دنیای معدن، توسعه پایدار توام با توسعه و حفظ محیط زیست رقم می افتد. موضوعی که در برخی صنایع اهمیت بیشتری به خود گرفته است. معدن و صنایع معدنی از بخش هایی است که حفظ و توسعه محیط زیست بسیار مهم است. درواقع می توان گفت این بخش زیر ذره بین فعالان زیست محیطی است. البته در سال های اخیر تغییر رویکرد واحدهای معدنی و صنایع معدنی نسبت به محیط زیست تغییر کرده و باعث شده تا این دو بخش بیش از پیش به یکدیگر نزدیک و توسعه پایدار به تحقق نزدیک شود.

در این میان شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، گام های خوبی در توسعه محیط زیست برداشته است که می تواند نوید بخش معدنکاری سبز باشد. این اتفاق در دیگر کشورهای معدنی دنیا در حال وقوع است، حتی در برخی کشورها از معادن در دل جنگل بدون آسیب به محیط زیست بهره برداری صورت می گیرد.

حال گل گهر با اجرای پروژه های ذیل گامی مهم در این راستا برداشته است:- پروژه کمربند سبز گل گهر و توسعه فضای سبز در منطقه- شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران- پروژه بهبود کیفیت محصول به منظور کاهش آلاینده های بخش هوا- پروژه سولفورزدایی به منظور کاهش آلاینده های بخش هوا و تولید محصول سولفات آمونیوم و کمک به رونق بخش کشاورزی و بی نیازی کشور از واردات این محصول در سال های آینده احداث کارخانجات بازیابی آب به منظور استفاده حداکثری از پساب کارخانجات و جلوگیری از هدر رفت منابع آبی- پروژه احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری سیرجان و...

درواقع برنامه زیست محیطی گل گهر نشان می دهد این مجموعه توسعه معدن را توام با محیط زیست در تمامی زمینه ها پیش خواهد برد، اتفاقاتی که در دسته برنامه های مسئولیت اجتماعی گل گهر قرار می گیرد و می تواند آن را از لیدرهای اصلی توسعه پایدار تلقی کرد.

نوع نگاه مدیریتی از اثر گذارترین مواردی است که یک مجموعه را به سمت توسعه پایدار می برد و گل گهر در سال های اخیر در این مسیر حرکت می کند تا بتواند سهم خود را در اقتصاد کشور افزایش دهد. از سویی دیگر اجرای چنین پروژه هایی از میزان تقابل محیط زیست و معدن کم خواهد کرد و باعث می شود نگاه جامعه و فعالان محیط زیست نسبت به فعالیت های معدنی تغییر کند.

شاید در کنار توسعه فعالیت های معدنی و افزایش تولید، گل گهر به دنبال تغییر نگاه جامعه نسبت به فعالیت های معدنی است که این موضوع برنامه های موجود در بخش مسئولیت های اجتماعی را مهم خواهد کرد. توسعه فعالیت ها در این حوزه «کگل» را به اهداف اقتصادی اش نزدیک می کند.

با تکمیل و توسعه پروژه های ذکر شده، این مجموعه به سمت معدنکاری با کمترین آسیب خواهد رفت و می تواند اقدامات خود را فعالیت بزرگان دنیا نزدیک کند. درواقع این نگاه می تواند گل گهر را به پروژه ها و همکاری های بین المللی هم نزدیک کند. زیرا حرکت در مسیر استانداردهای جهانی ، تمایل سرمایه گذاران خارجی برای همکاری با شرکت های بزرگ را افزایش می دهد و این می تواند شانس گل گهر برای پروژه های جدید را افزایش دهد.

درواقع اقدامات گل گهر در راستای توسعه همه جانبه، یک تیر و چند نشان است که منجر به توسعه ملی می شود و این همان نگاهی است که در مدیران مجموعه احساس و بارها بر آن تاکید شده است. توسعه منطقه ای در گل گهر در نهایت به توسعه ملی می رسد، همانطور که امروز این مجموعه در کنسرسیوم های معدنی مهم حضور داشته و در راستای توسعه هرچه بیشتر بخش معدن گام های مهمی برداشته است.تیتر20

 

دیدگاهتان را بنویسید