230176

مصوبه مجلس برای جلوگیری از خام فروشی؛ صادرات خام محصولات معدنی، مشمول مالیات می شود

دنیای معدن: به منظور اجرای سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و پرهیز از خام فروشی درآمد حاصل از صادرات مواد و محصولات معدنی و صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی مشمول مالیات می شود.'

به گزارش دنیای معدن، نمایندگان در نشست علنی امروز (پنجشنبه 5 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با پیشنهاد طغیانی نماینده اصفهان مبنی بر اصلاح کل ردیف های درآمدی بند (ت) تبصره 6 با 171 رأی موافق موافقت کردند.

در بند (ت) تبصره مذکور آمده است:

به منظور اجرای سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و نیز تحقق جهش تولید دانش بنیان و توسعه زنجیره ارزش تولید و عبور از خام فروشی، درآمد حاصل از صادرات مواد و محصولات معدنی و صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی از جمله بیلت، بلوم و اسلب، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی از جمله قیر و متانول، اوره و پلی اتیلن به صورت خام و نیمه خام در تمام نقاط کشور، مشمول مالیات و عوارض صادراتی می شود. تعریف و فهرست مواد خام و نیمه خام علاوه بر موارد مذکور و همچنین علاوه بر موارد مندرج در تصویب شماره 59156 هیأت وزیران به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تهیه می شود و حداکثر ظرف یک ماه پس از تصویب این قانون به تصویب هیأت وزیران می رسد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است نسبت به وصول منابع حاصل از این بند و حقوق ورودی مطابق بند(د) قانون امور گمرکی کلیه ماشین آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی اقدام نماید.

طغیانی نماینده پیشنهاد دهنده اظهار داشت: بنا به تاکیدات مقام معظم رهبری در سیاست های ابلاغی بالادستی و تشویق به توسعه صنایع تبدیلی و پرهیز از خام فروشی این پیشنهاد ارائه می شود.

دهنوی نماینده سخنگوی تلفیق با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد اینکه متاسفانه اقدام به صادرات مواد معدنی به صورت خام می نماییم و صنایع تبدیلی داخلی را توسعه نمی دهیم، گفت: خام فروشی بلایی است که سال های سال بر سر کشور ما آمده است تا ما وابسته بمانیم و مقام معظم رهبری بیش از 10 بار در سال های اخیر به این موضوع تاکید کرده اند که باید از خام فروشی عبور کنیم.

وی افزود: دولت تدبیر خوبی داشت و این موضوع را در لایحه پیش بینی کرد و کمیسیون تلفیق نیز آن را تکمیل کرد و پیشنهاد آقای طغیانی نیز در ادامه همین موضوع است و ایشان پیشنهاد دادند لیست موادی که دولت پیشتر مصوب کرده است به این لیست اضافه شود./

 

دیدگاهتان را بنویسید