230141

شروع عملیات اجرایی بازسازی و مرمت مجموعه تاریخی و گردشگری پردیسان

دنیای معدن: عملیات مرمت و نگهداری مجموعه تاریخی و گردشگری پردیسان پس از۱۵سال وقفه با ورود شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از تاریخ ۹ آذر ۱۴۰۰ تحویل پیمانکار شد.

به گزارش دنیای معدن، در مدت‌زمان ۲ ماهه پیش‌بینی‌شده برای طراحی، تغییرکاربری و بازبینی طرح پیشنهادی، مشکلات زیرساختی منطقه ازجمله افت ولتاژ شدید برق و مخابرات (فیبر نوری) برای آغاز عملیات مرمت برطرف شده است. همچنین در این مدت دفع آفات بیولوژیکی (آفت موریانه) در خانه‌های چرخاب ازسوی پایگاه میراث جهانی یزد با هزینه حدود ۴ میلیارد ریال اجرایی شده است.

در برخی از خانه‌های مرمت‌شده قبلی نظیر خانه‌های سنایی، ضیایی و انصاری، آسیب‌شناسی و مرمت‌های اضطراری در حال انجام و آماده نصب تأسیسات است.

در بازه زمانی یادشده همچنین قنات‌های مجموعه چرخاب مورد بازدید کارشناسی قرارگرفته و با توجه به حرکت فاضلاب و احتمال فرونشست با هماهنگی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی دفع آن‌ها برای ایمن‌سازی پردیسان آغاز می‌شود.

در امور مقدماتی و پیش از آغاز مرمت مجموعه تاریخی و گردشگری پردیسان همچنین تحقیقات دانشگاهی درخصوص هتل-بوتیک‌های برتر ایران و اقوام ایرانی در قالب دو دفتر انجام شده است. علاوه بر این در این تحقیقات و آزمایش‌ها، ملات‌های ویژه‌ای یافت شده که در کارشناسان درحال احیای آن‌ها برای استفاده در عملیات اصلی مرمت هستند.

در کار تحقیقاتی دیگر، همچنین رسم معماران گذشته در استفاده از الیاف سنتی با هماهنگی آزمایشگاه‌های معتبر انجام شده تا در مقاوم‌سازی بناها از آن‌ها استفاده شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید