230034

بازرس کل خراسان رضوی:

تخلف در واگذاری معادن سنگ آهن پلاسری سنگان خواف به بخش خصوصی

دنیای معدن: واگذاری معادن سنگ آهن پلاسری سنگان خواف به بهره برداران بخش خصوصی در دهه های ۷۰ و ۸۰ تخلف بوده است.

به گزارش دنیای معدن، رییس منطقه دوم سازمان بازرسی و بازرس کل خراسان رضوی گفت: در آن زمان کارشناسی لازم برای واگذاری این معادن انجام نشد و این معادن نباید به بهره بردار غیردولتی واگذار می شد.

حجت الاسلام موسی فتوحی افزود:هزینه های دولت در این منطقه بیشتر از درآمد به دست آمده ناشی از واگذاری ۲۹ معدن آن است و در حال حاضر بهره برداران تمامی پهنه دشت بادخیز منطقه را به هم ریخته و مشکلات امنیتی، اجتماعی، بهداشتی و درمانی و همچنین زیست محیطی برای ساکنان محلی بوجود آورده اند و بار ها شاهد ایجاد گودال های عمیق و تپه هایی به ارتفاع زیاد از خاک های نرم در این منطقه بادخیز بوده ایم.

وی گفت: در حال حاضر سود خالص فروش هر تن سنگ آهن معادن پلاسری سنگان حدود ۱۰ میلیون ریال است، ولی بهره برداران مقدار ناچیزی به دولت عوارض معدنی می دهند.

حجت الاسلام فتوحی افزود: دولت، زمین، عرصه و منابع طبیعی بیت المال در این منطقه را به بخش خصوصی واگذار کرده و بخش خصوصی نیز بدون انجام هزینه خاصی در این عرصه، با سود سرشار و قابل توجه سنگ آهن برداشت می کند.

وی سرمایه گذاری بهره برداران بخش خصوصی در معادن پلاسری را در حد خرید خودرو های سنگین معدنی و بیل مکانیکی عنوان کرد و ادامه داد: سود برداشت از این معادن تا حدی است که صاحبان پروانه بهره برداری، کار را به پیمانکاران درجه دوم، سوم و حتی چهارم واگذار می کنند و بهره بردار اصلی در دوره ۲۰ ساله مجوز بهره برداری، سرمایه گذاری خاصی نمی کند.

حجت الاسلام فتوحی گفت: در دوره آغاز واگذاری بهره برداری معادن یعنی بیش از ۲۰ سال قبل، قانون اجازه می داد تا ۳۰ درصد درآمد معادن به عنوان عوارض دولتی دریافت شود، اما این عوارض از معادن پلاسری سنگان خواف سه درصد تعیین شده بود.

رییس منطقه دوم سازمان بازرسی، تعیین مقدار ناچیز به عنوان سهم دولت از این معادن را تخلف آشکار دانست و افزود: از حدود ۲ سال پیش بازرسی استان به این موضوع ورود کرده و توانسته ایم سهم دولتی را به هشت درصد برسانیم.

وی ادامه داد: علاوه بر آن، بهره برداران ۲۹ معدن پلاسری منطقه سنگان خواف طی قرارداد های پنج تا ۲۰ ساله خود تخلفاتی نظیر اضافه برداشت و دیگر تخلفات معدنی نیز داشته اند، حتی در مواردی همان سه درصد حقوق دولتی را نیز پرداخت نمی کردند بطوریکه یکی از بهره برداران از سال ۹۳ این بدهی را به دولت پرداخت نکرده است.

براساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، تعداد معادن پلاسری سنگ آهن در منطقه سنگان خواف ۲۸ معدن دارای پروانه بهره برداری با پنج میلیون تن ظرفیت استخراج در سال است که بهره برداران آن سرمایه گذاران بخش خصوصی هستند، سنگ آهن معادن پلاسری بوسیله خودور های سنگین از پهنه مسطح دشت برداشت شده و برای استفاده در واحد های ذوب آهن در کامیون ها بارگیری می شود.

مجموعه معادن سنگ آهن سنگان خواف در استان خراسان رضوی با ذخیره یک میلیارد تن یکی از ۱۰ مجموعه معدنی بزرگ سنگ آهن جهان و تامین کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ آهن در ایران است.

 

دیدگاهتان را بنویسید