229823

معادن پلاسری منطقه سنگان خواف خراسان ساماندهی می شوند

دنیای معدن- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: به منظور بهره برداری بهینه، رعایت صحیح مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی و کاهش حداکثری تبعات اجتماعی ناشی از بهره برداری، معادن سنگ آهن پلاسری سنگان شهرستان خواف ساماندهی می شوند.

به گزارش دنیای معدن، مرتضی اشرفی روز پنجشنبه در گفت و گویی افزود: معادن سنگ آهن پلاسری سنگان به دلیل حجم بالای ارزش افزوده، کیفیت بالای سنگ آهن، میزان تولید قابل توجه و اشتغال بالای آنها، اهمیت ویژه ای برای استان معدن خیز خراسان رضوی دارند.

وی بیان کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه روش بهره برداری از معادن پلاسری سنگ آهن اثرات مضر و مخربی برای محیط زیست و منابع طبیعی دارد و شیوه دیگری نیز برای استخراج این نوع مواد معدنی نیست، نیازمند اعمال مدیریت دقیق تر و جامع تر و همچنین نظارت بیشتر بر نحوه عملکرد آنها است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: شورای معادن استان به ریاست استاندار در نظر دارد میزان اثرات مخرب زیست محیطی و منابع طبیعی معادن پلاسری سنگ آهن خواف را به حداقل برساند.

اشرفی اظهار داشت: در این راستا طرح جامعی برای ساماندهی معادن پلاسری سنگ آهن خواف توسط سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی با محوریت اکتشافات سیستماتیک و جامع، مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی، نحوه استخراج و فراوری و اشتغال و سایر موارد مرتبط در قالب یک بسته واحد تدوین شده است که طرح تکمیلی آن ظرف مدت ۶ ماه تکمیل و در شورای معادن بررسی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تعداد کل معادن پلاسری سنگ آهن در منطقه سنگان خواف ۲۸ واحد دارای پروانه بهره برداری با پنج میلیون تن ظرفیت استخراج در سال است که بهره برداران آن سرمایه گذاران بخش خصوصی هستند.

به گزارش ایرنا، مجموعه معادن سنگ آهن سنگان خواف در استان خراسان رضوی با ذخیره یک میلیارد تن یکی از ۱۰ مجموعه معدنی بزرگ سنگ آهن جهان و تامین کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ آهن در ایران است.

مجموعه کانسارهای سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ آهن کشور در وسعتی به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در استان خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

برخی کانی ها بر اثر هوازگی سنگ ها و متلاشی شدن آنها، در توده خاک باقی مانده و یا توسط باران، رودخانه، باد یا امواج حمل، و در نقاطی دیگر ته نشین می شوند که به چنین تمرکزهایی از کانی های آواری پلاسر می گویند.

کانسارهای پلاسر اصلی ترین منابع تولید جهانی قلع، الماس، نیوبیم و تیتانیوم به شمار می روند و مهمترین خصوصیت این کانی ها، مقاومت مکانیکی و شیمیایی و وزن مخصوص بالای آنها است.

پلاسر سنگ آهن، ذخیره نابرجایی است که در آهن موجود است، که از یک نقطه به محیطی دیگر انتقال می یابد، برخی از کانه های آهن و مخصوصا مگنتیت در مقابل هوازده شدن استقامت دارند، این کانی شامل وزن تقریبا بالایی است و به این خاطر در پلاسرها جمع شده و ذخیره نابرجای آهن را شکل می دهد.

مجتمع سنگ آهن سنگان خواف با یک میلیارد تن ذخیره یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ آهن در جهان و تامین کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ آهن در ایران است.

مجموعه کانسارهای سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ آهن کشور در گستره ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

بارزترین ویژگی های این معادن سنگ آهن امکان فعالیت های معدنکاری در طول ۱۲ ماه سال، وجود ماده معدنی در سطح زمین، کاهش هزینه های استخراج و معدنکاری و وجود عناصر نادر خاکی است.

شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

 

دیدگاهتان را بنویسید