229643

معدنکاران برزیلی ضرب العجل جابجایی سدهای باطله را رعایت نکردند

دنیای معدن-رویترز: شرکت واله و دیگر شرکت های معدنکار برزیلی ضرب العجل قانونی را در ایالت میناس گرایس برای حذف و جابجایی سدهای باطله که با استفاده از روشی مرتبط با شکست های گذشته ساخته شده بودند، رعایت نکردند و این شرکت ها به دنبال تغییر زمان این ضرب العجل هستند.

به گزارش دنیای معدن، مهلت و سررسید 25 فوریه 2022 از زمانی که برای اولین بار در اوایل سال 2019 مطرح شد از سوی صنعت معدنکاری غیر منطقی تلقی شد. این تصمیم درست یک ماه پس از شکستن سد باطله در Brumadinho که منجر به کشته شدن 270 نفر شد، اتخاذ شد.

افرادی که این قانون را نقض کنند ممکن است مجوز فعالیت آنها به حالت تعلیق درآید.

براساس نظرسنجی فدراسیون صنایع ایالت میناس گرایس Fiemg، تنها 18 سد باطله بالادستی که در سال 2019 در میناس گرایس وجود داشتند در مهلت مقرر از رده خارج خواهند شد. 6 مورد دیگر در این ایالت باید تا پایان سال 2022 حذف و جابجا شوند.

فدراسیون Fiemg تصمیم گرفته برای جلوگیری از مجازات های احتمالی ضرب العجل مربوطه و یافتن راهکاری برای انعطاف پذیر کردن آن، به دادگاه اعتراض کند.

این فدراسیون هفته گذشته شکایتی را به دادگاه ارائه کرد و قانون اساسی این ایالت را زیر سوال برد و در نظر دارد در این هفته به صورت قانونی از سازمان دادگستری درخواست میانجیگری کند تا اطمینان حاصل شود که این از رده خارج کردن این سدها براساس نیازهای هر پروژه انجام می شود.

آقای Flavio Roscoe رئیس Fiemg به رویترز گفت اگرچه ما خواهان کندتر شدن فرآیند ایمن سازی نیستیم و معتقدیم که باید کاری کرد تا سدهای باطله ایمن تر شوند اما در عین حال می گوییم از رده خارج کردن این سدها با عجله نیز یک خطر به شمار می رود. وی تاکید کرد فرآیند جابجایی و حذف سدها و ضرب العجل تعیین شده باید ساختارهای شخصی و ایمنی را نیز در نظر بگیرد.

یک قانون فدرال منتشر شده در سپتامبر 2020 نیز تاریخ 25 فوریه 2022 را برای حذف سدهای باطله بالادست تعیین کرده است اما مقرر کرده در صورت نیاز این مهلت توسط نهادی که فعالیت های معدنی را تنظیم و نظارت می کند، تمدید می شود.

براساس گزارش واله، این معدنکار به عنوان صاحب بیشترین تعداد سدهای مربوط، از سال 2019 چهار سد بالادستی در میناس گرایس و سه سد دیگر در ایالت Pará را از بین 30 سدی که در سراسر این شرکت وجود دارد، حذف و منتقل کرده است.

واله در اظهار نظری به رویترز تاکید کرد که تعهد خود را برای حذف سدهای باطله بالادستی در این کشور آمریکای جنوبی و جلوگیری از حوادث جدید انجام داده است.

بر اساس گزارش دولت ایالت Minas Gerais و رگولاتور دولتی ANM ، سدهای باطله بالادستی دیگری نیز در تعلق شرکت های CSN، آرسلورمیتال و Gerdau وجود دارند که در مورد آنها هنوز اقدامی صورت نگرفته است.جعفری طهرانی

 

دیدگاهتان را بنویسید