227067

ویدئو/ وزیر صمت: مردم شریک خریداران معادن کشور شدند

حجم ویدیو: 1.58M | مدت زمان ویدیو: 00:00:44 دانلود ویدیو

وزیر صمت گفت: شرط واگذاری معادن بزرگ کشور، سهیم شدن مردم در آن معدن است.

به گزارش دنیای معدن؛ آقای سید رضا فاطمی امین، درحاشیه مراسم رونمایی از هوشمندسازی فرآیند صدور کارت بازرگانی گفت: رویکرد ما سهیم شدن مردم از منافع معادن بزرگ کشور است و ماه گذشته یک معدن بزرگ مس با ارزش ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، با همین سیاست از طریق مزایده واگذار شد.

 

وی واگذاری ۴۰ درصد سهام این معدن به مردم را یکی از شروط اصلی مزایده اعلام کرد و گفت: حرف ما این است که معادن، ثروت ملی هستند و حتما باید مردم از آن‌ها سود کنند و طی ماه جاری هم سه بسته معدنی با همین رویکرد واگذار خواهد شد.

زیان برخی تولیدکنندگان فولادی از قیمت‌های رقابتی بورس

فاطمی امین درخصوص عرضه شمش فولاد در بورس با قیمت کمتر از هزینه تولید شده برخی واحد‌های تولیدی گفت: این خبر، خبر خوبی است و نشان می‌دهد واحد‌هایی که هزینه تمام شده بالایی دارند درحال زیان هستند و باید هزینه‌های خود را اصلاح کنند.

وزیر صمت با اعلام اینکه بورس بازار عرضه و تقاضای رقابتی است، گفت: ما نباید اقتصاد کشور را براساس واحد‌هایی که کارآمدی کافی ندارند، تنظیم کنیم.

 

وی همچنین با تاکید براینکه نباید قیمت کالا‌ها به قیمت دلار پیوند زده شود، گفت: طی هفته گذشته برغم نوسانات و بی‌ثباتی نسبی در بازار ارز‌های خارجی، شاهد ثبات قیمت‌ها در بازار فولاد کشور بودیم که از حرکت در مسیر پیش‌بینی پذیر شدن اقتصاد ایران حکایت می‌کند.

 

حذف روزنه‌های فساد در دستور کار وزارت صمت

فاطمی امین از بین بردن راه‌های فساد را یکی از رویکرد‌های اصلی وزارت صمت خواند و گفت: طی سال‌های گذشته در فرآیند سهمیه‌بندی عرضه مواد اولیه در بورس و صدور کارت بازرگانی رانت‌هایی بود که در مسیر اصلاح هستند.

وزیر صمت در ادامه افزود: با هدف مقابله با رانت، اکنون ۲۰ گروه کالایی از ۳۰ گروه کالایی مشمول سهمیه بندی عرضه در بورس حذف شدند.

فاطمی‌امین همچنین گفت: عامل انسانی هم از فرآیند صدور کارت بازرگانی حذف شد و ۲۵ استعلام از ۲۰ دستگاه اجرایی در کمتر از یک ساعت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه هوشمند شدن صدورکارت بازرگانی علاوه برکاهش مصرف کاغذ و رفت و آمدها، منجر به تسهیل شرایط کسب و کار خواهد شد، گفت: به قاطعیت می‌گویم در فرآیند صدور کارت بازرگانی دیگر هیچ رانت و امضای طلایی وجود نخواهد داشت و دیگر امکان اینکه پیرزن یاکودکی ۵۰۰ میلیون دلار صادرات یا واردات انجام دهد، مهیا نخواهد بود.

فاطمی امین در پایان گفت: رشد صادرات امسال بیش از پیش بینی ما بوده است و هوشمندشدن فرآیند صدور کارت بازرگانی روند تجارت خارجی را تسهیل می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید