223871

چه خبر از بازار سنگ آهن و فولاد چین؟

دنیای معدن: معاملات آتی سنگ آهن پس از باز شدن در سطوح پایین، با افزایش اندکی همراه شد چراکه فعالان تجاری نگران تقاضای ضعیف فولاد ناشی از محدودیت های تولید زمستانی هستند.

به گزارش دنیای معدن، معاملات آتی بورس کالای دالیان DCE برای تحویل ژانویه در جلسه معاملاتی صبح امروز با 0.09 درصد یا 0.5 یوان (7 سنت) رشد روزانه به 563 یوان در هر تن (88.00 دلار) رسید.

قیمت آتی میلگرد نیز در جلسه معاملاتی صبح امروز با 1.62 درصد یا 68 یوان (10.60 دلار) افزایش روزانه به 4270 یوان در هر تن (667.65 دلار) رسید.

علیرغم این افزایش، تمایلات بازار به دلیل بالا رفتن موجودی محصولات نهایی فولاد که توسط کارخانه های چینی در اوایل نوامبر برای دومین هفته متوالی حفظ شده، پایین مانده است.

موجودی میلگرد، مفتول، نورد گرم، نورد سرد و مقاطع تخت متوسط در سوم نوامبر 5.67 میلیون تن ثبت شد که 5.9 درصد بالاتر از هفته قبل است و با توجه به فصل سخت تولید در زمستان انتظار می رود این حجم از موجودی، افزایش بیشتری داشته باشد.

ضریب بهره وری کوره های بلند چین نیز به دلیل حاشیه سود کم فولاد و محدودیت های تولید به پایین ترین سطح 18 ماه گذشته یعنی 76.43 درصد رسیده که در دوره 29 اکتبر تا 4 نوامبر کاهش 2.4 درصدی هفتگی را شاهد بوده است.

با توجه به محدودیت های سختگیرانه سینترینگ شنیده شده که بسیاری از کارخانه های چین تقاضای خود را برای محموله های فاین عیار متوسط تخفیف دار و فاین عیار پایین افزایش داده اند در حالی که تقاضا برای محموله های فاین عیار بالا مانند محموله های فاین Carajas به حالت تعلیق در آمده است.

علاوه بر این قیمت محموله های فاین Carajas تحت فشار افزایش موجودی قرار گرفته است که این امر منجر به گسترش محدودیت میان محموله های فاین عیار بالا و متوسط شده است درحالی که تمایل فزاینده ای برای محموله های فاین عیار پایین نظیر FMG SSF وجود دارد.

تقاضای سنگ آهن لامپ نیز تحت فشار حاشیه سود ضعیف فولاد قرار دارد اگرچه به دلیل قیمت بالای گزینه های دیگر مثل گندله  و کنسانتره داخلی در طول فصل زمستان، پرمیوم لامپ ثابت مانده است.جعفری طهرانی

 

دیدگاهتان را بنویسید