237345

راهبر مجتمع نخلک اعلام کرد:

"نخلک" به معدن سرب در مقیاس جهانی تبدیل شده است/ استخراج 500هزار تنی؛ برنامه امسال نخلک

دنیای معدن: راهبر مجتمع سرب نخلک اعلام کرد: معدن نخلک به یک معدن سرب در مقیاس جهانی تبدیل شده است. علیرضا صدر همچنین از رشد عملکرد در تولید و اکتشاف در این معدن خبر داد.

به گزارش دنیای معدن به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، صدر با بیان این مطلب اظهار داشت: یکی از موفقیت های مجتمع سرب نخلک، در حوزه اکتشاف رخ داده است؛ به طوری که میزان ماده معدنی اکتشاف شده در ابتدای ورود راهبر به این مجتمع، حدود 140 هزار تن بود اما اکنون در حال دریافت پروانه اکتشاف 7 میلیون تن هستیم.

وی ادامه داد: با اقدامات در حال اجرا، رقم ذخایر اکتشافی به سرعت در حال افزایش است. در حقیقت، واگذاری این معدن، به معنای نجات یک معدن در حال تبدیل به موزه، به یک معدن فعال در مقیاس جهانی است.

افزایش قابل توجه تولید و استخراج

راهبر مجتمع سرب نخلک با اشاره به موفقیت های کسب شده پس از واگذاری، اذعان کرد: میزان تولید کنسانتره سرب نخلک پیش از ورود راهبر (سال 95)، سالانه حدود 1700 تا 1800 تن با عیار 50 درصد بود اما این رقم در سال 1400 به 9000 تن با عیار 56 درصد رسید. این در حالی است که برنامه تولید امسال نیز 14 هزار تن است.

وی افزود: استخراج ماده معدنی از 28 هزار تن سال 94 به 250 هزار تن در سال 1400 رسید. همچنین، این رقم در سال جاری به 500 هزار تن می رسد.

 

راه اندازی فاز نخست سومین کارخانه فلوتاسیون نخلک؛ به زودی

راهبر مجتمع سرب نخلک با اشاره به برنامه های توسعه ای این مجتمع گفت: از جمله طرح های توسعه ای این شرکت، ساخت کارخانه 2000 تنی فلوتاسیون سرب در 2 خط 1000 تنی، از دیگر طرح های توسعه ای است که خط اول آن به زودی و خط دوم سال آینده راه اندازی می شود. ساخت دومین مجموعه بازیافت آب مصرفی کارخانه، شامل ساخت تیکنر دوم و افزایش ظرفیت فیلترپرس ها نیز در حال اجراست.

وی ادامه داد: از زمان حضور راهبر در مجتمع نخلک طرح های زیادی اجرا شده است که مهم ترین آن ها، احداث کارخانه هوی مدیا (heavy media) با ظرفیت تولید 800 تن در روز، کارخانه 1000 تنی فلوتاسیون سرب در 2 خط 500 تنی، احداث کارخانه 200 تنی با قابلیت فلوتاسیون سرب و روی و نیز، ساخت و نصب تجهیرات تیکنر و فیلتر پرس برای بازیابی و بازگشت آب مصرفی کارخانه است.

صدر درباره برنامه اقدامات اکتشافی معدن خاطرنشان کرد: با انجام 50 هزار متر حفاری مغزه گیری اکتشافی، مقدار قابل توجهی به ذخایر معدن افزوده شده است. وی افزود: راهبر به منظور خروج از فعالیت سنتی و خطرناک قدیمی، احداث تونل های اسپیرال با سطح مقطع بزرگ برای ایجاد دسترسی کارکنان و ماشین آلات سنگین زیرزمینی مدرن به همه سطوح معدن را اجرایی کرده و اینک معدن نخلک یک معدن مکانیزه و مدرن است.

اقداماتی در حوزه زیرساختی و مسئولیت اجتماعی

راهبر مجتمع سرب نخلک با اشاره به طرح های توسعه ای اجرا شده در مجتمع نخلک در حوزه زیرساختی تصریح کرد: نصب و راه اندازی سیستم تصفیه فاضلاب و تصفیه آب، افزایش ظرفیت و ساخت انبار مواد ناریه در دو مرحله، ساخت کارخانه بچینگ پلنت، ساخت انبارهای مغزه و انبار قطعات و نیز، بازسازی کثیری از ساختمان های مخروبه، از جمله این اقدامات است.

وی افزود: این شرکت در زمینه مسئولیت اجتماعی نیز اقداماتی همچون ساخت زمین چندمنظوره ورزشی، ساخت پارک بازی برای کودکان و احداث مهد کودک و سالن ورزشی برای کارکنان و کاشت چند هزار اصله درخت و ایجاد فضای سبز را انجام داده است.

حمایت موثر مدیران ارشد ایمپاسکو از نخلک برای توسعه

صدر با بیان اینکه مدیران ارشد وقت ایمپاسکو و در راس آنها مهندس جعفری با حمایت های خود در دوره های مختلف، نقش موثری در اجرای طرح های توسعه ای و رفع مشکلات پیش روی شرکت نخلک ایفا کردند، گفت: این شرکت در ابتدا با چالش هایی همچون خلاءهای قانونی در زمینه مجوز صادرات و واردات و برخی موارد پیش بینی نشده در قرارداد مواجه بود که با تدابیر مسئولان مرتفع شد.

وی ادامه داد: برای توسعه این مجتمع، حدود 600 میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده و اشتغال نیز از 150 نفر موجود (در سال 95)، به 600 نفر کنونی رسیده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید