237316

ضعفِ رقابت؛ چالش جدی در حوزه معدن

دنیای معدن-رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان سرب و روی ایران گفت: معادن بسیار زیاد و متنوع جزو مزیت های نسبی کشور محسوب می شود، اما بستر لازم که همان، رقابت باشد در بخش معدن بسیار ضعیف است.

به گزارش دنیای معدن؛ آقای حسن حسینقلی در ارتباط با رسانه ملی (برنامه گنج پنهان رادیو اقتصاد) افزود: ضعف رقابت در معدن در حالی است که دولت، مجلس و مسئولان مربوطه در سنوات گذشته توجه کافی به بخش معدن به ویژه اکتشاف و فرآوری مواد معدنی نداشته اند. وی اضافه کرد: مزیت رقابتی باید در کنار این مزیت نسبی معدن قرار گیرد تا این مزیت نسبی به پول، رفاه، تولید و صادرات تبدیل شود.

 

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان سرب و روی ایران گفت: هم اکنون از ۱۱ هزار و ۵۰۰ معدن در کشور پنج هزار و ۵۰۰ معدن فعال است و خیلی از این معادن فعال نیز در حال تعطیل شدن هستند. حسینقلی ادامه داد: متاسفانه از سه سال پیش، بدون کار کارشناسی و همچنین بدون در نظر گرفتن اینکه معادن تامین کننده مواد اولیه خیلی از صنایع در کشور هستند ورود ماشین آلات معدنی به کشور ممنوع شده که این امر روند عملیات معدنی از جمله استخراج را دچار مشکل کرده است.

 

وی گفت: معادن تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع بوده و در امر خودکفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد و افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه یک کشور نقش بسزایی دارند ضمن اینکه بخش معدن و صنایع معدنی به عنوان یکی از حوزه های مهم اقتصاد کشور در افزایش تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی، ایجاد فرصت های شغلی، تامین منابع مورد نیاز بسیاری از صنایع، تامین اهداف توسعه پایدار در کشور نقش آفرین است.

 

دیدگاهتان را بنویسید