228885

عقبگرد نرخ فلزات در آستانه سال نو چینی

دنیای معدن- راضیه احقاقی : در هفته پایانی ژانویه ۲۰۲۲ از تب و تاب صعود فلزات پایه کاسته شد. تصمیمات انقباضی فدرال‌رزرو، نزدیک‌شدن به سال نو چینی و افت نرخ زغال‌‌‌سنگ حرارتی در چین از مهم‌ترین دلایل تضعیف نرخ مس، روی، سرب و نیکل و کاهش رشد قیمتی آلومینیوم در هفته پایانی ژانویه بود.

به گزارش دنیای معدن، سال نو چینی اول فوریه برابر سه‌‌‌شنبه دوازدهم بهمن‌ماه آغاز می‌شود. در آستانه شروع فصل بهار در چین، این کشور با تعطیلات سراسری یک‌هفته‌‌‌ای روبه‌رو است که از ۳۱ژانویه آغاز می‌شود. در هفته‌‌‌های قبل از شروع این تعطیلات عموما تجار چینی بر میزان خرید و ذخیره‌‌‌سازی مواد اولیه و محصولات خود می‌‌‌افزایند که این موضوع زمینه رشد قیمتی در بازارهای کالایی را فراهم می‌کند، اما از میزان خرید مواد اولیه در روزهای نزدیک به سال نو چینی کاسته شده و به این ترتیب زمینه تعدیل نرخ کامودیتی‌‌‌ها در بازارهای جهانی فراهم می‌شود. با توجه به سهم چین در مصرف فلزات پایه، تعطیلات سراسری در این کشور با تضعیف دوره‌‌‌ای تقاضا زمینه افت نرخ این محصولات در بازارهای جهانی را فراهم می‌کند.

کنترل نرخ زغال‌‌‌سنگ حرارتی در چین ظرف روزهای پایانی ژانویه موضوع دیگری بود که از عقبگرد قیمتی فلزات پایه در هفته گذشته حمایت کرد. صعود نرخ انرژی با محوریت رشد نرخ زغال‌‌‌سنگ حرارتی از مهم‌ترین دلایل صعود قیمت کامودیتی‌‌‌ها در چین ظرف سال گذشته بود. دولت پکن با افزایش تولید و واردات زغال‌‌‌سنگ حرارتی توانست نرخ انرژی را در چین طی دو ماه پایانی سال ۲۰۲۱ کنترل کند که این موفقیت در کاهش هزینه‌‌‌های صنایع این کشور در این بازه زمانی و تعدیل نرخ شاخص تولیدکننده PPI چین تاثیر بسزایی داشت. روند تثبیت نرخ زغال‌‌‌سنگ حرارتی چین در هفته‌‌‌های ابتدایی سال ۲۰۲۲ ادامه نیافت و این محصول متاثر از صعود نرخ انرژی در دنیا و محدودیت عرضه وارداتی آن، از جمله محدودیت‌هایی که اندونزی بر صادرات زغال‌‌‌سنگ صادراتی خود به چین و هند وضع کرد، رو به افزایش گذاشت. رشد نرخ زغال‌‌‌سنگ حرارتی در چین ظرف روزهای ابتدایی سال ۲۰۲۲ ظرف سه‌هفته ابتدایی سال ۲۰۲۲ زمینه رشد قیمت فلزات پایه را فراهم کرد. در ادامه، دولت پکن درصدد کنترل نرخ انرژی در این کشور برآمد و موفقیت دولت چین در این زمینه از تضعیف قیمت فلزات پایه در هفته پایانی ژانویه حمایت کرد.  کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین در بیانیه‌‌‌ای آنلاین که هفته گذشته منتشر شد، اعلام کرد: در حال حاضر میزان تولید و ذخیره روزانه زغال‌‌‌سنگ در چین کافی است؛ با این حال، نرخ این محصول در بازارهای داخلی چین رو به افزایش گذاشته و این موضوع بر نظم بازار و امنیت تامین انرژی در این کشور تاثیر منفی داشته است.

طبق گزارش کمیسیون، تا روز چهارشنبه، ذخیره‌‌‌سازی زغال‌‌‌سنگ چین به رکورد ۱۷۰میلیون تن رسیده که نسبت به سال گذشته ۵۲میلیون تن افزایش داشته است. در ادامه، این کمیسیون برنامه‎های تعیین‌شده برای تضمین تولید زغال‌سنگ و تثبیت قیمت زغال‌سنگ در طول دوره تعطیلات سال نو چینی را اعلام کرد و از عزم دولت چین برای تنظیم قیمت‌ها در بازار و مبارزه با افزایش غیرقانونی قیمت‌ها خبر داد. موفقیت دولت پکن در کاهش نرخ انرژی می‌‌‌تواند از اصلاح قیمت حمایت کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید