228402

راهکارهای بورس برای تامین مالی سرمایه‌گذاری در حوزه معدن

دنیای معدن: برای تامین مالی سرمایه‌گذاری در حوزه معدن راهکارهای بورسی وجود دارد. تامین مالی جمعی، سرمایه‌گذاری جسورانه و صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی روش تامین مالی با پروانه اکتشاف و صندوق پروژه، سهامی‌عام پروژه، تاسیس سهامی‌عام و صکوک روش تامین مالی با گواهی کشف و پروانه بهره‌برداری است که البته در بخش سرمایه‌گذاری جسورانه تاکنون موردی در کشور انجام نگرفته است.

به گزارش دنیای معدن، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری امیر  با بیان مطلب فوق گفت: نرخ بهره بین بانکی بر هزینه مالی شرکت‌های تولیدی موثر است. افزایش نرخ بهره سبب افزایش هزینه مالی شرکت و غیرتوجیه‌پذیر شدن بسیاری از پروژه‌ها در اقتصاد می‌شود. این موضوع در بخش نخست سبب کاهش سودآوری و در بخش دوم سبب کاهش رشد شرکت‌ها در بلندمدت می‌شود.

فرهنگ حسینی اثر افزایش نرخ بهره را بر سود بانک‌ها منفی دانست و گفت: کارکرد بانک‌ها جمع‌آوری سپرده‌های کوتاه‌مدت و پرداخت تسهیلات بلندمدت است؛ در عملیات وام‌دهی بانک‌ها سررسید وام‌ها طولانی‌تر از سررسید سپرده‌ها است. با افزایش نرخ بهره، سود سپرده‌ها به سرعت افزایش می‌یابد، اما بانک‌ها نمی‌توانند سود تسهیلات را همزمان افزایش دهند. از این‌رو گفته می‌شود، شکاف اعتباری بانک‌ها منفی است؛ در نتیجه افزایش نرخ بهره، کاهنده سود بانک‌ها است.

وی در خصوص چشم‌انداز قیمت جهانی سرب و روی اظهار کرد: بهای تمام شده به واسطه انرژی (گاز و برق) تحت عواملی همچون پیمان پاریس، هزینه کربن و اختلاف اروپا با روسیه و همچنین افزایش هزاردلاری بهای تبدیل ناشی از انرژی، کاهش ۲۰-۱۰درصدی تولید با قیمت زیر ۳ هزار دلار و توقف تولید در برخی شرکت‌ها در سمت و سوی قیمت جهانی تاثیر دارد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری امیر خاطرنشان کرد: در بخش تقاضای سرب و روی تولیدات خودرو، ساختمان و باتری‌ها با تکنولوژی جدید تاثیر مستقیم داشته است. طبق پیش‌بینی‌ها تقاضای خودرو تا سال ۲۰۳۰ در چین و هند حدود ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت و از فلز روی با عنوان ضدزنگ تقاضای بسیار بالاتری را شاهد خواهیم بود.

حسینی تاکید کرد: بازار خودروی چین و هند می‌تواند منشأ افزایش ۵۰درصد تقاضای خودرو طی دهه جاری باشد به طوری‌که سرانه فعلی هند ۳۰ و چین ۱۸۰ و برای سال ۲۰۳۰ این سرانه برای هند ۱۲۰ و چین ۳۶۰ پیش‌بینی شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری امیر، انرژی‌های پاک و هزینه ذخیره‌سازی مبتنی بر سرب در مقایسه با لیتیوم عوامل رشد تقاضای سرب در سال‌های آتی خواهد بود. وی در ادامه به آخرین وضعیت شرکت‌های بورسی حوزه سرب و روی پرداخت و گفت: اطراف معدن انگوران، معدن جدیدی اکتشاف نشده و همچنان بیش از ۹۰درصد وابستگی به معدن انگوران برای تامین خاک است؛ البته شرکت‌های شمش‌محور بخشی از خاک مورد نیاز خودشان را از ترکیه تامین می‌کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید