224582

سهم زنجان از معادن تخریب و آلودگی هوا است

دنیای معدن: دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی زنجان گفت: سهم زنجان از معادن تخریب و آلودگی هوا است.

به گزارش دنیای معدن، علیرضا جراحی عصر امروز در دیدار رئیس جمهور با نخبگان زنجانی با معرفی زنجان، در سخنانی از سهم استان در آلودگی معادن گلایه کرد.

مشروح سخنان وی به این شرح است: آقای رئیس جمهور سلام به دیار غواصان دریادل و شهر شهریاری خوش آمدید به استانی که ۱.۳ درصد جمعیت و مساحت کشور را دارد؛ اما سهم آن از تولید ناخالص داخلی کشور زیر یک درصد است خوش آمدید.

به استانی که حقش از بودجه کشور هرگز متناسب با جمعیت، وسعت و ظرفیتش نبوده خوش آمدید، به استان مظلوم زنجان خوش آمدید. می دانیم کشوری با مشکلات تلنبار شده تحویل گرفته اید و حل ابر مسائل سال های اخیر زمان بر است؛ اما همت شما و همکارانتان و تلاش های شبانه روزی دولت، امیدوارمان کرده است.

به نمایندگی از جوانان و دانشجویان و از باب «نصیحه لائمه المسلمین» چند کلامی به عرضتان می رسانیم.

۱_ با دانشگاه آغاز می کنیم. دانشگاهی که باید مبدا تحول و اتاق فکر دولت باشد؛ اما نیست. دانشگاهی که باید حلال مسائل کشور باشد اما نیست، دانشگاهی که باید محل تربیت دانشمند متدین و متعهد به کشور باشد؛ اما نیست و در یک کلام، دانشگاه، آنچه که باید باشد، نیست.

ارتباط دولت با دانشگاه ساز و کار مشخصی می طلبد؛ علی الخصوص در زمینه حمایت از طرح های کارای پژوهشی و خصوصا ایجاد یک مدل صحیح در ارتباط با صنعت.

چیزی که سال های سال است کشور ما از آن محروم است، حال که استانداری از جنس علم و دانشگاه برای زنجان برگزیده اید، نیکو است تا با ایجاد یک کُریدور مشخص ارتباطی دولت با نخبگان به جذب ایده های مفید و قابل انجام پرداخته و حمایت های لازمه را در این خصوص انجام دهید، آقای رئیسی پای علم در کفش صنعت لنگان است و گویی در ایران علم و صنعت دو خط موازی اند که هیچ گاه به هم نمی رسند.

۲_ در بحث مهم و چالش برانگیز آب نکاتی وجود دارد که در سطح استانی و ملی مشکل ساز شده است.

الگوی نامناسب استقرار جمعیت، شیوه کشاورزی ناکارآمد و سوء مدیریت آب از دلایل عمده این مشکل است.

نکته قابل تامل این است که تنها ۷ درصد از آب مصرفی کشور در بحث خانگی و مابقی در بحث های کشاورزی و صنعتی مصرف می شود و صرفه جویی خانگی عملا تاثیر محسوسی ندارد، همچنین اگر این آب مصرفی موجب افزایش تولید و صادرات و ارز آوری بود کمتر جای حسرت بود ولی متاسفانه به علت عدم وجود الگوی کشت و صنایع تبدیلی، دسترنج کشاورز که با هزینه ای بالا تولیدشده، با بهره وری کمی همراه است.

آقای رئیس جمهور از شما انتظار داریم تا با یک دیپلماسی صحیح و اصولی، جور بی تدبیری های گذشته را بکشید و اجازه ندهید پروژه های سدسازی کشورهای همسایه، اقلیم غرب کشور را از لحاظ ریز گرد و زیست بوم تهدید کند، نگذارید از تحریم هسته ای به تحریم آب برسیم.

۳_ مسئله مهم دیگر ورزش است. متاسفانه استان قهرمان ساز زنجان که ورزشکارانش پای ثابت مدال آوری در مسابقات بین المللی هستند فاقد زیرساخت های ابتدایی است و اگر اراده ای نباشد دیگر قهرمانی از واترپلو، ووشو، بدمینتون زنجان ظهور نخواهد کرد ، کما اینکه تجربه نشان داده ورود جدی جوانان و نوجوانان به امر ورزش، از آسیب های اجتماعی خواهد کاست.

۴_ امروز می خواهیم از زخم بزرگی که بر سینه گروه های جهادی است برایتان بگوییم. آقای رئیس جمهور تعارف که نداریم. صراحتا عرض می کنیم که برخی متولیان دولتی فاقد کمترین بینش از چرایی تشکیل گروه های جوان جهادی هستند که بی مزد و منت و با کمترین امکانات، شبانه روز در مسیر جهاد و تلاش گام گذارده اند و مسوولان متاسفانه بجای تسهیل گری، مدام سنگ اندازی می کنند، مشخصا در خواست می کنیم دستور بدهید مسوولان دولتی جهادگران را حلقه میانی بدانند و دستگاه های دولتی، امکانات و تجهیزات خود را برای کمک به گروه های جهادی دریغ نکنند.

۵_ مسیرهای مواصلاتی استان در وضعیت غم انگیزی است که جان جمهور را به مخاطره انداخته است. حتی آزاد راه های منتهی به زنجان نیز از کیفیت مناسبی برخوردار نیست،مشکل جاده های استان در زمینه جذب گردشگر و ورود صنعت نیز اثرگذار بوده است.

سالهاست شهرستان خدابنده از عدم اتصال به شبکه سراسری راه آهن رنج می برد و جاذبه های بی نظیر گردشگری ماهنشان، متاثر از کیفیت نامناسب جاده هاست.

۶_اگر چه استان زنجان سرشار از منابع معدنی است؛ اما سوء مدیریت ها موجب شده تا این معادن کمترین خاصیت را برای استان داشته باشد و ارزش افزوده معادن به خارج از استان و حتی کشور می رود. پارادوکس غم انگیز این مناطق آنجاست که معادن نه تنها نتوانسته صدای زندگی را جاری کند؛ بلکه صدای ماشین آلات سنگین، فقط جاده های آن مناطق را از بین برده است و گرد و غبار نصیب اهالی کرده است، نگذارید شلاق بی عدالتی، مردم را تیپا خرده آرمان های انقلاب کند.

۷_ از سرب و روی برایتان بگوییم که قرار بود معیشت مردم را تامین کرده و سرانه درآمد هم استانی هایمان را بالا ببرد؛ اما امروز ریه های فرزندان این دیار را به قیمت نان به گروگان گرفته است و بیخ گوش شهر حرف از آلودگی آب شرب زده می شود و زمینه ساز بیماری سرطان و مشکلات ناباروری شده است. صنعتی که حتی پسماندش هم برای مردم دردسر ساز است. مشخصا تقاضا داریم این مساله را به دید معضلی ملی بنگرید و زمینه فاصله گرفتن کارخانجات سرب و روی از شهر را فراهم کنید.

آقای رئیسی حتما کارخانه روغن جهان را به خاطر دارید. بیش از یک سال است که دانشجویان بسیجی پیگیر حل مشکل این کارخانه هستند و امروز از همین تریبون صراحتا اعلام می کنیم که مصائب روغن جهان برخلاف ادعای مسوولان، تاکنون حل نشده؛ چراکه اصلا اراده ای بر حل مشکل نیست. این خط تولید نمایشی که امروز دیدید فقط به خاطر سفر شما و در همین چند روز راه افتاده و باز هم به حالت سابق برخواهد گشت.

فرصت ها به حد کافی داده شده و اگر قرار بر اقدامی بود انجام شده بود.

والله که کارگران پاسوز کارفرمایان زورگو شدند. حل این مشکل فقط یک راهکار دارد. خلع ید از مالک و برگزاری مزایده ای جدید و شفاف و راه اندازی مجدد.

۸_ صنعت چاقو یکی از مهم ترین صنایع دستی در استان زنجان است که از دیر زمان اشتهار جهانی داشته است که با حمایت از این صنعت هم نیاز داخلی پاسخ داده می شود و هم از خروج ارز جلوگیری می شود همچنین صادرات آن برای کشور ارز آوری داشته و اشتغال قابل توجهی ایجاد می کند که البته تمامی این موارد نیاز به حمایت و پشتیبانی جدی مسوولین استانی و البته کشوری دارند.

البته مشکلات صنعت استان بسیارند و فرصت بیان نیست، مثلا از 750 واحد یکی از شهرک های صنعتی زنجان، بیش از 95درصد متعلق به صنایع خرد و کوچک است و امروز شدیدا مشکل حمایت از این واحدها وجود دارد؛ چراکه بروکراسی پیچیده موجب شده تا برای اعطای وام به صنایع خرد، استعلام های 20 گانه لازم باشد؛ اما برای صنایع بزرگ نه. آقای رئیسی تولید را از دست بانک ها نجات دهید.

۹_ و اما در بند پایانی می خواهیم با شما در باب مدیرانتان سخن بگوییم. این که چه کسانی را بر مسند قرار می دهید مختارید؛ اما اینکه مدیرانتان بخواهند همچون پیشینیان و برای خوش خدمتی، متوسل به گزارش های دروغ شوند، زخم کاری بر قلب ملت است.

بر دهان متملقان خاک بپاشید و برای گزارش های غلط هزینه بتراشید تا بساط چاپلوسی در تمام سطوح اداری از کشور برچیده شود. خادم جمهور مشکلات این کشور از خودرو سازی تا بورس از ازدواج تا مسکن از تورم تا بروکراسی اداری از هفت خوان صدور مجوز تا نوسانات ارز همگی عواملی است تا جوانان امروز از دولت شما انتظار داشته باشند و این را بدانید مادام که نفعتان در نفع ملت و دردتان، درد ملت و ثابت قدم در راه ولایت باشید، دست الهی و دعای خیر ملت پناهتان خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید