252211

ظرفیت تولید انرژی از زغال سنگ باید تا سال ۲۰۴۰ صفر شود

دنیای معدن: بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها در مورد ظرفیت تولید انرژی برق از طریق نیروگاه‌های زغال سنگ، در سال گذشته بیش از ۷۰ هزار مگاوات به ظرفیت این نیروگاه‌ها افزوده شد که در این بین ۴۷.۴ هزار مگاوات آن به کشور چین اختصاص داشت.

به گزارش دنیای معدن به نقل از وزارت نیرو (پاون)، تحقیقات تازه نشان می‌دهد ظرفیت تولید نیروگاه‌های زغال سنگ جهان در سال گذشته ۲ درصد افزایش یافت و به بالاترین افزایش سالانه از سال ۲۰۱۶ تاکنون رسید.

بر اساس این گزارش از زمان امضای توافق‌نامه پاریس در سال ۲۰۱۵ میلادی تا کنون ۲۵ کشور ظرفیت تولید برق زغال سنگ خود را کاهش داده‌اند، اما در همین مدت ۳۵ کشور دیگر بدون توجه به این توافق‌نامه، ظرفیت تولید خود را از محل نیروگاه‌های زغال سنگ افزایش داده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی تاکید دارد برای جلوگیری از افزایش دمای جهانی از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد که در توافق نامه آب و هوایی پاریس مورد اجماع جهانی قرار گرفت، نه تنها نباید ظرفیت جدید تولید برق زغال سنگ در جهان ایجاد شود، بلکه ظرفیت انرژی زغال سنگ جهان باید تا سال ۲۰۴۰ حذف شود.

گلوبال انرژی مانیتور تخمین می‌زند برای تحقق این هدف باید سالانه ۱۲۶ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق از محل نیروگاه‌های زغال سنگ تعطیل شود و این در حالی است که هم اینک ۵۷۸ هزار مگاوات افزایش ظرفیت در این حوزه در دستور کار است که ۴۰۸ هزار مگاوات آن به کشور چین تعلق دارد.

مستند به این گزارش کشور‌های مختلف جهان با هدف پایداری محیط زیست و جلوگیری از افزایش غیرقابل تحمل دما در سطح جهانی که پیامد‌های دیگری همانند آلودگی هوا را نیز به همراه دارد، باید به سمت راه حل‌های جایگزین تولید انرژی بروند و موضوع امنیت انرژی را از مسیر انرژی‌های تجدیدپذیر دنبال کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید