250798

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

مشکلات زغالسنگ کرمان به زودی رفع می شود

دنیای معدن- رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تا هفته آینده اقدامات خوبی برای رفع مشکلات صنعت زغالسنک در کرمان انجام می شود.

به گزارش دنیای معدن، محمد رضا پورابراهیمی در نشست مشترک با حضور وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، مدیر عامل صندوق فولاد کشور، مدیر عامل شرکت صدر تأمین و نمایندگان کارگری شرکت زغالسنگ کرمان افزود: با واگذاری شرکت زغالسنگ، تحولی بزرگ در راستای حل مشکلات کارگری پرداخت بدهی های مالیاتی و بیمه ای این شرکت و همچنین مکانیزه شدن کامل معادن شرکت زغالسنگ انجام می شود.

وی اظهار کرد: شرکت زغالسنگ علی رغم همه تلاش ها و فعالیت های صورت گرفته به دلیل عدم پشتیبانی و همکاری لازم صندوق فولاد شاهد وضعیت نامناسبی در شرکت زغال سنگ کرمان هستیم.

وی ادامه داد، بدهی مالیاتی سنگین این شرکت از یک سو، بدهی تأمین اجتماعی، مشکلات بیمه ای کارگران به دلیل بدهی سنگین تأمین اجتماعی و نیز بدهی به سایر مجموعه های تأمین کننده مواد و تأمین کننده تجهیزات شرکت و تأخیر در پرداخت های حقوق و دستمزد و مزایای کارکنان، چالش اساسی ایجاد شده در شرکت مذکور می باشد که به همین دلیل نیز وضعیت تولید نیز تحت تأثیر قرار گرفته و به شدت کاهش یافته به نحوی که اگر این موضوع ادامه پیدا کند ظرف ۲ ماه آینده شرکت به تعطیلی قطعی می انجامد.

پورابراهیمی در ادامه مطرح کرد: چند ماه است که با استاندار محترم و مسؤلین صندوق صحبت کردیم که لازم است که دو اتفاق مهم تصمیم گیری شود اول اصلاح ساختار مالی بودجه ای و اداری شرکت زغالسنگ و دوم امکان تغییر مالکیتی آن از صندوق فولاد به صندوق تأمین اجتماعی.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: صنعت زغال با توجه به تغییرات قیمت جهانی تغییر نرخ ارز و حجم نیاز گسترده ای که هر روز بیشتر می شود به شدت سود آور است اما به دلیل عدم سرمایه گذاری لازم، عدم استفاده از فناوری های تولید و عدم مکانیزه کردن شرکت و عدم مکانیزه شدن تولید در شرکت ذغال سنگ شاهد وضعیت ی نامناسب در این شرکت هستیم. در حالی که شرکت های ذغال سنگ طبس و شرکت های مشابه از وضعیت خوبی در تولید و سودآوری برخوردارند.

پورابراهیمی گفت با توجه به تصمیمات اخیر وزیر محترم تعاون در استان درخواست ما تسریع در توافقات صورت گرفته و پیگیری های انجام شده توسط اینجانب، استاندار محترم، و سایر مسئولان استانی است.

در ادامه نمایندگان شوراهای کارگری شرکت زغالسنگ کرمان به تشریح وضعیت این شرکت پرداختند و بیان کردند به دلیل عدم پشتیبانی در تولید ما شاهد کاهش تدریجی در فعالیت های تولید شرکت شدیم در حالی که به وضعیت تولید ده هزار تن در ماه رسیدیم که نشان دهنده وضعیت بسیار نگران کننده شرکت می باشد.

پور ابراهیمی هم درخواست کرد که تصمیمات کوتاه مدت در این خصوص این موضوع اتخاذ شود تا موضوع مدیریت حواشی این شرکت بتواند به حداقل ممکن برسد.

براساس مصوبات جلسه امروز مقرر گردید، حداکثر تا هفته آینده ۱۰۰ میلیارد تومان از شرکت صدر تأمین در قالب پیش پرداخت به شرکت زغالسنگ کرمان واریز تا بخشی از تعهدات مالیاتی، تأمین اجتماعی و تجهیزات مورد نیاز برای تولید اختصاص پیدا کند.

حداکثر تا یک هفته آینده تیم کارشناسی قیمت گذاری سهام شرکت زغالسنگ گزارش نهایی را ارائه می کند و در ۲۴ ساعت آینده مصوبه هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی برای اجرایی شدن انتقال مذکور عملیاتی می شود و رسماً تا یک ماه آینده مدیریت کامل شرکت زغالسنگ به شرکت صدر تأمین و سازمان تأمین اجتماعی منتقل شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید