249741

تقاضای جهانی برای زغال سنگ امسال رکورد می‌زند

دنیای معدن-آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارشی با عنوان "زغال سنگ ۲۰۲۳" اعلام کرد که تقاضای جهانی برای این منبع انرژی امسال به بالاترین رقم خود در تاریخ خواهد رسید.

به گزارش دنیای معدن به نقل از راشاتودی، آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارش روز جمعه خود با عنوان "زغال سنگ 2023" اعلام کرد که تقاضای جهانی برای این منبع انرژی امسال به بالاترین رقم خود در تاریخ خواهد رسید.

این آژانس پیش بینی می‌کند که تقاضای جهانی برای زغال سنگ تا پایان سال 2023، 1.4 درصد افزایش خواهد یافت و برای اولین بار از 8.5 میلیارد تن فراتر خواهد رفت که دلیل آن عمدتاً افزایش مصرف این محصول در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه خواهد بود.

به عنوان مثال، تقاضا در هند و چین، انتظار می رود به ترتیب 8 و 5 درصد رشد کند که عمدتاً ناشی از تقاضای رو به رشد برای برق با توجه به تولید ناکافی نیروگاه‌های آبی است.

تلاش انگلیس برای تأمین برق خانه‌ها با زغال سنگ‌

همچنین قرار است تولید این سوخت فسیلی در سال جاری میلادی به بالاترین رقم خود برسد و چین، هند و اندونزی - سه تولیدکننده بزرگ زغال سنگ که 70 درصد از عرضه جهان را به خود اختصاص می‌دهند - به طور مشترک تولید را به بیش از 2.5 میلیارد تن برسانند.

همچنین انتظار می رود تجارت جهانی زغال سنگ رکورد جدیدی را ثبت کند که ناشی از رشد قوی تقاضا در آسیا است.

با این حال، انتظار می‌رود از سال آینده میلادی، استفاده از زغال سنگ، به ویژه در اقتصادهای پیشرفته، در بحبوحه گسترش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر کاهش یابد.

به گفته این آژانس، انتظار می رود استفاده رو به رشد از انرژی های تجدیدپذیر به ویژه در چین که در حال حاضر بیش از نیمی از تقاضای جهانی زغال سنگ را به خود اختصاص می‌دهد، قابل توجه باشد.

آژانس بین المللی انرژی همچنین پیش بینی می‌کند که تا سال 2026، تقاضای جهانی زغال سنگ کاهش 2.3 درصدی را در مقایسه با سال 2023 تجربه کند.

به گفته این آژانس، به طور کلی، تغییر آتی در استفاده از زغال سنگ این بار نسبت به دوره های قبلی قابل توجه تر و طولانی‌تر خواهد بود.

کیسوکه ساداموری، مدیر بازارهای انرژی و امنیت آژانس بین‌المللی انرژی، گفت: ما چند بار شاهد کاهش تقاضای جهانی زغال سنگ بوده‌ایم، اما این کاهش در کوتاه مدت رخ داده و ناشی از رویدادهای خارق‌العاده‌ای مانند فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی یا بحران کووید-19 بوده است.

وی افزود: این دوره متفاوت به نظر می‌رسد، زیرا این کاهش ساختاری‌تر بوده، که ناشی از گسترش عظیم و پایدار فناوری‌های انرژی پاک است.

این تحلیلگر همچنین تأکید کرد اگرچه هنوز تلاش‌های زیادی برای دستیابی به اهداف آب و هوایی بین المللی مورد نیاز است، "نقطه عطفی برای زغال سنگ در آینده به وضوح دیده می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید