249692

رکوردشکنی تقاضا برای زغال‌سنگ

دنیای معدن-آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز جمعه اعلام کرد تقاضای جهانی برای زغال‌سنگ در سال میلادی جاری، ۱.۴ درصد افزایش می‌یابد و برای نخستین بار از رکورد ۸.۵ میلیارد تن فراتر می‌رود.

به گزارش دنیای معدن، در «گزارش سالانه زغال سنگ ۲۰۲۳» آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: هر چند تقاضا برای زغال‌سنگ در آمریکا و اتحادیه اروپا در سال میلادی جاری ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند، استفاده از زغال‌سنگ در اقتصادهای نوظهور بسیار قوی باقی مانده است و به دلیل افزایش تقاضا برای برق و تولید ضعیف برق آبی در سال ۲۰۲۳، در هند به میزان هشت درصد و در چین به میزان پنج درصد افزایش خواهد یافت.

پس از آن که در سال ۲۰۲۲ رکورد سالانه استفاده از زغال‌سنگ شکسته شد، امسال دومین سال رکورد بالای تقاضا برای زغال‌سنگ در سطح جهانی خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی بر اساس پیش‌بینی‌ها از توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر در سه سال آینده، انتظار دارد مصرف زغال‌سنگ تا سال ۲۰۲۶ در مقایسه با سطح بی سابقه امسال، ۲.۳ درصد کاهش پیدا کند.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، انتظار می‌رود تقاضای چین برای زغال‌سنگ در سال میلادی آینده کاهش پیدا کند و تا سال ۲۰۲۶ یکنواخت شود و تقاضای جهانی تا سال ۲۰۲۶ کاهش یابد، اما چین تعیین کننده خواهد بود.

این آژانس خاطرنشان کرد که دورنمای زغال‌سنگ در چین در سال‌های آینده، به طور قابل توجهی تحت تاثیر سرعت استفاده از انرژی پاک، شرایط آب و هوایی و تغییرات ساختاری در اقتصاد این کشور خواهد بود.

به‌علاوه، سه کشور تولیدکننده بزرگ زغال‌سنگ در جهان شامل چین، هند و اندونزی، تولیدشان را که به بالاترین حد خود رسیده است، افزایش داده اند. انتظار می‌رود این سه تولیدکننده زغال‌سنگ که در بیش از ۷۰ درصد از تولید زغال‌سنگ جهان سهیم هستند، رکوردهای تولید خود را در سال ۲۰۲۳ بشکنند و تولید جهانی را در سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود برسانند.

طبق پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، با وجود کاهش اندک سالانه که پس از سال ۲۰۲۳، پیش‌بینی می‌شود، مصرف جهانی تا سال ۲۰۲۶ بیش از هشت میلیارد تن باقی خواهد ماند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با نرخ منطبق با اهداف توافق اقلیمی پاریس، استفاده از زغال‌سنگ باید با سرعت بیشتری کاهش پیدا کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید