249380

تداوم اعتراض کارگران معادن و نیروگاه‌های زغال‌سنگ در بلغارستان به طرح انتقال سبز دولت و اتحادیه اروپا

دنیای معدن: دولت بلغارستان در (ابتدای پاییز) طرح انتقال سبز را در مناطق اصلی استخراج زغال‌سنگ تصویب کرد که باعث شد معترضان شروع به مسدود کردن جاده‌های این مناطق بپردازند.

به گزارش دنیای معدن به نقل از رادیوی اروپای آزاد، کارگران معترض معادن زغال‌سنگ بلغارستان به درخواست مذاکره دولت پاسخ منفی‌داده و از ملاقات با نخست وزیر درباره طرح انتقال سبز خودداری کردند. 

معترضان که نیروهای فراوری و معدنچی زغالسنگ بودند از دوماه پیش نسبت به طرح دولت درباره کاهش سوخت‌های فسیلی در سبد مصرفی کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعتراض کردند. طبق این طرح بسیاری از ظرفیت‌های تولید زغالسنگ در این کشور که یکی از قطب‌های مهم تولید این ماده سوختنی است، تعطیل گشته و احتمالا کارگرانی نیز تعدیل خواهند شد. 

در بلغارستان از روز اول اکتبر سومین دور اعتراض به برنامه‌های دولت برای تعطیلی نیروگاه‌های زغال‌سوز و معادن زغال‌سنگ به‌عنوان بخشی از طرح گذار از مصرف سوخت‌های فسیلی و بهره‌مندی از منابع انرژی سبز، جاده‌های سه منطقه این کشور را مسدود کردند. 

دیمیتر مانولوف، رهبر اتحادیه کارگران نیروگاه‌ها و معادن زغال‌سنگ، گفت: معدنچیان بلغارستانی و سایر کارگران بخش تولید انرژی در نیروگاه‌های زغال سوز که در این تظاهرات شرکت می‌کنند، دعوت نخست وزیر نیکولای دنکوف برای دیدار در صوفیه پایتخت را رد کردند. 

به گزارش خبرگزاری دولتی بلغارستان BTA، اتحادیه که خواستار استعفای رادف (نخست‌وزیر) شده است، خواهان تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای وزیران «با پیش شرط خروج این کشور از طرح سبز اتحادیه اروپا» شدند. اگرچه این طرح‌ها قبلاً به کمیسیون اروپا ارائه شده، اتحادیه کارگران باز می‌خواهد «طرح اصلاح شود و خواسته‌های کارگران اعمال شود.

دولت بلغارستان در ۲۹ سپتامبر (ابتدای پاییز) طرح انتقال سبز را در مناطق اصلی استخراج زغال‌سنگ یعنی سه منطقه استارا زاگورا، پرنیک و کوستندی تصویب کرد که باعث شد معترضان شروع به مسدود کردن جاده‌های این سه منطقه بپردازند. 

تصویب این طرح شرطی بود برای کمیسیون اروپا برای تخصیص ۱.۲ میلیارد یورو (۱.۲۷ میلیارد دلار) – پولی که برای تحول سبز مناطق و ایجاد مشاغل جدید برای کارگران زغال سنگ استفاده می‌شود. 

اینکوف اظهار می‌کند: در این طرح به وضوح بیان شده که دولت نیروگاه‌های زغال‌سوز و حتی بخش قابل توجه از ظرفیت تولید معادن بلغارستان را قبل از سال ۲۰۳۸ تعطیل خواهد کرد. به همین خاطر است که کارگران برای شرکت در اعتراضات با خانواده‌های خود نیز حضور یافتند.

رهبر کارگران اعلام کرده است که دولت حداقل باید یک برنامه زمانبندی برای یافتن شغل برای کارگران در همان مناطقی که اسکان دارند و در آن‌ها می‌توانند مستقر شوند، پیدا کند. 

دولت همچنین با پرداخت غرامت ۳۶ ماه حقوق برای کارگران انرژی که تصمیم به ترک کار دارند موافقت کرده که کارگران نپذیرفتند. آن‌ها به خبرنگاران گفتند که در صورت‌عدم بازنگری در برنامه‌های انتقال، اقدامات اعتراضی جدی‌تری خواهند کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید