238286

دسترسی به بزرگترین معدن فسفات رسوبی کشور پس از ۵۰ سال انتظار فراهم شد

دنیای معدن- معادن ظرفیت ناشناخته اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد است که می تواند به رونق تولید و ایجاد اشتغال کمک کند و باتوجه به رویکرد های دولت سیزدهم برای نخستین بار جاده دسترسی به معادن مهم استان از جمله بزرگترین معدن فسفات رسوبی کشور پس از ۵۰ سال انتظار بازگشایی شده است.

به گزارش دنیای معدن، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در خصوص اقدامات مهم این سازمان ظرف مدت ۶ ماه اخیر به ویژه در حوزه معدن در دیدار با خبرنگاران خبرگزاری ایرنا در یاسوج می گوید: امسال، را می توان سالی به یاد ماندنی برای معدن فسفات چرام دانست زیرا که جاده دسترسی به معدن فسفات چرام کوه لار که بزرگترین ذخیره معدنی کشوری است بازگشایی و نگاه سرمایه گذاران معطوف به این قابلیت معدنی شده است.

کریم روزبهان افزود: ۲ طرح بزرگ دیگر شامل آهک هیدراته چرام و طرح اسید فسفریک در کنار این معدن در دست اجرا هستند.

وی تصریح کرد: کارخانه آهک هیدراته چرام حدود دو سال در حالت رکود به سر می برد و رایزنی های بسیاری در استان و تهران برای احیای ان انجام شده است و هم اینک ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: پروژه کارخانه آهک هیدراته چرام با ظرفیت تولید ۳۰ هزار تن در سال و اشتغالزایی ۱۲۰ نفر در شهر چرام در حال اجراست.

روزبهان عنوان کرد: طرح اسید فسفریک این استان نیز در دست اجراست و مجوزهای آن گرفته شده و به زودی عملیاتی می شود.

وی گفت: چنانچه معدن فسفات چرام راه اندازی شود محصول آن می تواند مواد اولیه بسیاری از صنایع باشد و رونق تولید و اشتغال در منطقه عینیت می یابد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: عمده معادن استان شامل سیمان، مرمریت، آهک، گچ، سنگ لاشه، مارن، شن، ماسه، فسفات، بوکسیت و سلستین است.

عملیات اکتشافی معدن فسفات چرام از سال ۱۳۴۹ آغاز شد و تا سال ۱۳۷۲ به طول کشید و پس از آن مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی شروع شد. برآورد ذخیره معدن فسفات چرام ۸۰ میلیون تن با عیار ۸.۵ تا ۹ درصد است.

پیش از این به دلیل عیار پایین، این معدن غیراقتصادی عنوان شده بود.سال ۹۹ با پیگیری های انجام شده و همکاری مسئولان استانی و کشوری پروانه بهره برداری فسفات چرام به نام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران که از شرکت های زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است صادر شد.

احیای ۱۲ واحد تولیدی راکد در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: در راستای سیاست های دولت سیزدهم برای احیای کارخانه ها و واحدهای تولیدی راکد یا نیمه تعطیل و تحقق رشد اقتصادی استان، امسال ۱۲ واحد راکد در داخل و خارج شهرک های صنعتی به چرخه تولید برگشته اند.

وی ادامه داد: بخش صنعت استان به لحاظ اینکه کهگیلویه و بویراحمد، استان توسعه نیافته ای است می طلبد سرمایه گذاری انجام شود و امید مردم در دولت سیزدهم افزایش پیدا کرده است.

روزبهان تاکید کرد: سازمان صمت تلاش نموده در راستای رهنمودهای رهبری و برنامه های گام دوم انقلاب کار را به پیش ببرد و آمارهای استخراج شده از ادارات صنعت، معدن و تجارت در استان ها به ویژه کهگیلویه وبویراحمد گواه این ادعاست.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: امسال ۱۳۹ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۸ به واحدها و طرح های تولیدی استان اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد: هم اینک پروژه های بزرگی در دست اجرا هستند و با راه اندازی این طرح ها تحول اساسی در حوزه تولید، اشتغال و صنعت استان رقم خواهد خورد.

 

دیدگاهتان را بنویسید