243665

خراسان جنوبی رتبه نخست ذخایر زغال سنگ در کشور/ بهره برداری از 44 معدن در استان

دنیای معدن: خراسان جنوبی رتبه اول کشور را در ذخایر زغال‌سنگ، منیزیت و خاک‌های نسوز دارد، طی سال گذشته ۲۶۹ میلیارد تومانی برای بهره برداری از ذخایر معدنی استانی سرمایه گذاری شد.

به گزارش دنیای معدن، کان معدنی خراسان جنوبی به قدری غنی است که ۷۴۱ معدن با ۵۷ نوع ماده معدنی و ذخیره قطعی ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تن را در خود جای داده است و این استان رتبه اول کشور را در ذخایر زغال‌سنگ، منیزیت و خاک‌های نسوز دارد.

همچنین رتبه ششم کشور در تعداد معادن و رتبه دوازدهم در ذخایر قطعی مواد معدنی از آن خراسان جنوبی است.

همین غنای معدنی اگر زمینه فراوری آن در خراسان جنوبی فراهم شود به طور حتم یکی از شاهراه‌های توسعه و آبادانی این استان کم برخوردار در کنار قابلیت‌های ویژه مرز و محصولات خاص و مزیت‌دار و... خواهد بود.

به واسطه همین غنای معدنی خراسان جنوبی ست که سال قبل ۲۶۹ میلیارد تومانی برای بهره برداری از ذخایر معدنی آن سرمایه گذاری شد و ۴۴ معدن هم به بهره برداری رسید.

آن طور که حامد حسن نژاد،  سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به رسانه ها اعلام کرد: طی سال گذشته ۲۶۹ میلیارد تومانی برای بهره برداری از ذخایر معدنی استانی سرمایه گذاری شد.

وی ادامه داد: در این مدت نیز ۴۴ معدن با ذخیره ۱۴۲ میلیون تن در مساحت ۲۴ کیلومتر به بهره برداری رسید که سنگهای تزیینی، خاک‌های صنعتی، بنتونیت، طلا، مس، منگنز، آگات و تراورتن از مهمترین آنهاست.

وی استخراج سالانه این معادن را ۵۶۳ هزار و ۷۳۷ تن اعلام کرد و افزود: بهره برداری از این معادن برای ۴۱۶ نفر شغل ایجاد کرد.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اضافه کرد: شهرستان طبس با ۱۲ معدن، نهبندان با ۹ معدن و سربیشه با ۸ معدن بیشترین معادن سال گذشته را به نام خود ثبت کرد.

حسن نژاد ادامه داد: خراسان جنوبی هم اکنون با ۷۴۱ معدن با ذخیره ۷ میلیاردتن، ۱۳ درصد ذخاذیر معدن کشور را دارد.

به گفته وی تنوع مواد معدنی در این استان ۵۷ ماده است که زغال سنگ، منیزیت، سنگ‌های تزیینی، سنگ آهن، خاک‌های صنعتی، دولومیت، مرمریت، طلا، مس و پتاس از مهمترین آن هاست.

وی افزود: هم اکنون ۱۳ هزار نفر در بخش معدن خراسان جنوبی مشغول به کار هستند.

طرح پی جویی ذخایر معدنی خراسان جنوبی

بنابراین گزارش همچنین سال گذشته طرح زمین‌شناسی، شناسایی و پی‌جویی ذخایر معدنی خراسان جنوبی اجرایی شد که خروجی اجرای این طرح در استان شامل ۲۰ عنوان نقشه و در مجموع ۶۰ برگ نقشه در سه لایه مطالعاتی زمین‌شناسی، ژئوشیمیایی و زمین‌شناسی اقتصادی تهیه شد.

طرح تحول زمین‌شناسی در ۱۵ هزار کیلومتر مربع از وسعت خراسان جنوبی با اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان در شهرستان‌های بیرجند، سربیشه، قاینات و خوسف اجرا شد و اکتشاف ۱۷ محدوده طلا، ۶۰ محدوده مس، ۲۵ محدوده نیکل نخستین بار در شرق کشور، ۹ محدوده منیزیت، ۶ محدوده سرب و روی از دستاوردهای اجرای این طرح است.

شناسایی ۶ محدوده مستعد برای اکتشاف گوهرسنگ‌ها (آگات، یاقوت، گارنت، زیرکن، آبانیت، اسفن و اسپروت) و شناسایی بیش از ۵۷۰ ناهنجاری ژئوشیمیایی رسوبات آبراهه‌ای برای عناصر طلا، نقره، مس، سرب، نیکل، آهن و روی  از دیگر دستاوردها ای طرح بود.

اجرای طرح تحول زمین‌شناسی در مرحله بعدی در شهرستان نهبندان در دستور کار قرار دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید