242861

مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در افزایش بهره‌وری کارخانه زغال شویی البرز مرکزی مشارکت می کند

دنیای معدن-مدیر برنامه ریزی و توسعه فناوری مرکز گفت: این مرکز با تدوین و اجرای عملیاتی برنامه راهبردی ۵ ساله، تاثیرگذاری خود را در ایجاد ارزش افزوده در زنجیره تامین معدن و صنایع معدنی و با انجام‌ برنامه های عملیاتی مرتبط در این حوزه، سرلوحه کار خود قرار داده است.

به گزارش دنیای معدن، محمد همایونی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی مرکز یادآور شد: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، بازیگر اصلی حلقه میانی در ارزش افزوده زنجیره تامین معدن از اکتشاف تا صنعت و نیز کلینیک تخصصی حل مساله با رویکرد برنامه ریزی و توسعه فناوری و هدف دستیابی به کیفیت و ارتقای بهبود در حوزه معدن و صنایع معدنی است.

به گفته وی،  مدیریت زنجیره تامین (SCM) Supply Chain Management فرآیند یکپارچه سازی برنامه ریزی، نظارت کارآمد بر عملیات و جریان مواد، کنترل موجودیهای در جریان ساخت، تولید و توزیع محصول نهایی و در نهایت توسعه فناوری آن از نقطه اولیه تا نقطه مصرف است.

وی افزود: مدیریت زنجیره تامین تمامی فعالیتهای یک سازمان را پوشش داده و با توجه به فرصتها و تهدیدهای موجود، توان صنایع و شرکتها در رویارویی با عدم قطعیتها و ریسکهای موجود را شناسایی می نماید. همچنین به صورت کامل بر فعالیتهای مهندسی سیستم ها، مدیریت عملیات، لجستیک و تدارکات، فناوری اطلاعات و بازاریابی موثر بوده و موجب ایجاد یک رویکرد یکپارچه و چند روشه با تمرکز بر پایداری و مدیریت ریسک در سازمان ها را موجب می شود.

وی خاطرنشان ساخت: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با بهره گیری از دانش فنی بالا، کارشناسان متخصص و ممتاز، تجهیزات بروز و پیشرفته بین المللی و نیز احترام به نظر و خواسته ذینفعان خود در پیشبرد اهداف و استراتژی های معدن و صنایع معدنی کشور گام برداشته و پشتوانه مطمئنی برای اشتغال زایی نیروهای جوان و زمینه ساز بستر مناسب رشد و شکوفایی خبرگان موجود در این حوزه محسوب می شود.

همایونی گفت: این مرکز با استفاده از رویکرد برنامه ریزی، پژوهش و توسعه فناوری به عنوان عناصر کلیدی زنجیره تامین، به دنبال گسترش مرزهای دانش و آگاهی از مواهب و نعمت های خدادادی در حوزه معدن و صنایع معدنی و تولید ثروت، ارتقای کیفیت زندگی و تقویت روح پژوهش و نوآوری فعالیت می کند.

این متخصص اضافه کرد: امروزه و با پیچیده تر شدن و گسترش جوامع و سازمان ها و فرآیند پیوستن به تجارت جهانی از یک سو و محدودیتهای موجود در بهره گیری از منابع در دسترس بشر از سوی دیگر، سبب شده تا علوم مربوطه به برنامه ریزی و توسعه فناوری و استفاده بهینه از امکانات، مورد توجه ویژه قرار گیرند.

وی یادآور شد: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران تلاش می کند با هدف سودآوری و ثروت آفرینی بعنوان شاخصهای کلیدی بهره وری و استفاده مناسب و بهینه از منابع موجود و حرکت در راستای توسعه ارتباطات و فناوری در حوزه مرتبط کاری، برنامه ریزی لازم را  انجام و آن را عملیاتی سازد.

وی ابراز امیدواری کرد: موفقیت در اجرای اهداف با تاکتیک ها و برنامه های عملیاتی Action Plan های مرتبط با اهداف مرکز شناسایی و برای انجام آن با یک نگرش سیستمی، جامع و نظام مند و بهبود مستمر،  اقدام  شود.

وی گفت: زمانی توسعه فناوری تحقق خواهد یافت که در راستای نقش حلقه واسطه زنجیره تامین از سوی این مرکز و در واقع مابین صنعت و دانشگاه و ایجاد ارتباطات لازم به منظور شبکه سازی و رشد تعالی پایدار، و به‌عنوان پایه‌ای برای توصیف ویژگی‌های فرهنگ سازمانی به‌کار گرفته شود. 

وی تاکید کرد: این مفاهیم بنیادی به عنوان ارزش افزوده برای ذینفعان، ساختن آینده‌‌ای پایدار در حوزه معدن و صنایع معدنی، توسعه‌ی ظرفیت سازمانی، خلاقیت و ابتکار، هدایت با چشم‌انداز و برنامه ریزی استراتژیک، بهبود عملکرد سیستم، مدیریت زیرکانه و چابک، جانشین‌پروری براساس استعداد کارکنان و حمایت از نتایج برجسته توسعه ارتباطات، نقش اول را در تمامی ارکان مرکز ایفا خواهد کرد.

 

همایونی همچنین یادآور شد: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران به عنوان بازوی محرک R&D ایمیدرو، علاوه بر انجام فعالیتهای درآمدزایی تحقیقاتی، پژوهش های کلان کاربردی و تجاری سازی فناوری، به دنبال جلوگیری از عوامل بازدارنده عملکرد شامل اتلاف منابع: استفاده بیشتر از آنچه برای برآورده ساختن نیازمندی ها و انتظارات ضروری، نوسانات: جلوگیری از کاهش قابلیت پیش بینی عملکرد فرآیند و عدم انعطاف پذیری: شامل ناتوانی در برآورده ساختن احتیاجات هریک از ذینفعان، بدون تحمیل هزینه های اضافی به سیستم فعلی با استفاده رویکرد حل مساله Problem solving methods به منظور شناسایی، حل و بهبود مسائل صنعت معدن و صنایع معدنی با تعدیل دروندادهای کسب و کار همچون فرآیندها، کارکنان، مواد و اطلاعات و سنجش بروندادهای شاخص، عملکردی همچون کیفیت، هزینه و زمان و استفاده از رویکردهای بهبود همچون مدیریت کایزن، چرخه دمینگ، تفکر ناب و تئوری محدودیت ها است.

وی اضافه کرد : مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در چارچوب برنامه پنج ساله تلاش می کند برنامه های عملیاتی در حوزه برنامه ریزی و توسعه فناوری را مبتنی بر ارزش آفرینی برای ذینفعان از طریق فهم نیازها، پیش‌بینی انتظارات و پاسخ‌گویی به فرصت‌‌ها دنبال کند، همچنین توسعه فناوری و تعاملات ارزش‌افزا با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی با ایفای نقش واسطه گری بین صنعت و دانشگاه و تبدیل علم به عنوان دانش فنی و عملیاتی از دیگر محورهای عملیاتی است، ضمن اینکه ایجاد شبکه تحقیقاتی و توسعه ارتباطات برای توانمندسازی سایر آزمایشگاه ها و مراکز مشابه در راستای تجاری سازی با استفاده از تدوین الگوی مشارکت و تعامل با مراکز تحقیقاتی بین المللی در دستور کار قرار دارد.

همایونی، فراهم آوردن بستر شبکه سازی و ایجاد باشگاه مشتریان در بازار معدن و صنایع معدنی به منظور بکارگیری تمامی پتانسیل ها در مقیاس بازار و تجاری سازی و تامین بودجه مالی را یکی دیگر از سرفصل های کاری این مرکز برشمرد و افزود: مدیریت بهبود عملکرد با تعریف شاخص های کلیدی عملکرد KPI برای ارائه خدمات حداکثری و تحلیل و تفسیر عملکرد بر اساس اطلاعات استخراجی از مدل بهره وری ایمیدرو در برنامه گنجانده شده است.

وی، مدیریت بازاریابی هوشمند، منطبق با اکوسیستم صنایع معدنی بر مبنای تعیین مشتریان بالقوه و شناسایی نیازها و خواسته های آن ها وایجاد ارتباط مستمر با مشتریان و طبقه بندی اطلاعات لازم را از دیگر سرفصل های عملیاتی برشمرد.

این متخصص گفت: مدیریت کیفیت جامع TQM با کنترل نتیجه آزمون درست، در زمان تعریف شده، بر روی نمونه‌های درست با شرح نتایج برپایه داده‌های مرجع صحیح، و قیمت مناسب هم از سوی مرکز دنبال می شود.

به گفته همایونی، مدیریت پروژه در جهت حفظ مسیر پروژه برای دستیابی به یک تعادل اقتصادی موجه بین سه عامل زمان، هزینه و کیفیت از طریق مدیریت پیشرفت فیزیکی و مالی پروژه نیز از راهبردهای برنامه ای مرکز محسوب می شود و علاوه برآن مدیریت استراتژیک و سازماندهی با یکپارچه سازی ساختار سازمانی با فرآیندهای مرکز و تدوین Road Map و ایجاد ارتباط بین سطوح کلان با سطح های پائین تر و شناخت سطوح استراتژیک و تعیین توالی و توازن فعالیتهای لازم برای اجرای یک برنامه مناسب است.

وی گفت: مدیریت بهره وری و تلفیق احسن عوامل انسانی و فیزیکی در جهت تحقق هدفهای تعیین شده و کسب بیشترین نتیجه، در چهارچوب فعالیتهای مدیریت با بهره برداری از دانش و خلاقیت از دیگر برنامه های عملیاتی است، در عین حال، مدیریت فنی و مهندسی و نگهداری و تعمیرات به منظور فعالیت از پیش برنامه‌ریزی شده و مستمر به منظور جلوگیری از خرابی تجهیزات و نیز کالیبراسیون تجهیزات برای اطمینان از نحوه کارکرد درست و مدیریت طراحی و ساخت و بومی سازی تجهیزات فرآوری و معدنی از طریق روش باز طراحی و مهندسی معکوس در قالب برنامه های عملیاتی پیش بینی شده است

 

دیدگاهتان را بنویسید