237031

زغال‌‌‌سنگ در اوج تاریخی چشم‌‌‌انتظار جهشی دیگر

دنیای معدن : زغال‌‌‌سنگ حرارتی در رکورد تاریخی قیمت خود قرار دارد. در این شرایط، قطع صادرات گاز به اروپا از سوی روسیه می‌‌‌تواند رکورد تاریخی قیمت را افزایش دهد. درحالی اقبال به تولیدکنندگان زغال بازگشته و این محصول صعود نرخ ۱۵۷درصدی را ظرف یک‌سال اخیر به ثبت رسانده است که پیش از این قرار بود میزان استفاده از این سوخت به دلیل آلایندگی بسیار بالا به‌شدت محدود شود.

به گزارش «دنیای معدن»، زغال‌‌‌سنگ حرارتی از جمله کامودیتی‌‌‌هایی است که ظرف یک‌سال اخیر اقبال به آن بازگشته است. در شرایطی که واهمه از بروز رکود اقتصادی در دنیا به کاهش تقاضا برای اغلب کالاهای صنعتی منجر شده است، این محصول که پیش از این قرار بود به دلیل آلایندگی بالا به‌مرور از چرخه مصرف جهانی خارج شود، با رشد محسوس قیمتی مواجه شده است. به این ترتیب، در روز ابتدایی هفته جاری، یعنی دوشنبه پنجم سپتامبر، هر تن زغال‌‌‌سنگ حرارتی نیوکاسل در معاملات آتی تا ۴۵۷دلار به ازای هر تن رشد قیمتی داشت که این رقم رکورد تاریخی قیمت ثبت‌شده برای این محصول است. این محصول در بازه زمانی یک‌هفته اخیر رشد ۲/ ۸درصدی، در بازه زمانی یک‌ماهه صعود ۲۳درصدی و در بازه زمانی یک‌ساله جهش ۱۵۷درصدی را به ثبت رسانده است.

بازگشت تقاضا به بازار زغال‌سنگ در اروپا

آژانس بین‌المللی انرژی از رشد ۷درصدی مصرف زغال‌‌‌سنگ در اروپا برای سال‌جاری میلادی خبر داد. این در حالی بود که میزان مصرف زغال‌‌‌سنگ حرارتی در اروپا طی سال گذشته میلادی نیز رشد ۱۴درصدی داشت. در این شرایط، روسیه از قطع‌شدن کامل عرضه گاز صادراتی از طریق خط لوله «نورداستریم‌یک» خبر داد. البته روسیه قطع عرضه گاز را ناشی از وجود ایراد فنی در این خط لوله عنوان کرده است؛ اما اگر قطعی عرضه به هر دلیلی ادامه‌‌‌دار شود، باید منتظر جهشی دیگر در بازار انرژی با محوریت بازارهای اروپا باشیم. این موضوع می‌‌‌تواند بر میزان تقاضای زغال‌‌‌سنگ حرارتی از سوی کشورهای اروپایی بیفزاید و جهشی دیگر را در بازار زغال‌سنگ ‌‌‌حرارتی رقم بزند. در حالی بر میزان واردات زغال‌‌‌سنگ اروپا از کشورهای آفریقای‌جنوبی، اندونزی و حتی استرالیا افزوده شده است که کشورهای این منطقه درصدد حذف مصرف زغال‌‌‌سنگ بودند.

 

رشد ۱۰درصدی واردات زغال‌سنگ حرارتی هندی‌‌‌ها

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که میزان تقاضا برای زغال‌‌‌سنگ حرارتی هند نیز به‌‌‌عنوان دومین کشور بزرگ واردکننده این محصول، در سال‌جاری میلادی رشد ۱۰درصدی داشته باشد. حرکت در مسیر توسعه صنعتی و افزایش نیاز به برق، مهم‌ترین دلیل رشد تقاضا برای زغال‌‌‌سنگ حرارتی هندی‌‌‌هاست.

رشد تقاضا ریشه‌‌‌دار‌تر از جنگ در اروپای شرقی بود

حمله روسیه به اوکراین زمینه صعود قیمتی در بازار زغال‌‌‌سنگ حرارتی را فراهم کرد؛ اما واقعیت این است که حتی پیش از این تهاجم نیز اقبال به بازار زغال‌‌‌سنگ حرارتی بازگشته بود. افزایش دمای زمین در فصل تابستان، توسعه صنعتی و رشد تقاضا برای انرژی در شرایطی که خشکسالی از میزان تولید برق‌آبی در دنیا کاسته، باعث شده بود تا مجددا احتمال رشد تقاضا برای زغال‌‌‌سنگ حرارتی مطرح شود.اکوایران

 

دیدگاهتان را بنویسید