231859

آغاز فروش نفت و زغال سنگ روسیه به یوان

دنیای معدن: پرداخت پول صادرات زغال سنگ و نفت روسیه به چین به یوان در راستای تلاش دو کشور برای حفظ تجارت انرژی در مواجهه با فشار بین المللی رو به رشد بر سر جنگ در اوکراین آغاز شده است.

به گزارش دنیای معدن، شرکت مشاوره چینی "فنوی انرژی اینفورمیشن سرویس" اعلام کرد: چندین شرکت چینی از یوان برای خرید زغال سنگ روسیه در مارس استفاده کردند و نخستین محموله از خریدهای مذکور ماه میلادی جاری به چین خواهد رسید. این خریدها نخستین محموله های کالاهایی هستند که از زمان اعمال تحریمهای بانکی غربی علیه روسیه، پول آنها به یوان پرداخت می شود.

به گفته منابع آگاه، فروشندگان نفت روسیه به خریداران چین پیشنهاد پرداخت به یوان را داده اند. نخستین محموله نفت اسپو که به یوان خریداری شده است، در ماه مه به پالایشگاههای خصوصی تحویل داده می شود.

چین مدتهاست به دنبال تضعیف نفوذ دلار در تجارت جهانی و اهرم سیاسی است که به دولت آمریکا بخشیده است. تلاشهای پکن در این راستا، با اقدامات غرب برای مجازات روسیه بر سر جنگ در اوکراین، شتاب گرفته است. اما بعید است در کوتاه مدت یوان بتواند چالش جدی برای برتری دلار ایجاد کند. ارز آمریکا برای ۸۸ درصد از مبادلات ارزی خارجی در سال ۲۰۱۹ مورد استفاده قرار گرفت در حالی که سهم یوان ۴.۳ درصد بود.

طبق اعلام شرکت فنوی، شرکتهای فولادسازی و نیرو پول خرید زغال سنگ را به یوان پرداخت کرده اند. این قراردادها معمولا به دلار انجام می گرفت اما بسیاری از خریداران چینی پس از این که آمریکا و اروپا دسترسی بانکهای روسی به سیستم مالی سوئیفت را قطع کردند، خریدشان را موقتا متوقف کردند.

روسیه سال گذشته دومین صادرکننده بزرگ زغال سنگ به چین بود و کمبود تامین زغال سنگ چین را که بدنبال اختلاف سیاسی این کشور با استرالیا و تحریم واردات زغال سنگ استرالیا ایجاد شده بود، برطرف کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، انجمن حمل و نقل و توزیع زغال سنگ چین اعلام کرد اگرچه خریداران چینی علاقمند به واردات بیشتر از روسیه هستند اما مسائل لجستیکی و مالی، میزان خرید آنها را محدود نگه داشته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید