224753

تا دو یا سه دهه آینده کماکان تقاضا برای زغال سنگ متالورژی برای کوره های بلند وجود خواهد داشت

دنیای معدن - موسسه S&P Global Platts: معدنچیان و تحلیلگران در اجلاس آسیایی کامودیتی Financial Times در پایان هفته گذشته اظهار داشتند که نوآوری فولادسازی هیدروژنی بعید است برای دو تا سه دهه آینده جایگزین فولادسازی مبتنی بر کوره بلند شود، این در حالیست که تا آن زمان از تقاضای زغال سنگ متالورژی پشتیبانی خواهد شد.

به گزارش دنیای معدن، آنها معتقدند که برنامه کربن زدایی صنعت فولاد طولانی مدت خواهد بود و منابع قراضه برای فولادسازی در مقیاس بزرگ مبتنی بر کوره قوس الکتریکی، که دارای انتشار کربن کمتری از فرآیند فولادسازی در کوره بلند است، کافی نیست.

استفاده هیدروژن سبز به عنوان ورودی کوره های فولادسازی نیز غیر قابل رقابت است و تولید فولاد سبز نسبت به فولاد معمولی ممکن است 20 تا 30 درصد بیشتر هزینه بر باشد.

جیم نورث، مدیر عامل موقت Ferrexpo؛ یک تولید کننده گندله سنگ آهن در اوکراین، اظهار داشت که او معتقد است صنعت فولاد نمی تواند هزینه دوران عبور از فرآیندهای کوره بلند و زغال سنگ را در طی حداقل دو دهه تامین کند و برای کاهش کربن باید به استفاده از گندله آهن اسفنجی در کوتاه مدت بسنده نمود. او افزود که هنوز در روزهای اولیه استفاده از هیدروژن در فولادسازی قرار داریم.

معاون تحلیل بازار و اقتصاد در شرکت معدنکاری بی اچ پی Huw McKay گفت که استفاده از هیدروژن سبز به عنوان ورودی فرایندهای فولادسازی در حال حاضر به طرز شگفت‌انگیزی غیررقابتی است و ممکن است تنها در اواسط دهه 2030 یا اوایل دهه 2040 در مقیاس بزرگ برای فولادسازی در دسترس قرار گیرد. او گفت ، چین که 57 درصد فولاد جهان را تولید می کند، احتمالاً به جای استفاده از هیدروژن، برای کاهش انتشار کربن کوره های بلند خود در دو دهه آینده تلاش خواهد کرد.

سیمون فری، معاون فروش و بازاریابی، شرکت سنگ آهن ریوتینتو، بر همکاری های رو به رشد شرکت های معدنی و فولادسازان برای "بهینه سازی فرایند کوره بلند" با استفاده از کلوخه و گندله سنگ آهن به جای سنگ آهن نرمه سینتر شده، که می تواند انتشار کربن کوره بلند را تا حدود 30 درصد کاهش دهد، تأکید نمود.

از طرف دیگر خبرگزاری های بین المللی گزارش دادند که بزرگترین فولادساز جهان China Baowu در 18 نوامبر، اتحادیه جهانی نوآوری متالورژی کم کربن را راه اندازی کرد که 60 عضو آن شامل شرکت هایی مانند آرسلور میتال، تاتا استیل، بی اچ پی، ریوتینتو ، واله و گروه فورتسکیو متالز هستند.

این غول فولادسازی به دنبال آن است که معدن‌کاران توافق‌نامه‌های مختلفی را با فولادسازان و شرکت‌های حمل‌ونقل تنظیم کنند تا در راستای کاهش انتشار کربن تا محدوده 3 با یکدیگر همکاری کنند.

هندری تان، مدیر بازاریابی معدن زغال‌سنگ PT Adaro اندونزی، گفت که تقاضا برای زغال‌سنگ بسیار مورد حمایت قرار می‌گیرد و خاطرنشان کرد که در هفته های اخیر زغال سنگ تا حدی برای جایگزینی گاز طبیعی مورد استفاده قرار گرفته که این امر موجب شده قیمت‌های آن به رکورد جدیدی برسند. وی در ادامه افزود: سطح تقاضای چین آنقدر سریع بهبود یافت که افزایش عرضه نیز نمی تواند به آن برسد.

پوپوف از CRU نیز گفت انتظار می رود تولید برق چین با زغال سنگ در سال جاری 10 درصد رشد داشته باشد و به بالاترین حد تاریخی خود برسد و تقاضای داخلی نیز همچنان قوی باشد. از آنجایی که چین نزدیک به یک میلیارد تن از ظرفیت معادن زغال سنگ غیراقتصادی و آلاینده خود را تعطیل می کند، واردات زغال سنگ حرارتی این کشور نیز در سال جاری رشد داشته است. او گفت در سطح جهانی، رشد کمی در تقاضای زغال سنگ وجود دارد و این محصول تقریباً به اندازه کافی از معادن موجود عرضه می شود، اما پیش بینی می شود از سال 2040 بازار دوباره با کمبود مواجه شود.جعفری طهرانی

 

دیدگاهتان را بنویسید