223876

با وجود تصمیم کشورهای جهان برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی

استرالیا مصمم به تولید و فروش زغال سنگ

دنیای معدن: استرالیا همچنان مصمم به تولید و فروش زغال سنگ است.

به گزارش دنیای معدن به نقل از خبرگزاری فرانسه، با وجود آنکه کشور های جهان تصمیم دارند با تغییرات آب هوایی و گرمایش زمین مبارزه کنند و عوامل به وجود آورنده آن از جمله زغال سنگ یکی از عوامل تولید کننده گاز های گلخانه ای را محدود کنند استرالیا است مصمم است این انرژی فسیلی آلاینده را برای چند دهه آینده تولید کند و بفروشد.

استرالیا روز دوشنبه اعلام کرد که پس از رد قرارداد برای حذف تدریجی سوخت فسیلی آلاینده به منظور محدود کردن تغییرات آب و هوایی، به فروش زغال سنگ برای «دهه ها» ادامه خواهد داد. در بیست و ششمین کنفرانس تغییرات آب وهوایی سازمان ملل متحد موسوم به «کپ ۲۶»، در گلاسکو، چهل کشور متعهد شده اند که زغال سنگ را در دهه های آینده حذف کنند. استرالیا، مانند چندین کشور بزرگ مصرف کننده زغال سنگ مانند چین و آمریکا، این تعهد را امضا نکرده است.

کیت پیت، وزیر منابع استرالیا به شبکه خبری تلویزیونی ABC گفت: «ما به وضوح اعلام کرده ایم که معادن زغال سنگ یا کارخانه های زغال سنگ خود را نمی بندیم.»

پیت با دفاع از تصمیم استرالیا در بیست و ششمین کنفرانس تغییرات آب وهوایی سازمان ملل متحد گفت که کشورش دارای بهترین زغال سنگ در جهان است و به همین دلیل است که ما برای چندین دهه در آینده به عرضه زغال سنگ به بازار های خود ادامه خواهیم داد.

این وزیر استرالیای اطمینان داد که تقاضا برای زغال سنگ تا سال ۲۰۳۰ روندی افزایشی خواهد داشت. وی افزود: اگر ما برنده این معامله نباشیم، شخص دیگری برنده آن خواهد شد.

من ترجیح می دهم این محصول یک محصول استرالیایی باکیفیت باشد که زمینه اشتغالزایی برای افراد جویای کار در استرالیا را فراهم می کند و اقتصاد استرالیا را می سازد، نه زغال سنگ اندونزی، روسیه یا جا های دیگر.»

استرالیا، یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان زغال سنگ و گاز طبیعی در جهان، در سال های اخیر حوادث شدیدی را تجربه کرده است - خشکسالی، آتش سوزی جنگل ها و سیل - که همگی آن ها در ارتباط مستقیم با تغییرات آب و هوایی هستند و تولید زغال سنگ های به عنوان یکی از گاز های گلخانه ای، دی اکسید کربن یا گاز کربنیک یکی عوامل تشدید کننده این پدیده ها هستند.

دولت اسکات موریسون ماه گذشته از دستیابی به هدف کربن خنثی (Carbon neutrality‎) یا دستیابی به انتشار صفر خالص دی اکسید کربن، که به فرآیند کربن زدایی در بخش حمل و نقل، تولید انرژی، کشاورزی و صنعت و ... اشاره دارد، برای سال ۲۰۵۰ دفاع کرد، اما این طرح به دلیل عدم جزئیات آن و این واقعیت که به شدت بر نوآوری های فناوری هنوز ناشناخته تکیه دارد مورد انتقاد قرار گرفته است.

شورای مواد معدنی استرالیا، که نماینده گروه های معدنی بزرگ در این کشور مانند بی اچ پی بیلیتون (BHP Billiton) و ریوتینتو است، برآورد کرده است که هدف سال ۲۰۵۰ با سرمایه گذاری سنگین در فناوری قابل دستیابی است.

بی اچ پی بیلیتون شرکت استخراج معادن انگلیسی-استرالیایی است، که به عنوان بزرگترین شرکت معادن و فلزات جهان شناخته می شود. این شرکت در زمینه استخراج سنگ آهن و زغال سنگ، تولید و فروش آلومینیم، فولاد، منگنز و اورانیم، الماس، طلا و نقره، همچنین عرضه فراورده های نفتی فعالیت می کند.

بر اساس اعلام پیت، تقریباً ۳۰۰۰۰۰ شغل استرالیایی به صنعت زغال سنگ متکی است. شورای معدنی استرالیا نیز به نوبه خود، ۵۰۰۰۰ شغل مستقیم و ۱۲۰۰۰۰ شغل غیرمستقیم را در بردارد.

گروه های بزرگ در این کشور متعهد شده اند د که از آلاینده ترین سوخت های فسیلی خودداری کنند.

در همین رابطه، بی اچ پی بیلیتون روز دوشنبه اعلام کرد که ۸۰ درصد سهام خود در یک معدن زغال سنگ متالورژی در ایالت کوئینزلند در شرق کشور را به مبلغ حداقل ۱.۲ میلیارد دلار به استنمور ریسورسز فروخته است.

ادگار باستو، رئیس معدن استرالیا در بی اچ پی بیلیتون در بیانیه ای گفت: «با کاهش کربن زدایی جهان، بی اچ پی بیشتر بر تولید زغال سنگ متالورژیکی با کیفیت بالاتر که مورد توجه فولادسازان جهانی است، تمرکز می کند تا کارایی را بهبود بخشد و انتشار گاز های گلخانه ای را کاهش دهد.»

 

دیدگاهتان را بنویسید