238361

معادن تا پایان آذرماه برای ثبت درخواست واردات ماشین‌‌‌آلات فرصت دارند

دنیای معدن: سرپرست دفتر بهره‌‌‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌‌‌ای مجوز واردات ماشین‌‌‌آلات معدنی و ضرورت ثبت درخواست واردات در سامانه جامع تجارت تا پایان آذرماه را ابلاغ کرد.

به گزارش «دنیای معدن»، حمید حمیدی، ابتدای ماه جاری موضوع مجوز واردات ماشین‌‌‌آلات معدنی را به مدیران کل روسای سازمان صمت ۳۱ استان و جنوب کرمان ابلاغ کرد. سرپرست دفتر بهره‌‌‌برداری معادن وزارت صمت در این ابلاغیه، ضمن اشاره به بخشنامه شهریورماه، به جزئیات ثبت درخواست برای واردات پرداخته است.پس از آن، این مقام مسوول در نامه‌‌‌ای خطاب به رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و رئیس خانه معدن ایران، موضوع مجوز واردات ماشین‌‌‌آلات معدنی و ثبت درخواست در موعد مقرر را ابلاغ کرده است.

براساس این ابلاغیه، معادن فرصت دارند تا انتهای آذرماه نسبت به ثبت درخواست واردات در سامانه جامع تجارت اقدام کنند. در غیر‌این‌صورت این مجوز کان‌‌‌لم‌‌‌یکن تلقی شده و متقاضیان باید وفق شرایط بخشنامه مذکور، تقاضای خود را از طریق اداره کل استانی دنبال کنند.پیش از این بخش معدن و فعالان این حوزه، از فرسودگی ناوگان ماشین‌‌‌آلات معدنی گلایه داشتند و مشکلات آنها به سبب عدم‌تامین نیاز معادن به ماشین‌‌‌آلات طی سال‌های گذشته، انباشت شده و به مرحله هشدار رسیده است.

بنابراین به‌مراتب خواستار رفع موانع واردات در این بخش بوده‌‌‌ و معتقدند که تولیدکنندگان داخلی توان تامین نیاز داخل را ندارند.طبق آمار، طی چهارماه نخست ۱۴۰۱ در مجموع حدود ۵/ ۳۴میلیون دلار ماشین‌‌‌آلات معدنی تحت تعرفه از هشت‌کشور وارد شده که بیشترین واردات با سهم حدود ۶۷درصدی از مبدا امارات متحده عربی بوده است.لازم به یادآوری است که در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری، معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزایش قیمت ماشین‌‌‌آلات معدنی را تایید و علت آن را ممنوعیت واردات این ماشین‌‌‌آلات و مشکلات حوزه تامین آنها عنوان و تاکید کرد که تسهیل تامین ماشین‌‌‌آلات معدنی بسیاری از مسائل این حوزه را حل خواهد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید