237112

ویدئو: انتقاد از دیدگاه یکسان به واردات ماشین آلات معدنی و سواری

حجم ویدیو: 901.78K | مدت زمان ویدیو: 00:00:36 دانلود ویدیو

دنیای معدن-دبیر انجمن زغال سنگ ایران گفت: متاسفانه دیدگاه دولت درباره واردات ماشین آلات معدنی و واردات ماشین‌های سواری و لوکس، یکسان است.

به گزارش دنیای معدن، سعید صمدی افزود: به عنوان نمونه بولدوزری که وارد می‌شود هیچ وقت در خیابان‌های تهران دور نمی‌زند بلکه به جایی می‌رود که با تولید و اشتغال، ایجاد ثروت می‌کند و با ایجاد اشتغال در کشور، رشد اقتصادی را نیز به دنبال دارد، اما متاسفانه چندین سال است واردات ماشین آلات معدنی ممنوع شده و یا با مجموعه تبصره هایی، این ماشین آلات وارد نمی‌شود ضمن اینکه این ممنوعیت، موجب شده عمر ناوگان ماشین آلات معدنی، بیش از ۲۰ سال شود.

وی با اشاره به زیان این ممنوعیت ها، برای معادن کوچک مقیاس و متوسط در کشور، گفت: معادن کوچک مقیاس، بخش عمده‌ای از معادن کشور را در بر می‌گیرند و عمده اشتغال، تولید و توسعه معدنی، در معادن کوچک و متوسط انجام می‌شود که این موضوع سبب شده، هزینه معدنکار افزایش یابد.دبیر انجمن زغال سنگ ایران افزود: بالا رفتن هزینه معدنکاری، موجب می‌شود در عمل محصولات معدنی با قیمت بالاتری استخراج شود و در این بین هم مصرف کننده ایرانی هزینه بیشتری بابت محصولات پرداخت می‌کند و هم در بسیاری از حوزه‌ها، رقابت را از دست می‌دهیم.

آقای صمدی با اشاره به وجود تفاوت عمده میان ماشین آلات معدنی و ماشین آلات راهسازی، گفت: ممکن است شرکتی مدعی توانایی ساخت بخشی از این ماشین آلات باشد، اما ابتدا باید ظرفیت تولید در این شرکت را ببینم که آیا توانایی و تجربه ساخت دارد و یا تا کنون چند دستگاه ماشین آلات عرضه کرده است؟

 

وی با اشاره به ارائه راهکاری برای خروج از بحران تامین ماشین آلات معدنی تاکید کرد: دولت باید بدون هیچ محدودیتی به معدنکارانی که صادارت مواد معدنی دارند اجازه دهد تا از محل ارز صادراتی، ماشین آلات مورد نیاز معادن و صنایع معدنی را وارد کنند و اینکه می‌گویم از محل ارز صادرات مواد معدنی بیشتر به این دلیل است که در زمینه مسائل ارزی، به بانک مرکزی هم فشار نیاید.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران گفت: اگر فکر اساسی برای واردات ماشین آلات روز مواد معدنی و خام نشود در آینده در بخش‌های مختلف معدن قدرت رقابت خود را از دست خواهیم داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید