228534

واردات ماشین آلات معدنی پشت پرده دارد/وارد کننده‌ها اجازه نمی‌دهند هپکو وارد عرصه شود

دنیای معدن: قائم مقام مدیرعامل هپکو گفت: واردات ماشین آلات سنگین پشت پرده دارد که مانع تولید هپکو می‌شود.

به گزارش دنیای معدن، علیرضا میقانی در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته که با موضوع واردات ماشین آلات سنگین اجرا شد، در خصوص اظهارات رضا مهتشمی پور در رابطه با عدم تولید ماشین آلات معدنی اظهار کرد:این سخنان نشان می‌دهد هنوز با رزومه و امکانات هپکو آشنا نیستید، هپکو بیش از 200 دستگاه دامپتراک به معادن عرضه کرده است.

وی با بیان اینکه هپکو چند سالی به علت مشکلات تحریم و خصوصی سازی دچار مشکل رکود شد، اما باعث نشد این شرکت از نظر دانش و تجهیزات با کم و کاستی همراه شود، افزود:‌ هپکو کماکان امکان تولید دامپتراک و بیل‌های سنگین و لودرهای سنگین را دارد و همین الان لودرهای معدنی برای شرکت‌های معدنی در داخل شرکت در حال تولید هستند.

 قائم‌مقام مدیر عامل هپکو تاکید کرد: واردات ماشین آلات سنگین پشت پرده دارد که ما چندین پرونده آن را به سازمان بازرسی اعلام کردیم؛ متاسفانه با وجود صحبت‌هایی که در خصوص نیاز معدن به 10 هزار دستگاه ماشین آلات سنگین مطرح می‌شود، ما ظرف یک سال و نیم مذاکره با معادن تنها موفق شدیم با 50 دستگاه سفارش بگیریم.

میقانی ادامه داد: زمانی که یک لودر 30 هزار دلار خریداری می‌شود به 250 هزار دلار تحویل معادن می‌شود، نشان می‌دهد پشت پرده وجود دارد.

وی گفت: ظرفیت تولیدی هپکو در حال حاضر 2700 دستگاه تا 2800 دستگاه است که در سال 86 هم این مورد را اثبات کردیم و 2300 دستگاه ماشین آلات به بخش راهسازی و معدن تحویل دادیم که به طور شفاف اسناد آنها در کدال و بورس وجود دارد، این چیزی نیست که ما ادعا کنیم و می‌توانید به اسناد آن مراجعه کنید.

 جمیلی رئیس کمیسیون اتاق معدن ایران نیز در مورد توان تولید هپکو، قیمت نامناسب و خوش قول نبودن هپکو ادعاهایی را مطرح کرد که علی اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع و معادن کشور، در رابطه با این ادعاها و واردات 10 هزار دستگاه گفت: اولین مشکلی که این طرح ایجاد می‌کند بار هزینه ارزی بسیار سنگینی است که به منابع ارزی کشور وارد خواهد کرد در حالی که تولید داخلی ماشین آلات می‌تواند یک حجم قابل توجهی از این نیاز ارزی را کاهش داده که در کنار آن بحث‌های دیگر تولید و اشتغال و مزایای دیگری را به همراه خواهد داشت.

 کریمی گفت: شرکت‌های تجاری و وارد کننده‌هایی که در عرصه واردات چنبره زده‌اند و با شرکت‌های بزرگ معدنی که منابع زیادی را در اختیار دارن در ارتباط خاص هستند، اجازه نمی‌دهند هپکو وارد عرصه شود چراکه از پشت پرده واردات هستند.

وی بیان کرد: یکی از اشکال واردات عدم توجه به نیاز واقعی معادن است، انتخاب غلط نوع ماشین آلات و واردات توسط وارد کننده‌های غیر حرفه‌ای باعث عدم کارایی ماشین آلات وارداتی می‌شود، به طوری ماشین آلات بعد از چند ماه کارایی به دلیل نبود خدمات پس از فروش و یا سازگار نبودن با شیب معادن و یا سوخت دچار خرابی شده و از رده خارج می‌شوند.

کریمی ادامه داد: واردات متنوع برندهای خارجی نیز چالش دیگر است که به دلیل نداشتن خدمات پس از فروش  زیان آن به خود معادن می‌رسد  که نمونه آن سیرجان در استان کرمان که به گورستان ماشین آلات معدنی دست دوم تبدیل شده است.

  کریمی با بیان اینکه کلیه محصولات هپکو از 35 درصد تا 100 درصد از تولید داخل هست اضافه کرد: تولید در هپکو قطعا آورده خوبی برای تولید کشور دارد و مزیت مهم دیگر هپکو بحث خدمات پس از فروش است که نباید غافل شد زیرا بعضی ماشین آلات معدنی تا دوسال نمی‌توانند از معدن خارج شوند و هپکو خدمات پس از فروش را در معدن به معدن کاران ارائه می‌دهد به همین خاطر ما نباید از این ظرفیت غافل شویم و از توان داخلی هپکو حداکثر استفاده را بکنیم که این مورد به نفع معدن کاران هم می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید