236461

افزایش درآمدها با بهره وری معادن می تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود

دنیای معدن-عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: باید به سمت ارتقاء بهره وری و پرهیز جدی از خام فروشی معادن برویم زیرا که افزایش درآمدها از این بخش می تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود.

به گزارش دنیای معدن، مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجلس در تلاش های خود برای حمایت از نخبگان و اشتغال پای کار ایستاده و با وضع قوانین مختلف بر این مهم تاکید دارد.

وی ادامه داد: حمایت بی چون و چرا تجربه تلخی بود که سبب ایجاد انحصار در برخی از مشاغل و تولیدات از جمله خودروسازی و لوازم خانگی شد و قطعاً نباید این اتفاق در بخش ماشین آلات معدنی تکرار شود. ما در یک دهه گذشته دیدیم که حمایت های بدون برنامه و غیرکارشناسی چه آسیب های اجتماعی و اقتصادی را به دنبال داشته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: در حوزه لوازم خانگی و خودرو این حمایت ها سبب کاهش کیفیت محصولات تولیدی شد، هرچند ایجاد اشتغال کرد اما به ساختار تولید و اقتصاد آسیب ایجاد کرد و مردم به نام تولید و اشتغال با جان و مال خود خسارت این سوءمدیریت را پرداخت می کنند، بنابراین باید حمایت از اشتغال و تولید بر اساس برنامه ریزی باشد.

وی گفت: طی سه سال گذشته، ما شاهد واردات ماشین آلات معدنی و برخی از ماشین آلات راه سازی بودیم. ما مدافع تولید داخل در همه زمینه ها هستیم؛ مثلاً ماشین سازی هایی مانند هپکو و غیره در این زمینه فعالیت دارند اما ظرفیت آنها در کمیت و کیفیت پایین است. اینکه باید از این تولیدکنندگان تولید کنیم حرفی نیست اما این حمایت سبب افزایش هزینه تولید و خدمات را برای مردم افزایش می دهیم.

یوسفی اظهار کرد: از سوی دیگر، آنچه در دولت ها به خصوص در دولت قبل به آن توجه نشد این بود که معدن بهترین گزینه برای جایگزینی نفت است که مورد توجه و تاکید مقام معظم رهبری نیز هست. از سوی دیگر موضوع قابل توجه استحصال با کیفیت و تبدیل معادن به مصحول نهایی با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت است.

عضو کمیسیون عمران خاطرنشان کرد: حدود یک دهه قبل یکی از کشورهای خارجی محصول معدنی ما را نزدیک مزر با قیمت بسیار ناچیز به صورت خام خریداری می کرد و در کشتی تبدیل به محصول نهایی می کرد و مجدد به داخل ایران صادر می کرد.

نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: وظیفه همه ما حمایت از تولید است اما نباید این حمایت غیرکارشناسی به هر قیمتی باشد. ممانعت از واردات ماشین آلات تخصصی معدنی که تولید آن برای کشور صرفه اقتصادی ندارد و برای تولید باید هزینه زیادی پرداخت شود اصولی نیست. به جای این کار باید از خام فروشی مواد معدنی و تولید محصول بی کیفیت در این بخش جلوگیری کنیم. وقتی تولید در معادن به دلیل ماشین آلات بی کیفیت و فرسوده که اساس تولید در این بخش است، بخوابد قطعاً سبب بیکاری می شود اما با واردات ماشین آلات نو، به روز و تخصصی قطعاً اشتغال رونق گرفته و سرعت تولید نیز بالا می رود، که متاسفانه این اتفاق نمی افتد و که نشان دهنده بی برنامگی در این بخش است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان متذکر شد: هر زمان در هر بخشی انحصار ایجاد شود، چه تولید چه واردات باید شاهد بی برنامگی و برخی حواشی باشیم. وقتی ما امتیاز واردات را به یک شخص و یا یک خانواده می دهیم در حالی که صنعت و معدن کشور به این محصولی که وارد می شود، نیاز دارد، قطعاً شرایط خوبی ایجاد نمی شود. باید کار را به کاردان سپرد. در حال حاضر در دنیا اقتصاد بر پاشنه عرضه و تقاضا می چرخد. به عنوان مثال وقتی کسی تخحصص و توان مالی واردات یک ماشین معدنی مورد نیاز معادن را دارد باید به او کمک کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید