224390

سرمایه گذاری بیش از ۴۸۰۰ میلیارد ریالی در معادن آذربایجان غربی

دنیای معدن: بیش از چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی در معادن آذربایجان غربی سرمایه گذاری شده است.

به گزارش دنیای معدن؛ رئیس سازمان صنعت،معدن وتجارت آذربایجان غربی با بیان اینکه تاکنون چهارهزار و ۸۱۰ میلیارد ریال در زمینه معادن استان سرمایه گذاری شده است، افزود: ۵۱ نوع ماده معدنی در آذربایجا نغربی شناسایی و کشف شده که با این آمار، این استان به لحاظ تنوع مواد معدنی در جایگاه سوم کشور قرار دارد.

غلامرضا بابایی افزود: هم اکنون ۶۸ نوع ماده معدنی درکشور شناسایی شده است که از این تعداد، ۵۱ نوع درآذربایجانغربی در مرحله اکتشاف و بهره برداری قرار دارد که شامل انواع سنگ های زینتی، طلا، چیتان، باریت، سلیس و پوکه معدنی است.

بابایی، با اشاره به اینکه بیشتر معادن آذربایجانغربی فعال است، گفت: در آذربایجانغربی۵۰۳ معدن با ظرفیت یک میلیارد و ۲۱۴ میلیون تُن ذخیره مواد معدنی وجود دارد و از این لحاظ نیز در جایگاه هفتم کشور قرار دارد.

وی، با اشاره به اجرای طرحهای فرآوری معدنی درسا لهای اخیر در آذربایجانغربی هم گفت: در حال حاضر سه واحد فرآوری مستقر در معادن در شمال و جنوب استان فعال است که چینی پیرانشهر، تراورتن تکاب و مرمریت پلدشت را شامل می شود.

بابایی افزود: ۵۰۳ معدن آذربایجانغربی فرصتی بی نظیر برای توسعه منطقه به شمار می رود تا بهره وری از این ظرفیت خدادادی، محرک چرخهای اقتصادی کشور باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت آذربایجانغربی، با بیان اینکه محدوده معادن استان زیر پوشش سه زون از زون های بیست گانه اکتشاف سیستماتیک کشور شامل اشنویه،خوی، مهاباد و شاهیندژ قرار گرفته است، اضافه کرد: اشتغال بیش از پنج هزار نفر در بخش معدن آذربایجانغربی نشان می دهد که همین ظرفیت کم نظیر که بهره وری آنچنانی نیز از آن نشده است، می تواند بخش بزرگی از معضل بیکاری در منطقه را رفع کند.

یادآور می شود از دو معدن طلای زرشوران و آق دره تکاب درآذربایجانغربی سالانه در مجموع یکهزار و ۳۵ تُن طلا استخراج می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید