233546

نمایشگاه بین المللی معدن و صنایع معدنی در کرمان گشایش یافت

دنیای معدن- نهمین نمایشگاه بین المللی معدن و صنایع معدنی، فرآوری و تجهیزات وابسته شامگاه پنجشنبه در محل نمایشگاه بین المللی جنوب شرق کشور در کرمان افتتاح شد.

به گزارش دنیای معدن، عماد امیری ‌پور مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوبشرق شامگاه پنجشنبه در این آیین گفت: در این نمایشگاه ۱۴۰ شرکت معدنی، ۲۰ شرکت دانش بنیان و ۲۰ شرکت خارجی حضور دارند و دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان نیز در این آئین اظهار داشت: ۴۲ ماده معدنی شناخته شده و نیز حدود هشت میلیارد تن ذخایر معدنی در این استان وجود دارد.

مهدی حسینی نژاد افزود: در حال حاضر بیش از ۱۲۹ میلیون تن مواد معدنی از معادن در این استان استخراج می شود که معادل بالای ۲۴ درصد از استخراج از معادن کشور است.

وی با اشاره به اینکه بالای ۶۷ درصد حقوق کشور از محل اعتبارات معادن استان کرمان پرداخت می شود گفت: سال ها باید به بحث تبدیل منابع خدادادی و ذخایر معدنی کرمان به ارزش افزوده در صنایع فرآوری؛ توجه می کردیم که در این زمینه اتفاقی نیفتاده است.

نماشگاه بین المللی معدن و صنایع معدنی در کرمان گشایش یافت

حسینی نژاد اظهار کرد:  امّا در دهه های اخیر ایجاد صنایع فرآوری را در استان کرمان به عنوان موتورهای محرکه در برنامه هفتم دنبال کردیم و خوشبختانه در حال حاضر به عنوان قطب تولید فولادی کشور مطرح می شویم.

تا افق ۱۴۰۴ بیش از ۵۵ میلیون تن فولاد تولید می شود

وی بیان کرد: برای دستیابی به این امر در  کشور برنامه ریزی هایی صورت گرفته تا در سال ۱۴۰۴ بیش از ۵۵ میلیون تن  فولاد را در کشور تولید کنیم، برای تولید این میزان فولاد نیاز است که زنجیره ارزش افزوده اعم از تولید کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی  و شمش تکمیل شود.

وی تصریح کرد: در کشور برنامه ریزی شده  که ۸۰ میلیون تن کنستانتره، بیش از ۷۸ میلیون تن گندله، ۵۵ میلیون تن آهن اسفنجی و ۵۵ میلیون تن شمش تولید شود.

حسینی نژاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر از برنامه ریزی تولید ۸۰ میلیون تن کنستانتره در کشور، ۴۲ میلیون تن آن در استان کرمان در حال تولید است و نیز بیش از ۳۰ میلیون تن از سهمیه  استان کرمان در حال بهره برداری است.

توسعه بر مبنای خلاقیت منجر به نوآوری و تولید مستمر است

مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان نیز در این برنامه بیان کرد: توسعه همواره حول محورهای تولید ، دانش، نوآوری و کارآفرینی است؛ توسعه بر مبنای خلاقیت منجر به نوآوری و تولید مستمر است که درآن جایگاه شرکت های دانش بنیان می توانند رشد کنندو به صوت پایدار اقتصاد منطقه را متحول کنند.

وی با طرح این سوال که شرکت های دانش بنیان چه مزایای می تواند داشته باشند؟ پاسخ داد: اشتغال و بهره وری است که می تواند موثر باشد، در این نمایشگاه ۲۰ شرکت دانش بنیان وجود دارد و ما خوب در این حوزه عمل نکردیم که هزینه های تولید را افزایش می دهد و کارافرینی مورد نیاز مجموعه ها را نیز کاهش می دهد.

حسین احمدی بیان کرد: در کرمان، بالغ بر ۶ هزار شرکت دانش بنیان در سال گذشته احصا و گردآوری شده که آمار قابل توجهی در خور این استان نیست.

مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان ادامه داد: مبنای این  شرکت ها بر اساس دانشی است که در متخصصان شرکت مس وجود دارد و منجر به ایجاد اکوسیستم و مرکز نوآوری شهید ستاری شد و اقدامات خوبی هم انجام شده است.

وی بیان کرد: استفاده از هوش مصنوعی از تولید تا فرآوری در معادن و محوریت بومی سازی و تولید قطعات مورد نیاز صنعت مس با استفاده از دانش بنیان ها در راستای کاهش هزینه ها می تواند موثر باشد.

احمدی گفت: چند ده هزار میلیارد تومان در استان کرمان در حوزه توسعه معادن مس هزینه شده ولی حدود چند صد میلیارد تومان در حوزه دانش بنیان ها صرف کردیم که این عدد با توجه به رشد از ۵۰ شرکت دانش بنیان به ۶ هزار شرکت ناچیز است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید