233092

نوسازی ماشین آلات معدنی و صنعتی با مصوبه سفر رییس جمهور به استان سمنان

دنیای معدن-سمنان به دلیل برخورداری از ذخایر معدنی متنوع با خلوص بالا از استان های معدنی کشور است، اما فرسودگی ماشین آلات معدنی امکان مبارزه در جبهه اقتصادی را برای فعالان معدنی تاب کرده بود که سرانجام سفر رییس جمهور به استان سمنان منشا خیر و بارکت و ایجاد بارقه امید در دل فعالان معدنی استان شد.

به گزارش دنیای معدن، سمنان به دلیل برخورداری از ذخایر معدنی متنوع با خلوص بالا از استان های معدنی کشور است، اما فرسودگی ماشین آلات معدنی امکان مبارزه در جبهه اقتصادی را برای فعالان معدنی تاب کرده بود که سرانجام سفر رییس جمهور به استان سمنان منشا خیر و بارکت و ایجاد بارقه امید در دل فعالان معدنی استان شد.

واحدهای معدنی استان سمنان طی یک دهه اخیر همواره در تمام جلسات معدنی از فرسودگی ماشین آلات معدنی نالان بودند و خواستار تخصیص اعتبار و تسهیلات برای نوسازی بودند و نگاه ویژه دولت سیزدهم در سفر به استان سمنان به این دغدغه، فعالان اقتصادی استان را بیش از پیش دلگرم کرده است.

سمنان استانی معدنی است که بر اساس برآوردها ذخیره معادن آن ۶۴۰ میلیون است و رشد اقتصادی با توجه به افزایش ارزش افزوده محصول با ورود ماشین آلات جدید شکل خواهد گرفت و اکنون دولت سیزدهم به تحقق این مهم کمر همت بسته است.

براساس گزارش ها در استان سمنان ۴۲ نوع ماده معدنی شناخته شده و بیش از ۶۲۶ معدن وجود دارد و سالانه بالغ بر ۲۲ میلیون تن مواد معدنی استخراج می شود که ذخیره قطعی معادن این استان حدود ۶۰۰ میلیون تن و ذخیره احتمالی آن ها حدود یک میلیارد تن است، البته بر اساس شواهد زمین شناسی پیش بینی می شود ذخیره معدنی این استان بیش از ۲.۵ میلیارد تن باشد، این میزان ذخیره چشمگیر و در کشور کم نظیر است.

استان سمنان دارای رتبه اول از نظر تولید گچ، نمک، سلستین و زئولیت، رتبه دوم در تولید سولفات سدیم و رتبه سوم تولید زغال سنگ و کرومیت در کشور است و تقویت زیرساخت ها کمک کننده در تحقق رشد اقتصادی است و همچنین باعث کاهش حوادث معدنی می شود.

به گفته کارشناسان بیشترین فراوانی حوادث کار در استان سمنان که جان کارگران را گرفته است در بخش معدنی رخ داده و نوسازی ماشین آلات استخراج معادن کمک کننده در افزایش ایمنی معادن است.

در ادامه ابتدا وضعیت معادن استان سمنان و ضرورت توجه به این بخش را از زبان مسوولان جویا می شویم.

ضرورت بازنگری در نوسازی ماشین آلات معدنی

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان سمنان گفت: زمانی که معدن داران ماشین آلات معادن فرسوده و مستهلک و با عمر میانگین ۳۵ ساله دارند چگونه می توانند بازدهی خوب داشته باشند، بارها اعلام کردیم ماشین آلات نیازمند روزآوری است و «دستورالعمل های واردات ماشین آلات» بزرگترین مانع است.

حمید علوی خاطر نشان کرد: معدنکاران هزینه های مازادی چون تامین سوخت ، نگهداری و ماشین آلات را پرداخت می کنند، هم اکنون ماشین هایی در داخل کشور مونتاژ می شود که ۵۰ سال پیش تولید شده بود و بازدهی لازم را ندارند.

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی استان سمنان بیان کرد: معادن استان در ابعاد کوچک و خرد است و ضرورت دارد قوانین طوری تدوین شود که فقط معادن بزرگ مشمول ورود ماشین آلات نباشد، بلکه صاحبان معادن خرد با توجه به ظرفیت های خود بتوانند واردات مورد نیاز خود را انجام دهند.

به روزرسانی ماشین آلات معدنی لازمه تحقق رشد اقتصادی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان با اشاره به سهم معادن استان در اشتغالزایی و درآمدزایی برای کشور گفت: حمایت دولت برای به روز رسانی ماشین آلات بخش معدن استان لازمه رشد اقتصادی در این بخش است.

علی اصغر جمعه ای ابراز داشت: ۹۰ درصد ماشین آلات بخش معادن استان سمنان مستهلک و نیازمند توجه و حمایت دولت برای نوسازی و به روز رسانی است.

وی ادامه داد: بخشی از ماشین آلات مورد استفاده از معادن استان سمنان بازسازی شده اند، اما در ادامه برای نوسازی دیگر ماشین آلات مستهلک ضرورت دارد دولت نگاه ویژه به این بخش داشته باشد.

وی بیان کرد: بعضی از معادن استان با به روز رسانی ماشین آلات و توسعه خط تولید، به درآمدزایی و ارزآوری کشور کمک شایانی کرده اند و همین امر نشان می دهد توجه به این بخش دارای توجیه اقتصادی است و چرخش چرخ اقتصاد را به همراه دارد.

جمعه ای تصریح کرد: در نظر گرفتن تسهیلات بانکی و تسهیل در ورود ماشین آلات به داخل کشور از جمله انتظار سرمایه گذاران استان سمنان در بخش معدن است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان تاکید کرد: فرسودگی ماشین آلات خط تولید به عنوان چالشی در توسعه و رونق اقتصادی بخش معدن استان با منویات مقام معظم رهبری هم ساز نیست.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان اظهار داشت: معدن سرمایه ملی و موثر در اشتغالزایی و ارزآوری در کشور است و تلاش بیش از پیش برای حل مشکلات در این بخش پویایی اقتصاد را به همراه دارد.

با توجه به اهمیت به روزرسانی ماشین آلات معدنی رییس جمهور در سفر به استان سمنان به مطالبه به حق فعالان معدنی پاسخ داد و تسهیلات خوبی در این بخش اختصاص یافت.

تخصیص ۳۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات نوسازی صنایع سمنان پیرو سفر رییس جمهور

مدیرکل دفتر حمایت از سرمایه گذاری و اشتغال استانداری سمنان گفت: ۳۷هزار میلیارد ریال تسهیلات برای نوسازی و بازسازی ماشین آلات معدنی و واحدهای تولیدی استان پیرو سفر آیت الله سیدابرهیم رئیسی رییس جمهور تخصیص یافت.

مجتبی اقوامی پناه ابراز داشت: پرداخت تسهیلات ۳۷ هزار میلیارد ریالی برای ۳۰ طرح مربوط به نوسازی و بازسازی ماشین آلات واحدهای تولیدی و معدنی به وسیله نهاد ریاست جمهوری پیرو سفر آیت الله رییسی به استان سمنان تصویب شده بود.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد تسهیلات ۳۷هزار میلیارد ریالی اختصاص داده شده به استان سمنان پیرو سفر استانی رییس جمهور برای نوسازی و بازسازی ماشین آلات و تجهیزات معدنی است.

مدیرکل دفتر حمایت از سرمایه گذاری و اشتغال استانداری سمنان خاطرنشان کرد: جذب ۹۸ هزار میلیارد ریال اعتبار تسهیلاتی از محل سفر رییس جمهور به استان می تواند رشد اقتصادی خوبی را به ارمغان بیاورد.

وی تاکید کرد: بانک های عامل استان سمنان با اهتمام ویژه تسریع در جذب تسهیلات اقتصادی از محل سفر رییس جمهور به استان سمنان را در اولویت کاری خود قرار دهند.

مدیرکل دفتر حمایت از سرمایه گذاری و اشتغال استانداری سمنان گفت: یکی از اولویت های دولت سیزدهم با توجه به منویات مقام معظم رهبری رفع موانع و پشتیبانی از تولید است که پرداخت تسهیلات نیز با این هدف تسریع شده است.

استان سمنان با استخراج سالانه بیش از ۲۱ میلیون تن انواع مواد معدنی یک استان مستعد از نظر منابع معدنی از قبیل سیلیس، آهک، گچ، سولفات سدیم، نمک، منگنز، آهن، مس و غیره می باشد که۶۳۲ معدن در استان دارای پروانه بهره برداری است و این ظرفیت سهم مهمی در اشتغالزایی دارد و اختصاص تسهیلات برای نوسازی ماشین آلات معدنی یک تیر و ۲ نشان است که علاوه بر کمک به کاهش هزینه ها، افزایش ارزش افزوده و کمک به رشد اقتصادی به رفع معضل بیکاری کمک می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید