222191

فعالان حوزه معدنی از ظرفیت واحد تولیدی هپکو استفاده کنند

دنیای معدن: استاندار مرکزی با اشاره به حضور پررنگ واحد تولیدی هپکو در نمایشگاه بین المللی سنگ محلات گفت: شرکت هپکو تامین کننده ماشین آلات معدنی و راهسازی کشور است که فعالان بخش معدنی باید از این ظرفیت بهره گیری لازم را داشته باشند.

به گزارش دنیای معدن، " سید علی آقازاده" روز سه شنبه در آیین گشایش سیزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در نیم ور محلات افزود: صادرات سنگ کشور سال گذشته حدود ۱۴۰ میلیون دلار بوده که سال ۹۸ این رقم ۲۷۰ میلیون دلار برآورد شده است.

آقازاده ادامه داد: چنان چه سهم کشورمان هشت درصد سنگ های دنیا باشد باید حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد حجم تجارت جهانی سنگ متعلق به ایران باشد که به واسطه قوانین دست و پاگیر و موازی این مهم حاصل نشده است .

وی تصریح کرد: برای بهره برداری از معادن استان مرکزی، میان سازمان صنعت معدن و تجارت با منابع طبیعی نیز به دلیل قوانین دست و پاگیر اختلاف نظرهایی وجود دارد و باید اذعان داشت که استان مرکزی از معدود استان هایی است که از ماده ۲۴ مکرر بهره گیری کرده است.

استاندار مرکزی ادامه داد: دولت برای جبران کسری بودجه باید روزانه هزار میلیارد تومان نفت به فروش برساند که در شرایط کنونی با وجود تحریم های ظالمانه دشمن علیه مردم ایران امکان پذیر نیست.

آقازاده تاکید کرد: با این نوسانات، اتکا بودجه کشور به فروش نفت یک بحث کاملا غیرمنطقی است و در شرایط کنونی باید از معادن خدادادی با بهره وری بالا بیشترین بهره گیری را داشته باشیم.

استاندار مرکزی بیان کرد: انتظار می رود در آغاز به کار دولت سیزدهم قوانین اصلاح شود چرا که به دلیل برخی قوانین متضاد، اقتصاد کشور دچار آسیب می شود.

آقازاده گفت: در استان مرکزی بیش از سه هزار واحد صنعتی فعالیت دارد که همپای این صنایع بزرگ، در حوزه کشاورزی نیز ظرفیت و پتانسیل های زیادی وجود دارد و باید از این فرصت ارزشمند برای ورود به بازارهای جهانی بهره گیری کرد.

وی ادامه داد: مذاکره با سفرای خارجی از کشورهای چک، اندونزی، بنگلادش، آفریقای جنوبی و تاجیکستان فرصت مغتنمی برای گسترش فعالیت های تجاری کشور با طرف های خارجی است.

استاندار مرکزی اظهار داشت: راه برون رفت از مشکلات کنونی کشور که امکان فروش نفت وجود ندارد، توجه ویژه به معادن است.

 

فعالیت ۷۴ درصد از واحدهای فرآوری سنگ در محلات و دلیجان

مدیرعامل شرکت شهرک های استان مرکزی گفت: ۷۴ درصد از واحدهای فرآوری سنگ محلات در روستای نخجیروان و دلیجان فعال است.

" طیب میرزایی" افزود: از ۲۱۱ واحد در این سه منطقه، ۵۵ واحد غیرفعال و ۱۵۶ واحد فعال هستند.

وی بیان کرد: در محلات ۱۶۱ واحد صنعتی فرآوری سنگ وجود دارد که ۴۱ واحد غیرفعال و ۱۲۰ واحد فعال است.

 

۱۰۰ معدن در استان مرکزی فعال شد

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان مرکزی گفت: با وفاق و همدلی در حوزه معدن، ۱۰۰ معدن غیرفعال در استان مرکزی به چرخه فعالیت بازگشت.

" سعید جعفری کرهرودی" افزود: سنگ تراورتن محلات ثبت ملی و جهانی شده که این مهم یک گام موثر در راستای اقتصاد مقاومتی و توسعه صادرات مواد معدنی ارزشمند است.

وی تاکید کرد: استان مرکزی به عنوان پایتخت صنعتی کشور مطرح است و این استان رنگین کمانی از مواد معدنی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: هرچند حجم استخراج مواد معدنی زیاد نیست اما به لحاظ تنوع بین استان های کشور منحصر به فرد است و ۳۶ ماده معدنی در حال استخراج دارد.

وی افزود: ظرفیت پرونده های بهره برداری استان در سال ۲۶ میلیون تن است و ذخیره قطعی شناسایی شده نیز یک هزار و ۳۴۱ میلیون تن است که باید از این ظرفیت بیشترین بهره گیری را کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با بیان اینکه استقرار این نمایشگاه در محلات یک ظرفیت استراتژیک است، گفت: بیشتر تنوع و بیشترین حجم معادن کشور در شعاع ۳۰۰ کیلومتری از این نمایشگاه است و انتطار می رود به صورت یک نمایشگاه دائمی و بین المللی تبدیل شود.

جعفری ادامه داد: بیشترین حجم معادن سنگ در اطراف محلات است و از مجموع ۵۹۴ معدن استان، ۱۴۰ معدن در محلات، ۵۵ معدن در خمین و ۹۰ معدن در دلیجان قرار دارد.

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت سنگ ایران در فضایی به مساحت ۹۰ هزار متر مربع با عرصه نمایشگاهی ۲۴ هزار متر به مدت چهار روز در نیم ور شهرستان محلات دایر است.

در این نمایشگاه بیش از ۴۰۰ نفر از فعالان حوزه معدنی داخلی و خارجی مشارکت دارند.

تجار خارجی از کشورهای هند، ترکیه، امارات، قزاقستان،تاجیکستان، بنگلادش و قطر در این نمایشگاه شرکت کرده اند.

شهرستان محلات در استان مرکزی با ۵۵ هزار نفر جمعیت قطب تولید سنگ نما در کشور است که در فاصله ۱۰۵ کیلومتری اراک قرار دارد.

۷۰ معدن فعال سنگ در شهرستان محلات وجود دارد که ذخیره قطعی ماده معدنی آن ها حدود ۳۰ میلیون تن و میزان برداشت سالانه از این معادن ۲ میلیون تن است.

بیش از ۲ درصد سنگ ساختمانی و هشت درصد سنگ تراورتن جهان در محلات تولید می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید